• Wed 16 Oct 2019 19:42
    958 visningar
    11 svar
    11
    958

    Förskollärare söka gravidpeng..

    Hur formulerar man sig? Hur beskriver man på ett bra sätt alla de arbetsmoment vi gör, upplägg av dag och rutiner så att en utomstående (alltså handläggare på FK) får förståelse för vad vi verkligen gör under en arbetsdag.

    Jag sitter och försöker tänka och skriva men det är så svår. Någon som vill dela med sig av något ni skrivit och fått beviljat? Maila gärna till blumsan@hotmail.com, eller kom med alla tänkbara moment, stora som små, som jag bör skriva med i min ansökan.

  • Svar på tråden Förskollärare söka gravidpeng..
  • Wed 16 Oct 2019 22:50
    #1

    Svårt att tro att du kan få det. Vad skulle det vara för skäl?

  • Wed 16 Oct 2019 22:56
    #2

    Om du inte har särskilda svårigheter med graviditeten men då är det nog sjukskrivning som gäller.

  • Thu 17 Oct 2019 05:43
    #3

    Jag blev beviljad 100 procent gravidpenning, är förskollärare och har inga speciella gravidkomplikationer. Att jobba på förskola är tungt så självklart ska man få gravidpenning?

    Jag beskrev vilka situationer jag behöver lyfta, både barn samt bord och stolar (vilket är ganska många gånger per dag). Det går inte att undvika då det kan vara farligt för barnen om jag inte lyfter dem (till exempel om de springer iväg när vi ör på uttflykt osv). Att mina kollegor inte kan avlasta de dagliga lyften till skötbord, vagn osv, detta styrktes även av chefen. Minns inte mer vad jag skrev men beskriv ALLA situationer under en dag som kan vara tung och var noga med att påpeka att kollegor inte alltid kan avlasta, till exempel om du är ensam med barngruppen osv. 

    lycka till

  • Thu 17 Oct 2019 07:09
    #4

    Jag är förskollärare, gick grav.penning beviljad och går hem om en vecka. Varför skulle inte en fsklärare kunna få det beviljat? Den som ifrågasätter det har aldrig arbetat i barngrupp... 


     


    Nåväl, jag skrev hur många barn vi har (17 st 3-5 åringar) och hur många blöjbarn. Att det blir lyft vid blöjbyten, ledsna barn och gungorna. Att man i min barngrupp behöver vara snabb då de lätt slåss eller rymmer. Dukning av och på bord, upp och ned från golvet, arbetsbelastningen blir högre på mina kollegor då jag inte kan arbeta fullt ut, lämnad ensam i barngrupperna (delar upp dem mkt, så blir ofta helt ensam före och efter lunch), svårt till vila och återhämtning, toapauser osv. 

  • Thu 17 Oct 2019 13:56
    #5

    Jaså?! Mycket förvånande. Jag har arbetat på förskola i över 15 år. Jobbade hela ena graviditeten som var komplikationsfri och har haft väldigt många gravida kollegor som jobbat hela vägen.

    Vi lyfter mycket sällan upp barnen. Det kan sitta i knät när man sitter på en stol och när man behöver hjälpa små barn kan sitta på en liten stol bredvid dem. Vi har ergonomiska lätta små stolar som är till för det.

    Vid skötbordet har vi stegar som barnen lätt kan gå upp för.

    Precis i slutet av graviditeten eller om man har ont i ryggen så kan man ju lösa det med kollegor att slippa lyfta upp och ner stolar, som man ju ändå bara gör på en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen.

    Samma sak med gungor. Men det är ju så få tillfällen. Lyfta stolar är ju egentligen inte för tungt bara för att man är gravid.

    Jag hade inga problem med några av sysslorna på förskola när jag var gravid.

  • Thu 17 Oct 2019 18:01
    #6
    2barnsmorsan skrev 2019-10-17 13:56:12 följande:

    Jaså?! Mycket förvånande. Jag har arbetat på förskola i över 15 år. Jobbade hela ena graviditeten som var komplikationsfri och har haft väldigt många gravida kollegor som jobbat hela vägen.

    Vi lyfter mycket sällan upp barnen. Det kan sitta i knät när man sitter på en stol och när man behöver hjälpa små barn kan sitta på en liten stol bredvid dem. Vi har ergonomiska lätta små stolar som är till för det.

    Vid skötbordet har vi stegar som barnen lätt kan gå upp för.

    Precis i slutet av graviditeten eller om man har ont i ryggen så kan man ju lösa det med kollegor att slippa lyfta upp och ner stolar, som man ju ändå bara gör på en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen.

    Samma sak med gungor. Men det är ju så få tillfällen. Lyfta stolar är ju egentligen inte för tungt bara för att man är gravid.

    Jag hade inga problem med några av sysslorna på förskola när jag var gravid.


    Va skönt för dig men för de allra flesta ser det inte ut så. Vi måste lyfta barnen flera gånger per dag (jobbar med småbarn). De gråter, de behöver hjälp upp för stolarna, skötbordet och i och ur vagn vid vilan. Kollegor kan ju inte avlasta än för att man är gravid? Blir ju tungt för dem att ta alla lyft. Ska man jobba ska man kunna göra det fullt ut, för både kollegor och barns skull. Tänk om jag skulle strunta i att lyfta upp ett barn som är på väg att springa rakt ut i vägen när vi är på utflykt?

    Totalt sett, med alla lyft plus påklädning den här årstiden, är arbetet väldigt krävande. Men tanke på att jag och många av mina kollegor har blivit beviljad 100 procent gravidpenning så verkar försäkringskassan hålla med om det (och dom är ju inte direkt kända för att vara givmilda) 
  • Thu 17 Oct 2019 20:38
    #7

    Min barnmorska har rekommenderat mig att söka gravidpenning och trodde inte att det var några problem att få det. Jag hoppas på det också då jag har foglossning som blir värre dag för dag nu. Jobbar i barngrupp 3-5 år, väldigt aktiva barn och vi har inte speciellt ergonomiskt anpassad miljö.. Sitter knappt en enda minut och det börjar kännas i kroppen.. jag hade inställningen att jobba hela tiden ut, men, kroppen börjar säga emot redan nu..å nej, jag kan ju inte alltid förlita mig på att kollega finns bredvid för att se till att barnen får den hjälp de behöver, som jag skulle ge egentligen.

    Försökt vara medveten idag om allt man gör och det är mer än vad man tror. Ska försöka skriva ner så mycket som möjligt. Hr mycket/långt har ni andra skrivit, på ett ungefär.

  • Thu 17 Oct 2019 21:59
    #8
    ThereseK skrev 2019-10-17 20:38:30 följande:

    Min barnmorska har rekommenderat mig att söka gravidpenning och trodde inte att det var några problem att få det. Jag hoppas på det också då jag har foglossning som blir värre dag för dag nu. Jobbar i barngrupp 3-5 år, väldigt aktiva barn och vi har inte speciellt ergonomiskt anpassad miljö.. Sitter knappt en enda minut och det börjar kännas i kroppen.. jag hade inställningen att jobba hela tiden ut, men, kroppen börjar säga emot redan nu..å nej, jag kan ju inte alltid förlita mig på att kollega finns bredvid för att se till att barnen får den hjälp de behöver, som jag skulle ge egentligen.

    Försökt vara medveten idag om allt man gör och det är mer än vad man tror. Ska försöka skriva ner så mycket som möjligt. Hr mycket/långt har ni andra skrivit, på ett ungefär.


    Ja med foglossning är det ju inte så lyckat att jobba på förskola. Men blir man inte sjukskriven för det? Hoppas du får vad du behöver i alla fall.
  • Fri 18 Oct 2019 08:52
    #9
    2barnsmorsan skrev 2019-10-17 13:56:12 följande:

    Jaså?! Mycket förvånande. Jag har arbetat på förskola i över 15 år. Jobbade hela ena graviditeten som var komplikationsfri och har haft väldigt många gravida kollegor som jobbat hela vägen.

    Vi lyfter mycket sällan upp barnen. Det kan sitta i knät när man sitter på en stol och när man behöver hjälpa små barn kan sitta på en liten stol bredvid dem. Vi har ergonomiska lätta små stolar som är till för det.

    Vid skötbordet har vi stegar som barnen lätt kan gå upp för.

    Precis i slutet av graviditeten eller om man har ont i ryggen så kan man ju lösa det med kollegor att slippa lyfta upp och ner stolar, som man ju ändå bara gör på en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen.

    Samma sak med gungor. Men det är ju så få tillfällen. Lyfta stolar är ju egentligen inte för tungt bara för att man är gravid.

    Jag hade inga problem med några av sysslorna på förskola när jag var gravid.


    Skönt för dig med de förutsättningarna! De finns inte hos oss. Min mage börjar bli för stor för att det ska vara bekvämt att ha barnen i knäet, speciellt då vi har många barn som inte riktigt sitter stilla utan ålar runt. 


    Vi har inte ergonomiska lätta stolar, utan stora, höga och otympliga. Det finns en trapp upp till skötbordet, men många av barnen tycker den är läskig att klättra nedför, även om man uppmuntrar dem får man ofta lyfta ned dem i slutänden. 


    Och alla graviditeter är inte komplikationsfria, grattis till er som har det, men har man som mig foglossning som rätt som det är hugger in är det inte skönt. Känns som en kniv vrids om i höften, eller när jag nös och jag trodde en muskel sprack i ljumsken under lunchen. Försöker hålla masken och servera maten bäst jag kan, tills jag kan resa mig och gå därifrån för att andas. Jobbar jag heltid kommer jag hem och kan inte göra mer än ligga i soffan hela kväll och eftermiddag. Visst att man är gravid, och ska kunna jobba osv, men jag vill bannemig kunna leva på min fritid också, kunna ta en promenad med mina hundar, eller kunna ta mig till toaletten utan att känna smärta, pga ansträngningen jobbet ger mig... 

  • Tue 22 Oct 2019 15:45
    #10

    Kan kanske bli sjukskriven för foglossning, men jag vill inte gå hem från jobbet sjukskriven för att efter många veckor senare kanske få reda på av försäkringskassan att de inte godkänner, blir så tajt med pengar utan inkomst..då tänker jag att jag hoppas på att få gravidpenning godkänd och behöver inte fundera på i efterhand om det godkänns eller inte.

  • Tue 22 Oct 2019 16:05
    #11

    Foglossning, ont i ryggen, och andra problem som kan uppstå under graviditet som är mer begränsade ska man såklart bli sjukskriven för om man arbetar på förskola. Det har jag själv blivit under en mer problematisk graviditet. Jag menade bara om man inte hade några särskilda svårigheter. Foglossning ska du definitivt bli sjukskriven för ts.

    Man får ju skilja på vad som är nedsatt arbetsförmåga= sjukskrivning

    Och vad som är en riskfylld arbetsplats = havandeskapspenning.

    Men sök för all del vad du vill ts. Hoppas det löser sig för dig på det ena eller andra sättet.

Svar på tråden Förskollärare söka gravidpeng..