• Anonym (undra­r)
    Wed 16 Oct 2019 10:46
    949 visningar
    29 svar
    29
    949

    Måste man betala underhåll?

    Vi ska separera, ett barn ska vi ha växelvist och ett barn ska bo hos mig under helger.
    Måste man betala underhåll?
    Vi har kommit överens han får hela barnbidraget för barnet som är hos mig på helger, så jag slipper men enligt lag, är det okej? Just pga jag har inte råd att betala och han tycker det är onödigt jag hamnar i skuld till försäkringskassan.

  • Svar på tråden Måste man betala underhåll?
  • Wed 16 Oct 2019 10:49
    #1
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-16 10:46:34 följande:

    Vi ska separera, ett barn ska vi ha växelvist och ett barn ska bo hos mig under helger.
    Måste man betala underhåll?
    Vi har kommit överens han får hela barnbidraget för barnet som är hos mig på helger, så jag slipper men enligt lag, är det okej? Just pga jag har inte råd att betala och han tycker det är onödigt jag hamnar i skuld till försäkringskassan.


    Så länge ni är överens så.... Men han kan inte kräva underhåll från FK istället.


  • Anonym (-)
    Wed 16 Oct 2019 10:50
    #2

    Hur kan du inte ha råd att försörja ditt barn?

    Du ska betala för barnet som bor helger hos dig. Men säger han att du inte behöver så behöver du inte.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 10:50
    #3
    Kjell2 skrev 2019-10-16 10:49:27 följande:
    Så länge ni är överens så.... Men han kan inte kräva underhåll från FK istället.
    Nej han känner att han klarar sig så länge han får ett halvt bidrag och ett helt.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 10:51
    #4
    Anonym (-) skrev 2019-10-16 10:50:12 följande:

    Hur kan du inte ha råd att försörja ditt barn?

    Du ska betala för barnet som bor helger hos dig. Men säger han att du inte behöver så behöver du inte.


    Jag har inget jobb, ska söka försörjningsstöd och han är snäll med mig och vill inte sätta mig i skulder, när jag får ett jobb kommer vi dela mer.
  • Anonym (***)
    Wed 16 Oct 2019 10:52
    #5
    Anonym (-) skrev 2019-10-16 10:50:12 följande:

    Hur kan du inte ha råd att försörja ditt barn?

    Du ska betala för barnet som bor helger hos dig. Men säger han att du inte behöver så behöver du inte.


    Hur kan du inte förstå att det finns människor som har det dåligt rent ekonomiskt?


  • Anonym (ingen skuld)
    Wed 16 Oct 2019 11:03
    #6

    Fast du får ingen skuld om FK kommer fram till att du saknar betalningsförmåga.

  • Anonym (-)
    Wed 16 Oct 2019 11:07
    #7
    Anonym (***) skrev 2019-10-16 10:52:17 följande:

    Hur kan du inte förstå att det finns människor som har det dåligt rent ekonomiskt?


    Det är barnet man betalar till. Det är barnets förbannade rättighet!
  • Anonym (***)
    Wed 16 Oct 2019 11:10
    #8
    Anonym (-) skrev 2019-10-16 11:07:57 följande:
    Det är barnet man betalar till. Det är barnets förbannade rättighet!
    Och? Det finns och har alltid funnits föräldrar som har det dåligt ställt, rent ekonomiskt. Det är fakta.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 11:15
    #9
    Anonym (ingen skuld) skrev 2019-10-16 11:03:04 följande:

    Fast du får ingen skuld om FK kommer fram till att du saknar betalningsförmåga.


    "4. Den andra föräldern ska betala till Försäkringskassan

    När du får underhållsstöd måste den andra föräldern betala tillbaka hela eller delar av underhållsstödet till Försäkringskassan."


    står på deras hemsida t.o.m
  • Wed 16 Oct 2019 11:20
    #10

    Han har ju rätt till hela barnbidraget för det ena barnet oavsett om ni är överens om det eller inte.

    Gällande underhåll så nej, är man överens är man inte skyldig att betala. Du är skyldig enligt lag att bidra till försörjningen av era barn, men hur ni löser det rent konkret är upp till er. Skulle han begära underhåll har han rätten på sin sida, men är ni överens om annat så är ni.

    Bra att veta dock - försäkringskassan tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden. Sedsn räknar de ut vad man har möjlighet att betala. Tror att avdraget ligger på 120 000 för egna utgifter - dvs tjänar du mindre än 120 000 står försäkringskassan för resten. Sedan höjs beloppet du veräknas kunna betala succesivt. Resten står försäkringskassan för och du blir INTE återbetalningsskyldig om de bedömer att du har låg betalnibgsförmåga.

Svar på tråden Måste man betala underhåll?