• Anonym (jobbigt...)

    Har svampinfektion i underlivet ALLTID!!

    HJÄLP!!

    Har jätteproblem med svampinfektioner i underlivet.
    Jag har det nästan konstant, går max 2-3 dagar utan symptom sen kommer det igen. Mycket flytningar med små "klumpar", sköra slemhinnor och det kliar så jag håller på att bli knäpp.
    Jag har varit på vårdcentralen och fått det konstaterat att det är svampinfektion och fick därefter medicin mot det. Fick då Donaxyl och Flukonazol.
    Svampen höll sig borta så länge jag åt Flukonazol. Egentligen skulle jag bara ta en tablett (kartan innehöll 6 st). Men efter att den slutat verkar efter så där 2 veckor kom det tillbaka. Jag fortsatte då med resterande tabletter och då hade jag ingenting på ca 2 månader. Nu är tabletterna slut och nu har jag fått tillbaka svampen igen...

    Nu till det konstiga... Allt började när jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän. Vi har haft ett förhållande i snart 1 år. Jag kan inte släppa tanken på att det är pga han... Är det möjligt? Vårdcentralen sa att det högst troligt inte kan bero på det, men jag har svårt att tro på det. 

    Någon som har varit i likadan situation som kan hjälpa mig?! Eller bara om det finns andra som också har problemet. Uppskattar alla svar!! 

    Är även rädd för att jag får detta pga något annat... Tex att jag har någon typ att problem som orsakar svampens uppkomst. Att kroppen inte kan ta hand om infektionen...

    Uppskattar ALLA tips!!!
  • Svar på tråden Har svampinfektion i underlivet ALLTID!!
  • Fjäril kär

    Ja en partner kan ge svamp om ni har olika typer av bakterieflora som krockar.

    Har han svamp? Kan ju vara han som ger dig svamp också. Han behöver också behandling.

  • Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2019-10-18 14:03:05 följande:
    Ja en partner kan ge svamp om ni har olika typer av bakterieflora som krockar.

    Har han svamp? Kan ju vara han som ger dig svamp också. Han behöver också behandling.
    Ja, han behöver också behandling.
  • Anonym (Hmm)

    Har du så svåra besvär bör du be att få bli remitterad till gynekolog. Det finns andra åkommor än svamp som kan ge svår klåda i underlivet. Lichen sclerosus t ex. Om du vill prova Ngt under väntetiden kan du prova vagitorier m laktobaciller. RFSU saluför en bra variant med behandling dagligen i en vecka och sedan underhållsbehandling ytterliggare en tid. Kan hjälpa till att återställa bakteriefloran.

  • Desire223

    Hade exakt samma problem för många år sen. Hade återkommande svamp i två år, höll på att bli galen. Din partner smittar dig troligen tillbaka hela tiden, samtidigt som din kropp inte är bra på att ta hand om infektionen på egen hand när du använt medicin, ?svamparna? blir immuna. Jag testade ALLT under två års tid men det kom alltid tillbaka, tills jag drog ner rejält på socker (svamp älskar socker) och höll ut tills infektionen gick över av sig själv. Efter det har jag aldrig haft det, inte på 15 år. Kroppens egna försvar blir bättre om den får ta hand om infektionen själv. Det är jobbigt, men så värt det! Avstå från sex helt, eller använd kondom så att mannen inte smittar dig tillbaka hela tiden, tills du är bra och ett tag därefter. Och se till att inte vara för torr om ni ändå ska ha sex (med kondom).

    Lider verkligen med dig, får fortfarande panik så fort jag inbillar mig minsta tecken på att det är på väg tillbaka.

  • Otit

    Jag hade återkommande svampinfektioner när jag hade hormonella preventivmedel. Mina slemhinnor blev torra och fick då ofta svamp.

  • Anonym (Måste vara så.)
    Fjäril kär skrev 2019-10-18 14:03:05 följande:

    Ja en partner kan ge svamp om ni har olika typer av bakterieflora som krockar.

    Har han svamp? Kan ju vara han som ger dig svamp också. Han behöver också behandling.


    Jag fick svamp när jag var med min tjej, tror vi smittade varandra ett tag, först blev man orolig det var något annat, men med hjälp försvann allt.
  • Anonym (Spiral?)

    Vad har du för preventivmedel? Jag hade svamp i princip konstant i fyra år när jag hade spiral. Aldrig haft problem innan och försvann direkt när jag tog ut den.

    Tänk också på att tvätta både dina och din pojkväns underkläder i 60 grader.

    I övrigt är min rekommendation att smörja underlivet med vitt vaselin (från tub) morgon och kväll. Det läker slemhinnorna plus gör att svampen får svårt att få fäste. Samt behandla löpande med medel som återställer balansen i underlivet (kommer inte ihåg vad de heter, finns lite olika märken på intimhyllan på apoteket, ta en sådan som man sprutar in långt in).

  • Anonym (Peter-Nicklas)
    Anonym (jobbigt...) skrev 2019-10-18 13:53:42 följande:
    HJÄLP!!

    Har jätteproblem med svampinfektioner i underlivet.
    Jag har det nästan konstant, går max 2-3 dagar utan symptom sen kommer det igen. Mycket flytningar med små "klumpar", sköra slemhinnor och det kliar så jag håller på att bli knäpp.
    Jag har varit på vårdcentralen och fått det konstaterat att det är svampinfektion och fick därefter medicin mot det. Fick då Donaxyl och Flukonazol.
    Svampen höll sig borta så länge jag åt Flukonazol. Egentligen skulle jag bara ta en tablett (kartan innehöll 6 st). Men efter att den slutat verkar efter så där 2 veckor kom det tillbaka. Jag fortsatte då med resterande tabletter och då hade jag ingenting på ca 2 månader. Nu är tabletterna slut och nu har jag fått tillbaka svampen igen...

    Nu till det konstiga... Allt började när jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän. Vi har haft ett förhållande i snart 1 år. Jag kan inte släppa tanken på att det är pga han... Är det möjligt? Vårdcentralen sa att det högst troligt inte kan bero på det, men jag har svårt att tro på det. 

    Någon som har varit i likadan situation som kan hjälpa mig?! Eller bara om det finns andra som också har problemet. Uppskattar alla svar!! 

    Är även rädd för att jag får detta pga något annat... Tex att jag har någon typ att problem som orsakar svampens uppkomst. Att kroppen inte kan ta hand om infektionen...

    Uppskattar ALLA tips!!!
    Har fått svamp på snoppen som yngre av dåvarande flickvän! Svampen torkade ut och förhuden förlorade sin elasticitet så förhuden sprack och blev sårig vid erektion. Jag fick smörja men svampen kom tillbaks om vi hade samlag ofta både på henne och mig. Jag hade nog problem med det under 20 år men nu på äldre dar kommer den inte tillbaks där eftersom jag inte har sex mer än en helg i månaden kanske. Jag fick dra ner på duschandet när svampen var aktiv eftersom det torkade ut.
  • Elie

    Ta bort socker/gluten/mjölkprodukter i två veckor så ska du se vad som händer. Jag har samma problem och det försvinner på direkten om jag äter bra. Det triggas av bakterier som göds av just socker/gluten/mjölkprodukter tyvärr.

  • Anonym (jobbigt...)
    Desire223 skrev 2019-10-19 11:30:36 följande:

    Hade exakt samma problem för många år sen. Hade återkommande svamp i två år, höll på att bli galen. Din partner smittar dig troligen tillbaka hela tiden, samtidigt som din kropp inte är bra på att ta hand om infektionen på egen hand när du använt medicin, ?svamparna? blir immuna. Jag testade ALLT under två års tid men det kom alltid tillbaka, tills jag drog ner rejält på socker (svamp älskar socker) och höll ut tills infektionen gick över av sig själv. Efter det har jag aldrig haft det, inte på 15 år. Kroppens egna försvar blir bättre om den får ta hand om infektionen själv. Det är jobbigt, men så värt det! Avstå från sex helt, eller använd kondom så att mannen inte smittar dig tillbaka hela tiden, tills du är bra och ett tag därefter. Och se till att inte vara för torr om ni ändå ska ha sex (med kondom).

    Lider verkligen med dig, får fortfarande panik så fort jag inbillar mig minsta tecken på att det är på väg tillbaka.


    Jag är sockerberoende och får i mig rätt mycket socker per dag. Och nu när jag tänker efter var det ungefär för 1 år sen jag blev beroende :o Har länge velat sluta, men det är svårt. Men blir ju enkelt att sluta om det innebär att jag blir av med svampinfektionerna!! Ska absolut prova! Sen nu de senaste infektionerna har jag inte använt mer än kokosolja för att lindra besvären, mest för att jag vet att jag blivit resistens mot läkemedel för svamp... Tusen tack!!!
  • Anonym (jobbigt...)
    Elie skrev 2019-10-20 14:41:48 följande:

    Ta bort socker/gluten/mjölkprodukter i två veckor så ska du se vad som händer. Jag har samma problem och det försvinner på direkten om jag äter bra. Det triggas av bakterier som göds av just socker/gluten/mjölkprodukter tyvärr.


    Ska absolut prova! Tack för tipset!!
  • Anonym (jobbigt...)
    Anonym (Spiral?) skrev 2019-10-20 08:13:40 följande:

    Vad har du för preventivmedel? Jag hade svamp i princip konstant i fyra år när jag hade spiral. Aldrig haft problem innan och försvann direkt när jag tog ut den.

    Tänk också på att tvätta både dina och din pojkväns underkläder i 60 grader.

    I övrigt är min rekommendation att smörja underlivet med vitt vaselin (från tub) morgon och kväll. Det läker slemhinnorna plus gör att svampen får svårt att få fäste. Samt behandla löpande med medel som återställer balansen i underlivet (kommer inte ihåg vad de heter, finns lite olika märken på intimhyllan på apoteket, ta en sådan som man sprutar in långt in).


    Har p-piller men har gått på dem i 3 år, och inte haft problem innan.
    Underkläderna tvättas alltid i 60 grader. 
    Ja, jag ska prova med Lactal för förebyggande syfte :)
    Tack för tipsen!!
  • Anonym (jobbigt...)
    Fjäril kär skrev 2019-10-18 14:03:05 följande:

    Ja en partner kan ge svamp om ni har olika typer av bakterieflora som krockar.

    Har han svamp? Kan ju vara han som ger dig svamp också. Han behöver också behandling.


    Ja, han har symptom för svamp. Han har dock aldrig fått det konstaterat av läkare. Han får det varje gång vi haft sex när jag tror att jag är utan, men antagligen har jag det hela tiden, fast utan symptom. 
    Ska be han behandla sig också :) 
    Tack!!
  • Anonym (vegan)

    Precis som flera andra skrivit så kan kosten spela roll. Jag hade besvär i flera år ungefär som du. Säkert fem år med problem. Det var så jobbigt!

    För min del försvann alla svampbesvär när jag blev vegan = slutade med mjölkprodukter. (Jag åt fisk, ägg o mjölkprodukter innan dess.) Jag är svag för socker och åter fortfarande mycket frukt, bakverk och godis och det funkar faktiskt för min del. Så prova dig fram.

    Hjälper kokosolja för dig? Mitt underliv reagerar direkt på det - blir rött, kliar och luktar illa. På samma sätt tål mitt underliv inte andra oljor eller feta produkter och absolut ingen sorts tvål. Kan enbart använda vatten. Så testa dig fram även när det gäller vad du använder för olika medel i underlivet. Det verkar vara högst individuellt.

  • Tiina87

    Har din pojkvän också behandlats för svamp i samma veva som du har behandlats? Annars kan det vara så att ni smittar varandra.

    Sedan kan man vara "allargisk" mot sin partner, dvs man tål inte dennes bakterier och då få svamp.

  • Anonym (Haft samma)

    Jag hade exakt samma problem som dig, det är hemskt!

    Jag fick en remiss till en spec gyn som skrev ut två olika tabletter mot svamp som jag fick varva under 2 månaders tid. Enligt honom så kom svampen tillbaka för att den inte blev ordentligt ?utrotad? och hela tiden fick nytt fäste då den kom från tarmen. Fick även tips av honom att smörja in underlivet med olja eller vaselin innan dusch för att undvika uttorkning. Har inte haft en svampinfektion på 10 år! :)

    Det som hjälpte mig var

    Långkur med diflucan och fluconazol

    Bara trosor gjorda av bomull

    Sova naken

    Inget sex förrän det är helt borta och även partnern behandlats ordentligt

    Sluta raka underlivet

    Undvika tajta jeans och liknande när det är som värst

  • Anonym (jobbigt...)

    Hej alla!
    TS här...

    Tänkte bara informera om varför jag fick svamp hela tiden ifall det nu kan hjälpa någon annan.
    Jag och min pojkvän började helt enkelt använda kondom och sen dess har jag inte haft någon svamp.

    Så tydligen "tål" inte vi varann tyvärr. Riktigt tråkigt, men det är som det är.
    Jag är väldigt glad iallafall att jag slipper det :) 

  • Anonym (Cytolys)

    Hej!

    Jag var till flera läkare (inklusive gynekologer) som sa att jag hade svamp. Fick svampmedel och det blev bättre för stunden (placebo?) innan det kom igen.

    Efter flera år kom jag mig till en gynekolog som konstaterade cytolys. Samma kliande symtom. Kolla upp det för säkerhets skull!

  • Anonym (Exakt samma)

    Såhär var det för mig med. Min läkare sa till mig att när jag behandlar mig för svamp så ska min kille göra samma sak. Alltså smörja sig med t.ex pevaryl eller canesten.

    Sen borde du gå till vårdcentralen och göra ett sockerbelastningstest eller åtminstone ett fasteprov, kan hända att du är diabetiker.

Svar på tråden Har svampinfektion i underlivet ALLTID!!