• Anonym (Ts)

    Han har en jätte nära tjejkompis

    Skrik att jag är barnslig eller att osäkerhet och svartsjuka är oattraktivt, ge mig stöttande ord, tröst eller vadsomhelst, jag behöver all hjälp jag kan få...

    Jag dejtar en man och jag känner att förhållandet kommer stjälpa endast pga hans tjejkompis. Det är hans bästa manliga väns tjej, då tänker ni att men hon är ju i ett förhållande då. Mmm, fast min dejt är lika mycket vän med henne som med honom. Dom har känt varandra i över 10 år. Dom två har gjort lika mycket på egenhand bara dom två som han varit med detta paret tillsammans. Så jag tycker att gränserna är inte så tydliga där...

    Jag har inte träffat henne än men hon vill tydligen träffa mig, säger min dejt. Hon har frågat en del om mig så visst kan det vara så att hon bara är en vän men det stör mig att dom två umgås så flitigt på egenhand också. (Ja jag är osäker och har dåligt självförtroende, hjälp) Hon har t.o.m. varit med när min dejt jobbat liksom, varför då? Hon skickar hjärtan till honom och det finns tusentals grejer som hon taggat honom i på fb, saker de gjort bara hon och min dejt men även saker som hon gjort tillsammans med min dejt och hennes pojkvän. Min dejt har också lagt upp någon enstaka bild på henne.

    Min dejt förstår över huvudtaget inte problemet (Jag har pratat lite med honom så han vet att hon stör mig) medans jag håller på gå under av tankarna på denna tjej. Nästan på den nivå att jag gör slut på oss pga henne. Min dejt umgås med dehär paret varje helg liksom. Jag förståååår att det finns inget att göra, dra eller godkänna liksom. Men hjälp vad ska jag ta mig till? Jag känner att jag har jätte problem med det här, får nästan lite ångest ibland när han är iväg hos dom. Eller ens av bara tanken på alla bilder jag sett på fb osv, klarar liksom inte av att tänka att dom endast skulle vara kompisar.

    Engång frågade jag om det någonsin hänt nåt någon gång mellan dom två. Då sade han att hon engång tagit på honom, att paret och min dejt sov tillsammans (i följden han, hon, pojkvännen) och att tjejen *vänt sig till fel håll* så att säga och tagit på min dejt men snabbt *kommit till sig* när dejten sa till henne och att hon då vände sig till pojkvännen istället..... Detta låter ju såklart JÄTTE suspekt i mina öron, massa varningsflaggor. Aldrig att hon tog fel tänker jag.... Vad tror ni om hela denhär situationen? Tacksam för lite kommenterare, behöver få hjälp att ordna upp mina vilsna tankar. :(

  • Svar på tråden Han har en jätte nära tjejkompis
  • Anonym (...)

    Låter ju lite halvt gränslöst och som om de är extremt goda vänner.

    Men, 10år har hon ju haft på sig att göra en stor. Och hon är upptagen. Så Jag tror inte hon kommer agera.

    Träffa henne!m och var riktigt trevlig. Jag inbillar mig att det är svårare att vara otrogen med nån vars partner man träffat och tycker om.

    Jag har för övrigt sovit i en dubbelsäng mitt emellan två tjejer, och när jag vaknade så höll jag min hand om fel tjej. Helt omedvetet. Så sådant händer.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2019-10-16 09:15:28 följande:

    Låter ju lite halvt gränslöst och som om de är extremt goda vänner.

    Men, 10år har hon ju haft på sig att göra en stor. Och hon är upptagen. Så Jag tror inte hon kommer agera.

    Träffa henne!m och var riktigt trevlig. Jag inbillar mig att det är svårare att vara otrogen med nån vars partner man träffat och tycker om.

    Jag har för övrigt sovit i en dubbelsäng mitt emellan två tjejer, och när jag vaknade så höll jag min hand om fel tjej. Helt omedvetet. Så sådant händer.


    Tack så mycket för svar. Jaa, vart ska gränserna gå? Mjo, jag tror jag ska försöka träffa henne, men risken finns att jag blir sur också när jag ser dom två umgås för att jag har så djupa misstankar om allt...

    Ok känns lite bättre att det faktiskt kan hända omedvetet. Men... hon tog på honom, alltså mellan bena... Å dejten sa till henne och hon vände då...
  • Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-16 09:28:36 följande:

    Tack så mycket för svar. Jaa, vart ska gränserna gå? Mjo, jag tror jag ska försöka träffa henne, men risken finns att jag blir sur också när jag ser dom två umgås för att jag har så djupa misstankar om allt...

    Ok känns lite bättre att det faktiskt kan hända omedvetet. Men... hon tog på honom, alltså mellan bena... Å dejten sa till henne och hon vände då...


    Antingen är de bara väldigt nära vänner och det hela var ett oskyldigt misstag. Eller så är de väldigt nära vänner OCH det finns en erotisk laddning malla din dejt och den här tjejen som de inte har agerat på pga att hon är ihop med hans bästa killkompis.

    Det går ju inte riktigt att avgöra i början innan du har träffat henne och sett dem tillsammans. Om ens då med säkerhet.

    Om jag var du så hade jag lugnat mig tills vidare. Sett till att få träffa det här paret. Dejtat vidare och se hur det verkar lite längre fram. Det är ju både av vikt att se hur din dejt är mot dig och mot henne. Hur hon agerar mot din dejt, sin kille och dig. Och hur de är mot varandra.

    Har du tur så kommer din oro försvinna redan första gången du träffar dem.

    Hur länge har ni dejtat?
  • Anonym (Emma)

    Klart du tycker händelsen är suspekt när du letar fel.

    Det går alldeles utmärkt att vara vän med motsatta könet. Skulle det vara så att nån av dem nån gång haft känslor så har de försvunnit under dessa 10 år. Att hon frågar om dig och vill träffa dig tycker jag är bra. Så gör jag med mina killkompisar å jag är inte ett dugg intresserad av dem mer än vänskap.

    Försök se det positiva. Han har två nära vänner som är ett par som ni säkert kommer hitta på roliga saker ihop med.

    Allt detta beror på din osäkerhet. Det du kan göra om du vill prata med din kille är att säga att du inte är van att en kille är så nära vän med en tjej och att du själv aldrig haft en så nära killkompis. (jag va tillsammans med en kille som verkligen inte kunde förstå att jag kunde vara vän med ett ex då alla hans förhållanden slutat dåligt) Din osäkerhet ger dig inte rätten att misstänka honom eller gräva efter något du kan tolka på önskvärt sätt. Han är öppen med sin vänskap och verkar vilja att du träffar henne. Han har inte gjort något som tyder på annat än vänskap utan det är din hjärna som springer iväg. Försök tygla dina tankar och skilj på vad som faktiskt är och vad din hjärna tolkar och spinner vidare på. Träffa henne är en bra idé. Kanske även ni två blir goda vänner.

  • Anonym (bl5)

    Din dejt har känt den här tjejen i 10 år och är även lika bra kompis med hennes kille. Jag tror att om du börjar klaga och tjura över det här så kommer din dejt dumpa dig. Jag tror inte han är beredd att ge upp en så gammal vänskap pga av att en tjej han nyss träffat inte är bekväm med att de umgås. 

    Träffa den här tjejen, du kanske kommer gilla henne jättemycket. Och så får du nog bestämma dig för ifall du kommer att kunna leva med henne som tjejkompis till din dejt i framtiden eller inte. Ställer du ultimatum riskerar du att han väljer bort dig. Kan du själv inte tänka dig det så är det bättre att du är ärlig om det och lämnar förhållandet. 

    Sen kanske lite träning i självkänsla inte skulle skada. Att du,utan att ha träffat henne, ser henne som ett stort hot ligger ju hos dig. För din dejt är hon säkert bara en god gammal vän. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2019-10-16 10:15:59 följande:

    Antingen är de bara väldigt nära vänner och det hela var ett oskyldigt misstag. Eller så är de väldigt nära vänner OCH det finns en erotisk laddning malla din dejt och den här tjejen som de inte har agerat på pga att hon är ihop med hans bästa killkompis.

    Det går ju inte riktigt att avgöra i början innan du har träffat henne och sett dem tillsammans. Om ens då med säkerhet.

    Om jag var du så hade jag lugnat mig tills vidare. Sett till att få träffa det här paret. Dejtat vidare och se hur det verkar lite längre fram. Det är ju både av vikt att se hur din dejt är mot dig och mot henne. Hur hon agerar mot din dejt, sin kille och dig. Och hur de är mot varandra.

    Har du tur så kommer din oro försvinna redan första gången du träffar dem.

    Hur länge har ni dejtat?


    Usch ja, det som man ju är rädd... men vet inte hur man ska få reda på det liksom. Min dejt skulle väl antagligen svara nej på såna frågor... om man skulle fråga rakt ut. Han säger att han har känt killen före henne för det va ju hans kompis från början, men att nu har han ju känt henne i +10 år också. Och dom verkar ha varit på alla möjliga slags resor ihop... vet inte om det är både bara dom två och/eller ihop alla 3. Varför är han som en tredje part i detdär förhållandet egentligen? Det är som att dom vore tre i dedär förhållandet... Och när jag pratat om hur jag känner osv så tycker han att jag får tro vad jag vill men att jag inte behöver se henne som något hot...

    Vi har känt varann ett år ungefär...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Emma) skrev 2019-10-16 10:17:24 följande:

    Klart du tycker händelsen är suspekt när du letar fel.

    Det går alldeles utmärkt att vara vän med motsatta könet. Skulle det vara så att nån av dem nån gång haft känslor så har de försvunnit under dessa 10 år. Att hon frågar om dig och vill träffa dig tycker jag är bra. Så gör jag med mina killkompisar å jag är inte ett dugg intresserad av dem mer än vänskap.

    Försök se det positiva. Han har två nära vänner som är ett par som ni säkert kommer hitta på roliga saker ihop med.

    Allt detta beror på din osäkerhet. Det du kan göra om du vill prata med din kille är att säga att du inte är van att en kille är så nära vän med en tjej och att du själv aldrig haft en så nära killkompis. (jag va tillsammans med en kille som verkligen inte kunde förstå att jag kunde vara vän med ett ex då alla hans förhållanden slutat dåligt) Din osäkerhet ger dig inte rätten att misstänka honom eller gräva efter något du kan tolka på önskvärt sätt. Han är öppen med sin vänskap och verkar vilja att du träffar henne. Han har inte gjort något som tyder på annat än vänskap utan det är din hjärna som springer iväg. Försök tygla dina tankar och skilj på vad som faktiskt är och vad din hjärna tolkar och spinner vidare på. Träffa henne är en bra idé. Kanske även ni två blir goda vänner.


    Jag försöker förstå att det går bra. Jag är faktiskt vän med mitt ex också, vi träffas inte jätte ofta men vi kan ses nångång ibland på en kaffe eller umgås med hundarna eller så... Min dejt säger sig inte vara något stort fan av det heller. Men han umgås jätte mycket med dendär tjejen ju? Det är inga problem? Reser ihop med paret och ses på egenhand och gör allt möjligt... Dessutom är hans tjejkompis hans ex syster. Och han har för inte så längesen varit på 50-års fest hos hans ex och tjejkompisens föräldrar?? Jag frågade vad han hade å göra där liksom, jag tänkte för det är liksom hans ex o hennes nya. Deras familj, exets syster (hans kompis) och hans manliga vän. Jag tyckte inte han passade in, men han svarade bara att dem frågade om han ville hänga med o det ville han... jag tycker allt låter så komplicerat. Jag svarade att jag skulle ju inte åka till mitt ex familj o fira något hos dom på det sättet. Men min dejt tyckte att *jag kände ju deras farsa innan jag kände exet*....
  • Anonym (Ts)
    Anonym (bl5) skrev 2019-10-16 10:40:35 följande:

    Din dejt har känt den här tjejen i 10 år och är även lika bra kompis med hennes kille. Jag tror att om du börjar klaga och tjura över det här så kommer din dejt dumpa dig. Jag tror inte han är beredd att ge upp en så gammal vänskap pga av att en tjej han nyss träffat inte är bekväm med att de umgås. 

    Träffa den här tjejen, du kanske kommer gilla henne jättemycket. Och så får du nog bestämma dig för ifall du kommer att kunna leva med henne som tjejkompis till din dejt i framtiden eller inte. Ställer du ultimatum riskerar du att han väljer bort dig. Kan du själv inte tänka dig det så är det bättre att du är ärlig om det och lämnar förhållandet. 

    Sen kanske lite träning i självkänsla inte skulle skada. Att du,utan att ha träffat henne, ser henne som ett stort hot ligger ju hos dig. För din dejt är hon säkert bara en god gammal vän. 


    Nej jag förstår att han knappast kommer sluta umgås med dehär människorna, han säger att det är dom han umgås mest med... men jag har lite obehag kring det hela.... Det är liksom för mycket, som att det MÅSTE vara något... Känner mig utanför också, om jag skulle börja hänga med dom liksom... Dom vet allt om varandra och gud vet vad som gjort tillsammans.... Sitter man där och är helt ny och dom har säkert massa inside jokes... nu spekulerar jag bara men känns som det skulle vara obekvämt o komma som en främling i dendär trion....
  • TriC

    Jag gissar att tjejen i fråga är snygg/attraktiv.....har jag rätt? 
    Män umgås sällan med tjejer på det sättet om de inte känner en attraktion. Därmed inte sagt att din kille tänkt agera på det, men attraherad är han sannolikt. Vi män är sällan bara "kompis" med tjejer. 
    För helt ärligt, hur vanligt är det att killar har fula tjejkompisar?

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-16 11:04:37 följande:
    Nej jag förstår att han knappast kommer sluta umgås med dehär människorna, han säger att det är dom han umgås mest med... men jag har lite obehag kring det hela.... Det är liksom för mycket, som att det MÅSTE vara något... Känner mig utanför också, om jag skulle börja hänga med dom liksom... Dom vet allt om varandra och gud vet vad som gjort tillsammans.... Sitter man där och är helt ny och dom har säkert massa inside jokes... nu spekulerar jag bara men känns som det skulle vara obekvämt o komma som en främling i dendär trion....
    Jag tycker faktiskt du ska göra slut, du kommer aldrig att kunna släppa detta. Du har redan gjort detta till ett stort problem, istället för att vara öppen och tacksam för att de vill ta in dig i sin gemenskap.

    Gör slut, och ta sedan itu med din dåliga självkänsla. Förhoppningsvis träffar du en killa utan tjejkompisar och/eller med ett väldigt litet bagage.


Svar på tråden Han har en jätte nära tjejkompis