• Anonym (TS)

    Behöver hjälp med hur man går till väga med att få sjukskrivning under pågående yrkesutbildning

    Hej. Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt. Jag går en yrkesutbildning på infokomp, tyvärr har jag blivit utbränd och till och från de senaste månaderna varit mycket sjuk. Jag har försökt in i det längsta att klara kurserna i utbildningen men pga min utbrändhet så misslyckas jag och jag har insett att jag måste bli sjukskriven.

    Hur går jag till väga med allt? Det är CSN, försäkringskassan och skolan som jag måste lösa. Min tanke är att bli sjukskriven under en period för att sen fortsätta mina studier när min hälsa är bättre.

    Finns det möjlighet för en läkare att sjukskriva mig retroaktivt? Tyvärr har jag inte fått en läkartid förrän slutet av oktober. Tacksam för alla råd och tips!

  • Svar på tråden Behöver hjälp med hur man går till väga med att få sjukskrivning under pågående yrkesutbildning
  • Kjell2

    Sjukskriven blir du av läkare. Gå till din vårdcentral. Retroaktivt blir svårt.

  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-10-15 18:03:59 följande:

    Sjukskriven blir du av läkare. Gå till din vårdcentral. Retroaktivt blir svårt.


    Problemet är att min vårdcentral tydligen har så dåligt med tider att jag måste vänta 3 veckor på att få träffa en läkare
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-10-15 18:05:14 följande:

    Problemet är att min vårdcentral tydligen har så dåligt med tider att jag måste vänta 3 veckor på att få träffa en läkare


    Drop in tider?

    Akuten?
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-10-15 18:06:52 följande:

    Drop in tider?

    Akuten?


    Jag tänkte faktiskt åka till min vårdcentral imorgon och säga att jag vill ha en tid, det är galet att behöva vänta så länge som 3 veckor.
  • Anonym (TS)

    Puffar upp. Någon som varit i liknade situation?

  • Tiina87

    Försök att få en akuttid imorgon. Ibland kan läkare sjukskriva retroaktivt om man varit i kontakt med vården i samma ärende (dvs pratat med en ssk) och det finns dokumenterat men tid dröjer. Har själv fått det i Sverige med det var några år sedan.

  • Tiina87

    Du måste anmäla dig till försäkringskassan och csn att du är sjuk, även om du inte fått en formell sjukskrivning ännu.

  • Kjell2

    Om du inte kan klara dina kurser överväg att pausa kurs och avsäga dig CSN för att inte få problem med CSN i framtiden

Svar på tråden Behöver hjälp med hur man går till väga med att få sjukskrivning under pågående yrkesutbildning