• Anonym (Misslyckat)

    Tidigare student, csn, soc

    Hej!

    Om man tidigare haft csn och sedan av olika skäl avslutat studierna, räknas studiemedlet dvs både bidragsdelen samt lånet som inkomst när socialtjänsten tittar sina 3 månader bakåt i tiden för att komma fram till hurvidare man är berättigad försörjningsstöd eller ej?

  • Svar på tråden Tidigare student, csn, soc
  • Anonym (oOo)
    Anonym (Misslyckat) skrev 2019-10-16 20:35:29 följande:

    Hej!

    Om man tidigare haft csn och sedan av olika skäl avslutat studierna, räknas studiemedlet dvs både bidragsdelen samt lånet som inkomst när socialtjänsten tittar sina 3 månader bakåt i tiden för att komma fram till hurvidare man är berättigad försörjningsstöd eller ej?


    Ja, båda räknas som inkomst.
  • Anonym (Misslyckat)

    Har läst äldre trådar där samma fråga tagits upp och där har man sagt annat. Finns det någon som arbetar med dessa frågor som skulle kunna svara?

  • Anonym (soc)

    Jag arbetar som socialsekreterare på försörjningsstöd, och JA, inkomsten från CSN räknas med.

  • Anonym (Misslyckat)

    Tidigare så ?nollades? man efter det att studiemedlet inte längre skulle räcka, dvs man får utbetalat 4 veckor framåt i tiden, avslutar man sedan sina studier så skulle man därefter vara ?nollad? efter 4 veckor. Är det olika i olika kommuner? Finns det att läsa någonstans?

  • Anonym (soc)
    Anonym (Misslyckat) skrev 2019-10-17 08:21:48 följande:
    Tidigare så nollades man efter det att studiemedlet inte längre skulle räcka, dvs man får utbetalat 4 veckor framåt i tiden, avslutar man sedan sina studier så skulle man därefter vara nollad efter 4 veckor. Är det olika i olika kommuner? Finns det att läsa någonstans?
    På din kommuns hemsida ska det finnas information eller på socialstyrelsens. 
  • Anonym (Misslyckat)

    Okej läst på nu och det är som jag skrev, det ska inte räknas med står att läsa på socialstyrelsens handbok för socialtjänsten sidorna 102-103.