• Anonym (Misslyckat)

    Tidigare student, csn, soc

    Hej!

    Om man tidigare haft csn och sedan av olika skäl avslutat studierna, räknas studiemedlet dvs både bidragsdelen samt lånet som inkomst när socialtjänsten tittar sina 3 månader bakåt i tiden för att komma fram till hurvidare man är berättigad försörjningsstöd eller ej?

  • Svar på tråden Tidigare student, csn, soc
  • Anonym (oOo)
    Anonym (Misslyckat) skrev 2019-10-16 20:35:29 följande:

    Hej!

    Om man tidigare haft csn och sedan av olika skäl avslutat studierna, räknas studiemedlet dvs både bidragsdelen samt lånet som inkomst när socialtjänsten tittar sina 3 månader bakåt i tiden för att komma fram till hurvidare man är berättigad försörjningsstöd eller ej?


    Ja, båda räknas som inkomst.
  • Anonym (Misslyckat)

    Har läst äldre trådar där samma fråga tagits upp och där har man sagt annat. Finns det någon som arbetar med dessa frågor som skulle kunna svara?

  • Anonym (soc)

    Jag arbetar som socialsekreterare på försörjningsstöd, och JA, inkomsten från CSN räknas med.

  • Anonym (Misslyckat)

    Tidigare så ?nollades? man efter det att studiemedlet inte längre skulle räcka, dvs man får utbetalat 4 veckor framåt i tiden, avslutar man sedan sina studier så skulle man därefter vara ?nollad? efter 4 veckor. Är det olika i olika kommuner? Finns det att läsa någonstans?

  • Anonym (soc)
    Anonym (Misslyckat) skrev 2019-10-17 08:21:48 följande:
    Tidigare så nollades man efter det att studiemedlet inte längre skulle räcka, dvs man får utbetalat 4 veckor framåt i tiden, avslutar man sedan sina studier så skulle man därefter vara nollad efter 4 veckor. Är det olika i olika kommuner? Finns det att läsa någonstans?
    På din kommuns hemsida ska det finnas information eller på socialstyrelsens. 
  • Anonym (Misslyckat)

    Okej läst på nu och det är som jag skrev, det ska inte räknas med står att läsa på socialstyrelsens handbok för socialtjänsten sidorna 102-103.

  • Anonym (Misslyckat)

    Någon annan som varit i samma situation?

  • Anonym (ER)

    Jag är rätt förvirrad över denna fråga. Klart att det räknas som inkomst men är det en månad sedan sista utbetalningen så lär det inte förväntas att man ska fortfarande kunna leva på pengarna.

  • Anonym (..)
    Anonym (ER) skrev 2019-10-21 18:54:49 följande:

    Jag är rätt förvirrad över denna fråga. Klart att det räknas som inkomst men är det en månad sedan sista utbetalningen så lär det inte förväntas att man ska fortfarande kunna leva på pengarna.


    fast, man ska väl ha varit helt utan inkomst i 3 månader för att få hjälp.oklart hur man ska klara sig 3 månader utan inkomst men är så det funkar bara.
  • Anonym (nej)
    Anonym (..) skrev 2019-10-21 19:10:34 följande:
    fast, man ska väl ha varit helt utan inkomst i 3 månader för att få hjälp.oklart hur man ska klara sig 3 månader utan inkomst men är så det funkar bara.
    Nej, så är det inte!

    De tittar 3 månader bakåt och ser hur ekonomin har sett ut. Tex om man tjänar 100 000 kr i månaden i 3 månader innan man går till soc så kan man förvänta sig ett stort avslag på ansökan, och det är ju förståeligt. Men om man haft kanske 10 000 kr i månaden i 3 månader, så syns det ju att man inte har kunnat spara och därför kommer man förmodligen få hjälp utan större bekymmer.

    Det finns en norm som soc får efter, allt över räknas som +, allt under räknas som -. Det innebär att ligger man tex 5000 kr över norm (+) de 3 månaderna de kollar, så får man 5000 kr minus sin första utbetalning, och tvärtom.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (..) skrev 2019-10-21 19:10:34 följande:
    fast, man ska väl ha varit helt utan inkomst i 3 månader för att få hjälp.oklart hur man ska klara sig 3 månader utan inkomst men är så det funkar bara.
    Nej, så funkar det inte alls! Man gör en beräkning oftast 3 månader bakåt vid förstagångsansökan för att se hur man ligger till jämfört med normen, inte att man skulle ha levt på 0 kr i 3 månader, det säger väl sig självt?
    Anonym (Misslyckat) skrev 2019-10-17 10:22:14 följande:

    Okej läst på nu och det är som jag skrev, det ska inte räknas med står att läsa på socialstyrelsens handbok för socialtjänsten sidorna 102-103.


    Nej, det står inte att det inte SKA räknas med utan BÖR, vilket är en stor skillnad och lämnar utrymme för egna tolkningar och riktlinjer i kommunerna - tyvärr. Det är en av sakerna som tyvärr skiljer sig åt mellan kommunerna, inte alls bra anser jag.

    Men grunden är att man räknas från 0 första dagen efter den vecka man fått studiemedel för. Har man fått studiemedel avseende fram till V43 t ex så räknas man från 0 måndagen V44 oavsett när man fått själva utbetalningen. Dock så finns det som sagt andra varianter då det inte är en "SKA-regel" 
  • Anonym (ER)
    Anonym (..) skrev 2019-10-21 19:10:34 följande:
    fast, man ska väl ha varit helt utan inkomst i 3 månader för att få hjälp.oklart hur man ska klara sig 3 månader utan inkomst men är så det funkar bara.
    Varför skulle man behöva vara det? Jag var inte utan försörjning i 3 månader efter sista csn utan fick försörjningsstöd.
  • Anonym (..)
    Anonym (nej) skrev 2019-10-21 19:23:00 följande:

    Nej, så är det inte!

    De tittar 3 månader bakåt och ser hur ekonomin har sett ut. Tex om man tjänar 100 000 kr i månaden i 3 månader innan man går till soc så kan man förvänta sig ett stort avslag på ansökan, och det är ju förståeligt. Men om man haft kanske 10 000 kr i månaden i 3 månader, så syns det ju att man inte har kunnat spara och därför kommer man förmodligen få hjälp utan större bekymmer.

    Det finns en norm som soc får efter, allt över räknas som +, allt under räknas som -. Det innebär att ligger man tex 5000 kr över norm (+) de 3 månaderna de kollar, så får man 5000 kr minus sin första utbetalning, och tvärtom.


    Så var det för min syster iaf. Hon fick inget pga fått csn, de tyckte hon kunde ha sparat....
  • Anonym (nej)
    Anonym (..) skrev 2019-10-21 19:37:43 följande:
    Så var det för min syster iaf. Hon fick inget pga fått csn, de tyckte hon kunde ha sparat....
    Då var det för att hon låg så mycket över deras norm, inte för att hon hade inkomst.
    Men mest troligt är att soc gjorde fel. Tyvärr vet folk inte sina rättigheter (och skyldigheter) och därför blir det såhär. Ett tips är att läsa på om lagen, och överklaga när man märker att soc handlar på ett felaktigt sätt.
    Men många gånger kan det också vara ens eget "fel", att man inte gör det som krävs både innan man söker och efteråt. Tex att man ska vara inskriven på af, söka jobb osv. Med rättigheter kommer ju också som sagt skyldigheter.

    har man dessutom csn och vet att ens studier kommer att ta slut ett visst datum, så kan soc anse att man skulle haft framförhållning, sparat det man kan och sökt massa jobb. Och det har de ju faktiskt helt rätt i.
  • Anonym (Misslyckat)

    Spännande. Inväntar svar, ringer imorgon.

Svar på tråden Tidigare student, csn, soc