• Jahajaa

    Längdkurva

    Hej! Var på 6-månaders kontroll med min dotter i veckan.. Hennes vikt fortsätter att öka bra, men hon hade bara växt 0,5 cm sen en månad och har nu ?tappat? sin kurva. Låg på +1 innan och ligger nu på mittenkurvan. (Har växt för lite på 5 & 6 månaders kontrollerna)

    Blev väl egentligen bara lite orolig i mammahjärtat och ville höra från någon att det kan vara så.. Någon annan som varit med om det fast det sen har rättat till sig

  • Svar på tråden Längdkurva
  • mammatill6

    Finns nog inte många barn som skickat samma kurva hela tiden. Min ena dotter tappade från ett steg över till tre under.

  • Jahajaa

    Har bara ammat henne, och nyligen lagt till små smakportioner. Men vikten ökar som den ska iaf


    möjligt skrev 2019-10-17 20:05:28 följande:

    Är hon ammad eller ersättningbarn?


  • Jahajaa

    Oj! Utan att det var något ?fel?? Skönt att höra :) Man får ju bara höra hela tiden om hur viktigt det är att dom följer sin kurva. Hade aldrig trott att man som mamma skulle bli så himla nojjig över allt ;)


    mammatill6 skrev 2019-10-17 20:22:44 följande:

    Finns nog inte många barn som skickat samma kurva hela tiden. Min ena dotter tappade från ett steg över till tre under.


  • möjligt
    Jahajaa skrev 2019-10-17 20:45:49 följande:

    Har bara ammat henne, och nyligen lagt till små smakportioner. Men vikten ökar som den ska iaf


    Isf är det standard, hon växer troligtvis exakt som hon ska och eftersom BVC s kurva är lite av ett statistikmisstag så ser det konstigt ut. Man kan med smning få något som kallas en amningspuckel då tillväxten är snabbare än kurvan och sedan långsammare, pågrund av att BVC kurvan i sig är missvisande så kan denna puckel se gigantisk ut.

    Om du laddar ned en app som heter Growth så kan du lägga in din bebis värden på WHO kurvan som går från 0-24 mån

    Det är en korrekt kurva och den som är internationell standard, då kan du är hur hon egentligen följer
  • mammatill6

    [quote=79970500][quote-nick]Jahajaa skrev 2019-10-17 20:49:31 följande:[/quote-nick]Oj! Utan att det var något ?fel?? Skönt att höra :) Man får ju bara höra hela tiden om hur viktigt det är att dom följer sin kurva. Hade aldrig trott att man som mamma skulle bli så himla nojjig över allt ;)

    [/

    Är idag 14 år och frisk. Är vanligt att de tappat när man börjar med mat.

  • Jahajaa

    Åh, tack så jättemkt för ditt svar! Det ska jag göra :) Man blir så nojjig när dom börjar prata om extrakontroller och så, och sen om man googlar blir ju bara saker värre! Haha ;) Jag har också tyckt att det verkar märkligt att bebisarna ska lyckas följa en kurva så exakt :)


    möjligt skrev 2019-10-17 20:55:00 följande:

    Isf är det standard, hon växer troligtvis exakt som hon ska och eftersom BVC s kurva är lite av ett statistikmisstag så ser det konstigt ut. Man kan med smning få något som kallas en amningspuckel då tillväxten är snabbare än kurvan och sedan långsammare, pågrund av att BVC kurvan i sig är missvisande så kan denna puckel se gigantisk ut.

    Om du laddar ned en app som heter Growth så kan du lägga in din bebis värden på WHO kurvan som går från 0-24 mån

    Det är en korrekt kurva och den som är internationell standard, då kan du är hur hon egentligen följer


  • möjligt
    Jahajaa skrev 2019-10-17 21:00:18 följande:

    Åh, tack så jättemkt för ditt svar! Det ska jag göra :) Man blir så nojjig när dom börjar prata om extrakontroller och så, och sen om man googlar blir ju bara saker värre! Haha ;) Jag har också tyckt att det verkar märkligt att bebisarna ska lyckas följa en kurva så exakt :)


    Till och med på BVCs kurvor så får de vandra mellan kurvorna en del och det räknas till det normala men baserat på hur din kurva ser ut så tror jag den ligger klistrad på WHO kurvan :)
  • möjligt

    Sen är ett tips att fokusera mest på viktkurvan när det gäller detaljer i den åldern för det blir oftast mindre mätfel där

  • Jahajaa

    Hon tappade när jag la in kurvan i den andra också, men jo, det kan ju faktiskt vara mätfel också. Men som sagt viktkurvan är ju bra och det känns ju skönt iaf :)


    möjligt skrev 2019-10-17 21:03:37 följande:

    Till och med på BVCs kurvor så får de vandra mellan kurvorna en del och det räknas till det normala men baserat på hur din kurva ser ut så tror jag den ligger klistrad på WHO kurvan :)


  • möjligt
    Jahajaa skrev 2019-10-17 21:38:30 följande:

    Hon tappade när jag la in kurvan i den andra också, men jo, det kan ju faktiskt vara mätfel också. Men som sagt viktkurvan är ju bra och det känns ju skönt iaf :)


    Bara bra att BVC fortsätter att mäta och hålla koll då :)

    Sen finns det möjligheten att det är mätfel, att det är en amningspuckel eller som en läkare berättade för mig att de ofta växer i små spurter och då kan det ibland se lite hackigt ut i kurvan om man mäter ofta. Dvs de växer inte ett par millimeter per dag utan ibland ingenting och sen ett par centimeter över några dagar. Var iaf så han berättade för mig.
  • Jahajaa

    Ja precis! Jag googlade på amningspuckel nu, och det var många kurvor som gick neråt runt 6mån så nu känns det bättre :) Så mkt man inte vet som ny förälder och man vill ju bara att allt ska vara bra med ens lilla bebis <3 Men supertack för dina svar! Känner mig verkligen lugnare nu :) Det enda man har fått inpräntat i huvudet innan är ju att dom ska följa dom där förbaskade kurvorna ;) haha


    möjligt skrev 2019-10-17 21:49:45 följande:

    Bara bra att BVC fortsätter att mäta och hålla koll då :)

    Sen finns det möjligheten att det är mätfel, att det är en amningspuckel eller som en läkare berättade för mig att de ofta växer i små spurter och då kan det ibland se lite hackigt ut i kurvan om man mäter ofta. Dvs de växer inte ett par millimeter per dag utan ibland ingenting och sen ett par centimeter över några dagar. Var iaf så han berättade för mig.


  • nernu
    Jahajaa skrev 2019-10-17 21:00:18 följande:

    Åh, tack så jättemkt för ditt svar! Det ska jag göra :) Man blir så nojjig när dom börjar prata om extrakontroller och så, och sen om man googlar blir ju bara saker värre! Haha ;) Jag har också tyckt att det verkar märkligt att bebisarna ska lyckas följa en kurva så exakt :)


    Vi hade samma fast vid åtta månader. Enligt sköterskan var det ingen fara fast jag var nervös så vi bokade in en extra kontroll mest för min skull. Men det rättade till sig.
  • fluu

    Min unge har alltid varit pluttig. Hon slutade växa på längden helt ett tag under sitt första år. Hin gick till och med ner i vikt när hon började krypa och sen när hon började gå. Hon hade inte sin första växtspurt på längden fören hon var närmare 4 år. Lyckligtvis hade vi världens bästa bvc-sköterska som hjälpte oss att testa om något var fel och när det inte var det så hjälpte hon oss att slappna av och förstå att barn är olika och inte tar hänsyn till några kurvor. Dottern är idag 7,5 år och ligger fortfarande några kurvor under "normalt" . Hin är normal för det. Som vår bvc-sköterska sa "det mesta är normalt".


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jahajaa

    Ok, vad skönt :) hade det rättat till sig månaden efter redan eller tig det lite tid?


    nernu skrev 2019-10-18 15:02:59 följande:

    Vi hade samma fast vid åtta månader. Enligt sköterskan var det ingen fara fast jag var nervös så vi bokade in en extra kontroll mest för min skull. Men det rättade till sig.


  • Jahajaa

    Härligt att höra :) När hon växt på så bra på både längden och vikten sen hon kom så blir man ju nojjig när det helt plötsligt stannar av, men som du säger, så borde dom ju växa olika mycket i perioder och så :) har inte bokat in någon extrakontroll, känner mig lugnare efter alla svar :) Tack <3


    fluu skrev 2019-10-18 16:02:27 följande:

    Min unge har alltid varit pluttig. Hon slutade växa på längden helt ett tag under sitt första år. Hin gick till och med ner i vikt när hon började krypa och sen när hon började gå. Hon hade inte sin första växtspurt på längden fören hon var närmare 4 år. Lyckligtvis hade vi världens bästa bvc-sköterska som hjälpte oss att testa om något var fel och när det inte var det så hjälpte hon oss att slappna av och förstå att barn är olika och inte tar hänsyn till några kurvor. Dottern är idag 7,5 år och ligger fortfarande några kurvor under "normalt" . Hin är normal för det. Som vår bvc-sköterska sa "det mesta är normalt".


Svar på tråden Längdkurva