• Anonym (Ts)

    Kronisk nästäppa

    Jag har varit täppt i näsan i flera år nu, av och till men väldigt ofta. Använt nässpray otrivin alldeles för mycket jag vet men har också provat alla möjliga andra saker jag fått råd om och googlat mig till. T ex nasonex, koksaltspray, vattenånga, inhalator med mynta och annat, provat göra inget ett tag men besvären återkommer och inget hjälper. Har ingen allergi. Folk frågar hela tiden om jag är förkyld men det är jag inte. Vaknar på nätterna av att jag inte kan sova. Får panik om jag inte har nässpray till hands och helt plötsligt inte kan andas genom näsan. Ska söka för detta nu men undrar om någon annan haft liknande och vad ni fick för hjälp eller hur ni blev av med det.

  • Svar på tråden Kronisk nästäppa
  • Anonym (Kvalster)

    Jag har det precis likadant. Har använt nässpray i 20 år. Jag tror att min nästäppa beror på att jag har kvalsterallergi. Varje morgon är det bomtäppt i näsan.

  • Anonym (Kvalster)

    Har inget råd på hur det ska gå över alltså tyvärr, utan enbart förslag på en tänkbar anledning som kan vara värd att kolla upp.

  • Anonym (Besserwisser)

    Testa en receptfri nässpray med kortison.
    Det tar några dagar innan du vet om det hjälper, men gör den det så kan du ta den så länge du vill.
    Innan kortisonsprayen hjälper kan du dessutom några kvällar ta vanlig nässpray innan du ska sova.
    Ta den minst en gång om dagen även när du inte är tät i näsan, tills förpackningen är slut. När den tar slut kommer du märka om du bör fortsätta med den eller inte.

  • Anonym (Nässpray)

    Att använda nässpray utan uppehåll har motsatt effekt. Följ föreskrifterna på förpackningen, har det inte släppt på några veckor kontakta en läkare. Inte lätt att låta bli när man är täppt, har själv inte vart täppt sen jag slutade med spray.

  • mammatill6

    [quote=79968553][quote-nick]Anonym (Kvalster) skrev 2019-10-16 22:55:40 följande:[/quote-nick]Jag har det precis likadant. Har använt nässpray i 20 år. Jag tror att min nästäppa beror på att jag har kvalsterallergi. Varje morgon är det bomtäppt i näsan.[/

    Men om du använder nässpray förlänge blir ju effekten kronisk nästäppa.

  • Anonym (op)

    Fick så av en cysta i bihålorna, det är isåfall ganska lätt åtgärdat.

  • Anonym (Beroende)

    Din nästäppa beror med all säkerhet på att du är beroende av nässprayen. Enda sättet då att bli av med nästäppan är att sluta med nässpray och stå ut med att vara täppt i näsan ett tag. Kan säkert finnas några behandlingar mot det som lindrar. Ring din vc och fråga

  • Anonym (op)

    Cystor ger dock ofta en ensidig nästäppa.

    Om det är beroende av nässpray så kan du under tiden du slutar med nässprayen ta allergitabletter ett tag, det brukar hjälpa lite.

  • Anonym (A)
    Anonym (Beroende) skrev 2019-10-17 08:53:23 följande:
    Din nästäppa beror med all säkerhet på att du är beroende av nässprayen. Enda sättet då att bli av med nästäppan är att sluta med nässpray och stå ut med att vara täppt i näsan ett tag. Kan säkert finnas några behandlingar mot det som lindrar. Ring din vc och fråga
    Det tror jag med
Svar på tråden Kronisk nästäppa