• Thu 17 Oct 2019 19:24
    557 visningar
    6 svar
    6
    557

    Rätt till A-kassa?

    Undrar om jag har rätt till A-kassa i följande fall:

    Jobbat heltid i strax över ett år, men vikariatet tog slut och nu söker jag arbete.
    Min sambo är "hemmafru" och fokuserar på att ta hand om bebis (för oss passar det bäst).

    Blev erbjuden förlängning av vikariat men var tvungen att tacka nej eftersom jag inte klarade av påfrestningen av att jobba hela natten och komma hem till ett skrikande barn som precis vaknat och missa all vår tid hop, eftersom jag sov bort hela dagarna tills jobbet började igen.

    Kan de neka mig rätt till ersättning då jag fick frågan om förlängt vikariat och tackade nej? Eller kan de neka mig A-kassa för de tycker jag ska ta ut föräldrapenning istället?

    Tack

  • Svar på tråden Rätt till A-kassa?
  • Fri 18 Oct 2019 05:48
    #1

    Om jag förstått det hela rätt så kan de neka dig eftersom du tackade nej till ett arbete. Du får väl ta föräldraledigt under tiden straffdagarna på a-kassan är, så får ni ändå in någonting.

  • Fri 18 Oct 2019 09:12
    #2

    Har du tackat nej till jobb så får du ingen a-kassa.

  • Fri 18 Oct 2019 09:29
    #3
    +1

    Varför skulle du missa mer tid med familjen för att du jobbar natt? Du jobbar väl lika många timmar som de som jobbar på dagen?

    Det finns hörselkåpor och mamma + barn kan besöka öppna förskolan och ta promenad några timmar.

    Förstår inte riktigt hur man kan säga nej till arbete när man har familj att försörja. A-kassan är ju till för de som verkligen behöver.

  • Sun 20 Oct 2019 16:54
    #4

    Jag kände hur jag var på väg in in i väggen av att jobba natt och samtidigt försöka vara närvarande med familj.

    Det funkade inte för mig då jag aldrig riktigt kunde återhämta mig eller sova ordentligt genom att lägga mig vid 08 när det är ljust.

    Är detta något de kan ta hänsyn till?

  • Sun 20 Oct 2019 16:59
    #5
    Wishwell skrev 2019-10-20 16:54:04 följande:
    Jag kände hur jag var på väg in in i väggen av att jobba natt och samtidigt försöka vara närvarande med familj.
    Det funkade inte för mig då jag aldrig riktigt kunde återhämta mig eller sova ordentligt genom att lägga mig vid 08 när det är ljust.

    Är detta något de kan ta hänsyn till?
    Nä, det är inget dom tar hänsyn till.
  • Sun 20 Oct 2019 17:01
    #6

    Du kommer eventuellt få karens på a-kassan. Det är lite olika tillämpningar hos olika a-kassor så det enda du kan göra är att söka och se vad de säger.

Svar på tråden Rätt till A-kassa?