• mammsenS

    AMNINGS fråga !

    Min dotter är idag 3 veckor och har 26g kvar att nå sin födelse vikt. Jag har verkligen super mycket mjölk och hon ammas OFTA har aldrig gått längre än 3 timmar mellan gångerna. Hon är pigg och ser fin ut i kroppen. Idag på BVC ville dom att jag skulle komplettera med ersättning vilket jag inte vill då jag är rädd att förstöra amningen som jag själv tycker funkar bra. Skickar en bild på hennes vikter. Tycker ni det är nått att oroa sig för ?

  • Svar på tråden AMNINGS fråga !
  • syntharen

    Nej du behöver verkligen inte komplettera med ersättning! Vilket jättedåligt råd från bvc! Det du kan försöka göra är att försöka amma oftare. Men herregud, hon går ju upp i vikt, är pigg och amningen funkar. Varför lägga till ersättning då?! Jag förstår inte hur somliga BVC sköterskor tänker. Strunta i vad bvc tycker säger jag.

  • mammsenS
    syntharen skrev 2019-10-15 12:23:25 följande:

    Nej du behöver verkligen inte komplettera med ersättning! Vilket jättedåligt råd från bvc! Det du kan försöka göra är att försöka amma oftare. Men herregud, hon går ju upp i vikt, är pigg och amningen funkar. Varför lägga till ersättning då?! Jag förstår inte hur somliga BVC sköterskor tänker. Strunta i vad bvc tycker säger jag.


    Men eller hur,visst är det konstigt? Tack för ditt svar nu känner jag mig ännu mer säker på att jag absolut inte ska ge ersättning :) så länge hon mår bra och går upp i vikt
  • Johanna1986

    Tycket du ska ta Bvc med en nypa salt. Vi kom inte upp i födelsevikten förrän efter 5 veckor här. Dottern vägde då 4100g när hon föddes å 3720g när vi åkte hem. Kämpa på med amningen och ge henne bröstet så fort hon vill. Så kommer detta vända snart. Håller de i sig med en lite mindre viktuppgång så kolla tungbandet å amningstekniken hos en påläst bm. Men ön så tycker jag inte Du ska stressa över detta!

  • Solblomma30

    Min son är nio veckor gammal nu och går upp ungefär 100 gram i veckan. Vårt BVC är nöjda med det och tycker inte att vi ska ge ersättning. En vecka hade han bara gått upp 30 gram och då tyckte sköterskan att vi kunde börja ge ersättning efter varje amning men jag ville inte det utan ammade istället mer och då gick sonen upp 230 gram på tre dagar så amningen var det inget fel på. Han är också pigg och glad och verkar må bra. Lite smal, men välmående.

    Mitt tips om du vill öka vikten mer är att undvika napp och amma på minsta signal. Håll koll på att din dotter kissar normalt antal blöjor per dag också. Men jag tycker inte att viktuppgången ser alarmerande ut på något sätt.

  • Solblomma30

    Ska tillägga att jag när sonen bara gått upp 30 gram ringde amningsmottagningen på sjukhuset här och de sa att 30 gram kan vara normalt när man helammas och att de ökar olika mycket från vecka till vecka, ibland lite mer och ibland lite mindre. De tyckte att allmäntillståndet och kissblöjorna var viktigast och sa att man ska inte stirra sig blind på kurvorna. Kloka råd tycker jag. Har du någon amningsmottagning du kan ringa till för stöd?

Svar på tråden AMNINGS fråga !