• Anonym (Ängsl­ig)
    Thu 17 Oct 2019 14:16
    1755 visningar
    59 svar
    59
    1755

    Sviker jag mina barn om jag skaffar barn med min nye?

    Jag har två barn (6 och 8 år) som är hos mig varannan vecka.

    De är väldigt mammiga och pratar nästan varje vecka om hur de så gärna vill bo mer hos mig, än hos sin pappa.

    Samtidigt så planerar jag och min sambo vårt första gemensamma barn. Längtan har funnits mellan oss i över ett år. Nu när det närmar sig att vi ska börja försöka så har jag fått kalla fötter.

    Jag tampas alltså med känslan av och rädslan för att jag ska känna att jag sviker mina barn som jag redan har. Är det någon som kan relatera? Är det någon där ute som varit rädd för samma sak som kan berätta hur det blev?

    Vill poängtera att mina barn tjatat på ett småsyskon, men jag tror inte att de förstår vad det skulle innebära riktigt.

  • Svar på tråden Sviker jag mina barn om jag skaffar barn med min nye?
  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Thu 17 Oct 2019 14:18
    #1

    Förtydligande:

    Jag menar inte sviker som i att jag skulle bry mig mindre om dem, utan att deras upplevelse kommer bli så (då de åker, mot sin vilja, till sin pappa).

  • Thu 17 Oct 2019 14:21
    #2

    Har din sambo barn sedan tidigare?

  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Thu 17 Oct 2019 14:22
    #3
    Giftskåneman skrev 2019-10-17 14:21:37 följande:

    Har din sambo barn sedan tidigare?


    Ja. Det har han. De är äldre och är här lite sporadiskt men bor främst hos sin mamma.
  • Thu 17 Oct 2019 14:33
    #4

    Blir ju så att ett småsyskon kommer ta nästan all er tid, även om dina barn önskar ett syskon kommer de att hamna på andra plats.

  • Ess
    Thu 17 Oct 2019 14:34
    #5
    -2

    Ställ dig frågan varför du svek ditt första barn genom att skaffa tvåan....

    Om du tvekat för att börja om igen, eller inför jobbet med tre barn, hade jag kunnat förstå. Men att tveka utav den anledning du gör verkar bara knäppt.

  • Anonym (M)
    Thu 17 Oct 2019 14:37
    #6

    Jag förstår dina känslor. Jag har samma situation. Planerar barn med min sambo och har två sedan innan. Jag har tänkt att om vi får ett till barn så ska jag helt enkelt fortsätta att lägga extra fokus på dem den veckan de är hos mig. Både med det nya barnet som jag vill att de ska lära känna såklart men också själva utan det nya barnet. Eftersom det finns en pappa med i bilden så är det ju möjligt.

    Jag tycker inte att man ska se det som att svika barnen att de får ett till syskon. I alla fall inte när man bryr sig lika mycket om alla barn man har.

  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Thu 17 Oct 2019 14:38
    #7
    Ess skrev 2019-10-17 14:34:27 följande:

    Ställ dig frågan varför du svek ditt första barn genom att skaffa tvåan....

    Om du tvekat för att börja om igen, eller inför jobbet med tre barn, hade jag kunnat förstå. Men att tveka utav den anledning du gör verkar bara knäppt.


    Nä. Det kände jag förstås inte. Men då bodde vi ju under samma tak och hade ett familjeliv utan separationsångest.

    Det är ju separationen varannan vecka som jag är rädd för ska kännas utstötande för dem, då vårt gemensamma barn alltid kommer vara ?hemma?.
  • Anonym (samma­)
    Thu 17 Oct 2019 14:39
    #8
    +2

    Jag kan relatera och jag kände precis samma sak. Det är många år sedan nu, men jag bestämde mig för att aldrig skaffa fler barn med någon annan man efter att jag separerat från mina barns pappa. Det höll jag också.

    Ett hemskt scenario enligt mig är: Barn har separerade föräldrar. Respektive förälder har skaffat nya barn men sina nya respektive. Barnen till de separerade föräldrarna får åka mellan två nya familjer. Kan inte vara roligt - känns grymt.

  • Anonym (M)
    Thu 17 Oct 2019 14:40
    #9
    Anonym (Ängslig) skrev 2019-10-17 14:38:34 följande:

    Nä. Det kände jag förstås inte. Men då bodde vi ju under samma tak och hade ett familjeliv utan separationsångest.

    Det är ju separationen varannan vecka som jag är rädd för ska kännas utstötande för dem, då vårt gemensamma barn alltid kommer vara ?hemma?.


    Fast de har ju ett till hemma med sin pappa. Så de är ju på sätt och vis också alltid hemma.
  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Thu 17 Oct 2019 14:42
    #10
    Anonym (M) skrev 2019-10-17 14:40:09 följande:

    Fast de har ju ett till hemma med sin pappa. Så de är ju på sätt och vis också alltid hemma.


    Så önskar jag att barnen såg det. Då hade jag antagligen inte haft dessa känslor.
Svar på tråden Sviker jag mina barn om jag skaffar barn med min nye?