• Anonym (vet inte)

    Dejtar en som bott på gruppboende

    Hej allesammans!
    Jag har träffat en go kille, efter några dejter vågade han berätta att han har bott i gruppboende pga psykisk ohälsa.
    Nu är jag osäker om jag ska fortsätta träffa honom.
    Någon med erfarenhet???

  • Svar på tråden Dejtar en som bott på gruppboende
  • Anonym (Vad)

    Vad för psykisk ohälsa? Känslan av att vilja hugga ihjäl ett barn i en lekpark eller mått dåligt pga klimathotet? Stor skillnad.

  • Anonym (vet inte)

    Han har inte velat prata om det så mycket, men han har mått dåligt och behövt stöd.

  • Anonym (anonym)

    Varför vill du inte fortsätta dejta honom för att han har bott på en gruppbostad pga psykisk ohälsa? 

  • Anonym (vet inte)
    Anonym (anonym) skrev 2019-10-16 10:53:46 följande:

    Varför vill du inte fortsätta dejta honom för att han har bott på en gruppbostad pga psykisk ohälsa? 


    jag har barn och jag behöver en stadig person i mitt liv och det känns ju som det måste ha varit grovt när man hamnat där.
    jag vet inte, därför jag frågar!
  • CitronTulo

    Jag hade velat veta hur långt tillbaks i tiden detta är som han bodde på stödboendet samt hur han mår idag? Är skillnad om han bodde där för 10 år sedan och är stabil med jobb m.m. idag än om han flyttade ut för 6 månader sedan och fortfarande kanske ha en bra bit kvar att jobba med..

  • Pierott

    Jag hade varit mest intresserad av anledningen till han bodde på gruppboendet. Ja, psykisk ohälsa. Men vad för typ av psykisk ohälsa? Psykoser, självmordstankar? Innan jag visste de skulle jag backa, spec med barn i bilden ska man vara väldigt försiktig med vem man dejtar!

  • Anonym (vet inte)

    Han mår bra idag, har ett välbetalt stabilt jobb.
    5 år sedan.

  • Anonym (Belizza)

    Vi har alla mer eller mindre smickrande grejer i vårt bagage. Det är bara du som kan avgöra om du kan hantera och acceptera att han mått så dåligt att han har behövt rehabilitering för det.

  • Anonym (Belizza)

    Tänk bara på att om du väljer att satsa på honom så betyder det att du accepterar hans bagage och då vore det hyckleri om du använder det mot honom som ett vapen senare i relationen.

  • CitronTulo
    Anonym (vet inte) skrev 2019-10-16 11:08:56 följande:

    Han mår bra idag, har ett välbetalt stabilt jobb.
    5 år sedan.


    Då skulle jag fortsätta dejta honom om jag gillade honom! Men ni kan ju ta det lite lugnt och försiktigt och inte rusa in i något?
    Efter hand kanske han även vågar öppna upp sig och prata mer om det så du får svar på frågor som du säker har kring detta!
  • Anonym (vet inte)
    CitronTulo skrev 2019-10-16 11:22:43 följande:
    Då skulle jag fortsätta dejta honom om jag gillade honom! Men ni kan ju ta det lite lugnt och försiktigt och inte rusa in i något?
    Efter hand kanske han även vågar öppna upp sig och prata mer om det så du får svar på frågor som du säker har kring detta!
    Mer att jag vill inte få känslor i onödan, om du förstår hur jag tänker :) 
  • Anonym (Belizza)
    Anonym (vet inte) skrev 2019-10-16 11:27:17 följande:

    Mer att jag vill inte få känslor i onödan, om du förstår hur jag tänker :) 


    Om detta är avgörande för om du vill fortsätta så måste du säga det på ett eller annat sätt. Du vill veta mer för att se hur du ska förhålla sig till det fortsättningsvis.
  • CitronTulo
    Anonym (vet inte) skrev 2019-10-16 11:27:17 följande:
    Mer att jag vill inte få känslor i onödan, om du förstår hur jag tänker :) 
    Förstår dig! Man vill ju vara rädd om sig själv..
    Men tycker att han ska ha en eloge för att han berättade för dig. Hade han inte sagt något så hade du kanske aldrig fått vetskap om det?
  • Spaceman

    Det är väl gruppboende vi talar om och inte rättspsyk? På gruppboende hamnar man behöver och vill. Han valde nog att berätta det vid just det tillfället så det inte skulle komma upp senare.

  • FtS70

    Jag hade velat veta mer. Borderlineproblem vore en sak, schizofrena symptom en annan.

  • Anonym (Personal)
    Anonym (vet inte) skrev 2019-10-16 10:43:18 följande:

    Hej allesammans!

    Jag har träffat en go kille, efter några dejter vågade han berätta att han har bott i gruppboende pga psykisk ohälsa.

    Nu är jag osäker om jag ska fortsätta träffa honom.

    Någon med erfarenhet???


    Har arbetat på stödboende i många år och det finns massor med olika anledningar till att man får lägenhet på stödboende. Har man för svåra psykiska problem så är inte ett stödboende aktuellt då man måste kunna klara av vissa saker själv. Men en anledning kan vara att man har en bipolär diagnos som innebär att man inte förmår att orka med sånt som får vardagen att fungera som matlagning, handling, städning mm. Meningen med stödboende är att få den hjälp och stöd man behöver för att så småningom ha strategier för ett helt självständigt liv. Det fungerar ibland men många får leva på stödboende i hela sitt liv.

    Utifrån att din kille nu verkar ha ett ordnat självständigt liv sedan flera år tillbaka så handlar det knappast om någon allvarlig psykisk störning utan något han klarar att hantera numera.
  • Anonym (A)
    Stormigt skrev 2019-10-16 11:55:45 följande:
    Hade nog velat veta exakt varför han behövt stöd o hjälp när du har barn i bilden.
    Samma här.
Svar på tråden Dejtar en som bott på gruppboende