• Skofantast

    ”Ofrivilligt” överviktig

    Hej!

    Jag behöver verkligen stöd för nu har jag fastnat rejält.

    Jag är 30 år gammal och har alltid varit en väldigt aktiv person. Jag har vandrat flera dygn i skogen, paddlat kanot, klättrat, cyklat, gymmat och gått på gruppass.

    För 5 år sedan försökte jag och min sambo bli gravida. Efter vad som kändes som 1000 försök så gav jag upp. Det tärde på mig att aldrig bli gravid. Jag kände mig misslyckad. Det resulterade i en sjukskrivning på 1 år. Där började den onda spiralen. Jag gick upp 25 kilo i vikt och enligt BMI har jag fetma grad 1.

    Jag har försökt flera gånger att gå ner dessa kilon då jag mår dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag har ont i kroppen, stora problem med magen, migrän, sömnsvårigheter, nedstämdhet osv som jag VET blir bättre med träning och bra kost. Men det verkar inte räcka att jag är medveten - motivationen kommer för att sedan försvinna lika snabbt.

    Jag har lätt för att gå ner i vikt så de senaste åren har jag pendlat upp och ner mellan 5-15 kilo men nu står jag återigen på 20 kilo plus från där jag vill vara.

    HUR fasiken gör man? Jag har provat viktväktarna men visste egentligen redan innan att det var dömt att misslyckas. Jag går ALL IN för att sedan tappa fokus totalt.

    Hur har ni andra gjort som har haft svårt att finna motivationen, styrkan och drivkraften? Vad var ert första steg? Vad hjälpte er?

    Stor kram till alla som kämpar!

  • Svar på tråden ”Ofrivilligt” överviktig
  • roflgrodanbolltroll

    Vad som hjälpte mig var en sak i taget. istället för att diet och träning valde jag bara träning först. Bara diet är för tråkigt, men träna kan vara rätt kul. Så jag började träna igen. Gymma, det gillar jag bäst/ogillar jag minst

    Så jag struntade i vad jag åt, åt vad jag ville och fokuserade bara på att träna nästan varje dag. Hårt, men inte tok-hårt. Redan det gav bra resultat och då var motivationen större att även ta tag i kosten.

    Så mitt "recept" är att skit i kosten, ät vad du vill, men börja träna. När du vant dig vid det och fått det till rutin och sett en del resultat, vikterna du kan använda blir tyngre, du orkar fler lyft, kanske låren och armarna blivit lite större (men snyggare) då blir det så mycket enklare att sköta kosten  (och fortsätta träna)sedan.

    Allt på en gång funkar inte för mig. Ge det tid. Du kan gymma på i 1-2 år och äta som du vill om du behöver. Får du in det, får du sedan in kosten med, och då blir det bra.

  • Duppedu

    Du förstår väl att du måste behandla det som fick dig att gå upp i vikt. Inte försöka tvinga dig till träning och strikt kosthållning. Människa. Du mår dåligt, har säkert obearbetade känslor som satt sig på självkänslan och livsglädjen har drattat på ändan. Det SUGER och det kommer inte bli bättre av att kämpa kämpa kämpa.

    Gå till psykolog, testa psykodynamisk psykoterapi och läk de där såren som satt sig på insidan.

    Funkade för mig iallafall :) jag gick ner mina 30kg utan ansträngning och nu tränar jag för att det är kul, å äter vad jag vill (pizza, godis, kakor och såklart vanligt hemlagat) och framför allt så måår jag braaa.

    Kram

  • Elviram

    Skit familjeliv som krånglar när jag skulle skicka iväg mitt svar. Skriver ett lite kortare nu.

    Håller med ovan. En sak i taget och träning är bra att börja med. Jag märker att kosten följer lättare med när man fått till träningen. Jag blir inte lika sötsugen och vill heller inte äta skräp för då känns det som mitt slit i gymmet var för ingenting.

    Motivation kommer och går. Man kan skapa motivation genom inspiration och aktion. Genom att titta på tex youtube klipp om träning får man inspiration. Att ta sig till gymmet eller ut på en springrunda skapar också motivation till att göra det igen. Sen finns det dagar då man verkligen inte vill röra sig och bara äta skit. Då är det bara att ta sig i kragen och göra den träning man bestämt. Vissa gånger kan jag byta tex att jag inte är sugen på gymmet så tar jag en springrunda istället. Ofta brukar humöret vända när man väl kommit igång med sitt pass. Men så finns det dagar då det inte gör och då är inte jag hård mot mig själv. Jag tog mig till gymmet så om jag gör halva mitt träningspass så är det okej men det får inte hända för ofta.

    Hitta vad som är hållbart för dig att träna. Kan du träna 5 dagar i veckan så börja med tre. Kan du träna 3 dagar börja med en dag. Öka sen när du fått in rutinen. Syftet är att det ska vara hållbart för dig. Att köra 5 dagar direkt kommer inte funka. Va heller inte för hård om du missar något pass någon vecka. Det är inte hela världen saker kan komma upp som man måste prioritera. Samma gäller om du skulle frossäta en dag så banna inte dig själv för att du sabbat allt utan ta dig till gymmet igen.

  • PH76

    Strunta i dieter, fokusera på att ta kontroll på vad du stoppar i dig istället, och hitta beteende mönster du kan hålla dig till resten av livet. Var medveten om innehållet i allt, väg maten ii början om det behövs, räkna kalorier.

  • Bertram

    Jag är nog precis tvärtom vad alla andra säger här. Det är lättare att hålla koll på maten. Jag har ätit lchf, sötsuget försvinner snabbt. Det är enkelt och gott. Sen när man gått ner lite i vikt, inte är konstant hungrig och sugen och har koll på maten, då har jag börjat träna. 


    Det är ju betydligt lättare att träna när man har hunnit gå ner några kilo :) 
    Äter du antidepp så kan ju de också vara en bidragande orsak till motivationsbrist och viktuppgång

  • Starka

    Är lite i samma sits, har pga allvarlig fysisk sjukdom och efterföljande medicinering gått upp 75!!!!!kg. Ca 15 av dom var bara bra för jag var väldigt mager och fast i ett dåligt beteende både med mat och träning. Åt 2-3 gånger i veckan och tränade hårt 6 dagar. Levde på koffeintabletter, cigg och smärtstillande

    Det som har fungerat för mig nu när jag har fuckat upp hela min ämnesomsättning och går på höga doser cortison+ cellgift är 5/2

    Tog först 2 veckor på shake för att lite bryta beteendet och komma in i 5 måltider om dagen sen gick jag över till 5/2

    Mår bättre och är piggare

    Har gått ner 23 kilo på ca 6 månader

Svar på tråden ”Ofrivilligt” överviktig