• maskbo

    Måste man vara heltidssjukskriven om man är inlagd?

    Hej alla människor,

    Jag undrar om man måste vara 100 % sjukskriven när man är inlagd i slutenvården, eller om det går bra att jobba deltid samtidigt. Saken är den att jag skulle behöva läggas in, men samtidigt känner jag att jag mycket väl skulle kunna utföra mina arbetsuppgifter på deltid. Jag jobbar alltså hemifrån via datorn, och det kan jag ju lika gärna göra från sjukhuset. Frågan är om försäkringskassan går med på det? Nån som vet?

     

  • Svar på tråden Måste man vara heltidssjukskriven om man är inlagd?
  • Anonym (...)

    Det bestämmer du själv men frågan är om det är så lyckat att arbeta när du är sjuk. Beror väl på vad du är sjukskriven för...

  • maskbo
    Anonym (...) skrev 2019-10-15 16:27:21 följande:

    Det bestämmer du själv men frågan är om det är så lyckat att arbeta när du är sjuk. Beror väl på vad du är sjukskriven för...


    Är det så? Men åh vad bra! Jättetack för detta!!

    Jo, jag förstår hur du tänker, och det är ju något jag får diskutera med min läkare. Jag ville mest veta om det öht är möjligt innan jag tar upp det till diskussion så att säga. 
  • Anonym (...)
    maskbo skrev 2019-10-15 16:37:27 följande:

    Är det så? Men åh vad bra! Jättetack för detta!!

    Jo, jag förstår hur du tänker, och det är ju något jag får diskutera med min läkare. Jag ville mest veta om det öht är möjligt innan jag tar upp det till diskussion så att säga. 


    Man måste aldrig vara sjukskriven. Försäkringskassan lär mest bli glada om alla jobbar så mycket som möjligt.

    Tänk över det och diskutera det med din läkare. Det är nog bra att följa läkarens rekommendation.

    Om du får någon sorts behandling som kan påverka, operation, medicinering så tänk på det också. För om du väljer att jobba trots att du är inlagd och sedan blir sämre så kanske du får strul med försäkringskassan i efterhand om du då vill bli sjukskriven heltid.
  • maskbo
    Anonym (...) skrev 2019-10-15 17:14:58 följande:
    Man måste aldrig vara sjukskriven. Försäkringskassan lär mest bli glada om alla jobbar så mycket som möjligt.

    Tänk över det och diskutera det med din läkare. Det är nog bra att följa läkarens rekommendation.

    Om du får någon sorts behandling som kan påverka, operation, medicinering så tänk på det också. För om du väljer att jobba trots att du är inlagd och sedan blir sämre så kanske du får strul med försäkringskassan i efterhand om du då vill bli sjukskriven heltid.
    Oj, ja... så långt hade jag inte tänkt... tål att tänka på. Återigen: tack så väldigt, väldigt mycket för din input!
  • Anonym (nja)

    Du behöver vara inlagd på slutenvård men ska jobba deltid... Tänkte du ligga i sjukhussängen och jobba? Verkar riktigt sjukt enligt mig...

    Du ber nästan om problem själv. Du behöver tänka över varenda steg du gör med Försäkringskassan INNAN du gör något. Gärna tre steg framåt.

    Du kommer garanterat få problem om du går upp i sjukskrivning för samma sjukdom. Då måste du skicka in nya dokument och läkaren komplettera. Har du otur blir det inte ens godkänt

    Försäkringskassan är ingen myndighet du kan resonera dig fram med. Och lite göra som det passar för att bli smidigt och bra. Handläggaren öppnar lagboken, läser som fan läser Bibeln och skiter fullständigt i alla andra resonemang.

    Om du är sjuk, va sjukskriven och vila upp dig. Ingen kommer tacka dig för att du jobbade sjuk.

  • maskbo
    Anonym (nja) skrev 2019-10-16 00:19:23 följande:

    Du behöver vara inlagd på slutenvård men ska jobba deltid... Tänkte du ligga i sjukhussängen och jobba? 


    Ja... typ :) Kan lika gärna ligga där o jobba som hemma i soffan (som är fallet nu).
    Anonym (nja) skrev 2019-10-16 00:19:23 följande:

    Du kommer garanterat få problem om du går upp i sjukskrivning för samma sjukdom. Då måste du skicka in nya dokument och läkaren komplettera. Har du otur blir det inte ens godkänt

    Försäkringskassan är ingen myndighet du kan resonera dig fram med. Och lite göra som det passar för att bli smidigt och bra. Handläggaren öppnar lagboken, läser som fan läser Bibeln och skiter fullständigt i alla andra resonemang.


    Hm... låter ju inte så bra...
    Anonym (nja) skrev 2019-10-16 00:19:23 följande:

    Om du är sjuk, va sjukskriven och vila upp dig. Ingen kommer tacka dig för att du jobbade sjuk.


    Å andra sidan är det ju ingen som tackar för att man dumpar sina arbetsuppgifter på nån annan heller. Men jag hör vad du (och Anonym...) säger. Hade inte en tanke innan på att det kunde bli så som ni beskriver. Så stort tack även till dig!
Svar på tråden Måste man vara heltidssjukskriven om man är inlagd?