• Stolt Farsa

    Brott: vad är viktigast?

    Om ni måste välja. Vad väljer ni då? Många förslag som läggs fram innebär att de ena stärks på bekostnad av det andra

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brott: vad är viktigast?
  • CarinaL26

    Båda är lika viktiga. Att färre brott begås betyder att förebyggande åtgärder fungerar bättre vilket är bra och nödvändigt. Men begås brott ändå så ska brotten klaras upp och skyldiga straffas.

  • Anonym (E)
    Stolt Farsa skrev 2019-10-17 12:30:53 följande:

    Om ni måste välja. Vad väljer ni då? Många förslag som läggs fram innebär att de ena stärks på bekostnad av det andra


    På vilket sätt stärks det ena på bekostnad av det andra menar du? Ge ett exempel.
  • Praktisk58

    Ser ingen motsättning.

    Fängelse eller en bot fungerar för båda.

    .

    Men att polisen bjuder på halalkorv eller slutatafsaarmband verkar inte hjälpa.

  • CarinaL26
    Praktisk58 skrev 2019-10-17 14:31:04 följande:

    Ser ingen motsättning.

    Fängelse eller en bot fungerar för båda.

    .

    Men att polisen bjuder på halalkorv eller slutatafsaarmband verkar inte hjälpa.


    Var har det ens provats som metod att förebygga brott?
  • Anonym (Val)

    För samhället och dess innevånare är det viktigast att vi kommer tillrätta med den fruktansvärda utvecklingen vi nu upplever, alltså viktigast att det begås färre brott.

    När jag själv eller mina nära blir utsatt för ett allvarligt brott så kommer jag förmodligen tycka att det allra viktigaste är att brottsoffret får upprättelse.

  • auster

    Det finns ingen motsättning. Sverige behöver hårdare straff och konsekvent tillämpning av utvisning där så är tillämpligt.

  • Anonym (Val)
    auster skrev 2019-10-17 15:47:15 följande:

    Det finns ingen motsättning. Sverige behöver hårdare straff och konsekvent tillämpning av utvisning där så är tillämpligt.


    Vad gäller utvisning så är väl det viktigaste att beslutet blir verkställt i praktiken, att den utvisade individen och brottslingen förpassas utanför Svensk gräns.
    Att enbart fatta beslut, och i teorin låtsas som att det har fått effekt, har ju hittills inte visat sig ge något resultat.
    Senast hörde jag att man räknar med att minst 80 000 personer illegalt uppehåller sig i landet.
    Många av dem är fortsatt brottsaktiva och drabbar dagligen de vanliga medborgarna.
    Vissa (många?) av dem uppbär fortsatt bidrag och kostar sammantaget massor av skattepengar, trots att de inte har laglig rätt ens att vistas i landet.
Svar på tråden Brott: vad är viktigast?