• Wed 16 Oct 2019 10:48
    416 visningar
    8 svar
    8
    416

    E min tjej gravid?

    Hej. Som det står i titeln så börjar jag tro min flickvän e gravid. Vi har tagit test men det e negativ men nåt känns konstig hon har spiral så har inte använt kondom utan bara spiralen

    Hon e trött, har en svullnad i ena armhålan, mår illa typ hela tiden men spyr aldrig, pissar mycket o ofta, huvudvärk till o från. Hon har inte fått sin mens men liten blödning som varade i 1-2 dagar men pga spiralen vet hon inte när hon väntar mens.

    Tycker oxå att hennes bröst har blivit större senaste tiden men e inte helt säker. Hon har haft molvärk ibland oxå men hon säger det e pga sin spiral.

    Hon vägrar gå till doktorn för hon säger det kommer gå över av sig själv, men vad tror ni?

  • Svar på tråden E min tjej gravid?
  • Wed 16 Oct 2019 11:03
    #1

    Glömde skriva att hon oxå senaste dagarna börjat frysa och det e absolut inte vanligt för henne

  • Wed 16 Oct 2019 11:07
    #2

    Det hon behöver vara observant på är framför allt om hon känner smärta från typ äggledarna! När man har spiral så kan det hända att det befruktade ägget sätter sig i äggledaren istället för i livmodern (eftersom sprialen siter där). Detta är vad man kallar utomkvedshavandeskap och ska tydligen göra rejält ont! Gissar att detta är något som kräver kirurgiskt ingrepp samt verkar rimligt att det kan skada äggledaren.

  • Wed 16 Oct 2019 11:09
    #3

    Kan tillägga att ett utomkveds gör att graviditetshormonet inte stiger lika snabbt och att man därför kan få ett negativt test.

  • Wed 16 Oct 2019 12:08
    #4

    Ok tack ska hälsa henne allt detta. Finns det nåt mer som jag ska vara observant över? Eller nåt som jag kan fråga henne som kan vara viktigt?

    Har har bara haft spiralen i typ 3-4 månader. Men har mått såhär från typ 2 veckor sen. Hur långt gången skulle hon kunna va nu?

  • Wed 16 Oct 2019 12:39
    #5

    Har hon hormonspiral eller kopparspiral?

    För tänker om hon nyligen fått en hormonsprial insatt så kanske det är den (hormonerna) som gör att hon mår konstigt?

  • Wed 16 Oct 2019 12:57
    #6

    Asså så nyligen e det inte och hon hade när den var ny väldig ont o mådde dåligt men det gick över efter typ 2-4 veckor. Fram tills 1-2 veckor sen har det inte varit något alls

    Hormon har hon

  • Wed 16 Oct 2019 13:14
    #7
    Mopsenuno skrev 2019-10-16 10:48:57 följande:

    Hej. Som det står i titeln så börjar jag tro min flickvän e gravid. Vi har tagit test men det e negativ men nåt känns konstig hon har spiral så har inte använt kondom utan bara spiralen

    Hon e trött, har en svullnad i ena armhålan, mår illa typ hela tiden men spyr aldrig, pissar mycket o ofta, huvudvärk till o från. Hon har inte fått sin mens men liten blödning som varade i 1-2 dagar men pga spiralen vet hon inte när hon väntar mens.

    Tycker oxå att hennes bröst har blivit större senaste tiden men e inte helt säker. Hon har haft molvärk ibland oxå men hon säger det e pga sin spiral.

    Hon vägrar gå till doktorn för hon säger det kommer gå över av sig själv, men vad tror ni?


    Svullnad i ena armhålan ihop med symptom som sjukdomskänsla och trötthet borde hon definitivt kolla upp så att det inte är någon allvarlig infektion eller sjukdom som gör att hon mår dåligt.

    Molvärk har man ofta av spiralen, man kan också få huvudvärk och utebliven mens. Om hon får negativa graviditetstest så kan ni nog utesluta graviditet än, om hormonet inte är tillräckligt högt för att ge utslag på ett test så kan det inte heller ge upphov till så starka symptom.

    Om hon däremot får mer smärta behöver hon kolla upp så att spiralen sitter rätt och att hon inte har utomkvedshavandeskap.
  • Wed 16 Oct 2019 13:15
    #8

    Har hon feber så kan ju även det tyda på infektion sjukdom, om hon nu även fryser...

Svar på tråden E min tjej gravid?