• Oussama

    Hjälp med personlighetsutveckling

    Hej gott folk!

    Jag behöver vägledning och gärna tips på professionella som kan hjälpa mig med ett antal utmaningar i min personlighet.

    Bland utmaningarna är rädsla för uppträdande, rädsla för fel i språket (svenska är inte mitt modersmål), rädsla för fokus på mig, svårighet att fokusera i konversationer i rörlig miljö (tex restaurang), osäkerhet, tappar orden mfl (svårt att komma på och skriva allt här).

    Utmaningarna inser jag står i vägen bl.a för min jobbkarriär och mitt välmående generellt.

    Jag är en man som har vandrat till Sverige (med min familj, föräldrar och bröder) när jag var 15år efter ett liv i flykt och under hot (av diktatorstat). Andra halvan av mitt liv var jag och är bosatt i Sverige.

    Tips och råd mottas glatt ?? gärna om ni även har egna erfarenheter

    Tack

  • Svar på tråden Hjälp med personlighetsutveckling
  • Elin2014

    Ingen liten fråga det här, men några saker som har hjälpt mig är:

    - Kurser i presentationsteknik

    - Engagera sig politiskt eller fackligt, då får man tillfällen att diskutera med människor

    - Lyssna på poddar, tex Johannes Hansen

    - Spela in sig själv och lyssna på hur man låter

    När det gäller självförtroende, kom ihåg ?fake it til you make it?, det är ingen som vet hur du känner om du inte visar det. Träna på att prata på ett självsäkert sätt och om språket inte är perfekt, ignorera det så kommer den du pratar med inte heller tänka så mycket på det. Sen är det bara att gå hem och träna. Titta på svensk TV, läs texter högt. Träning ger färdighet!

    Lycka till!

  • Oussama

    Tack Elin för dina råd, och ursäkta mitt sena svar.

    Jag ska tänka på dina råd, de kommer säkert hjälpa.

    Jag har dock fortsatt en fråga: om man ska sök professionell hjälp, vem vänder man sig till? En psykolog, eller någon annan?

Svar på tråden Hjälp med personlighetsutveckling