• Anonym (Hmm)
    Fri 18 Oct 2019 16:08
    1084 visningar
    19 svar
    19
    1084

    Orosanmälan gällande mig själv

    Fått veta att jag blivit orosanmäld av en person inom kommunen som inte fått tag på mig på "ett tag", som det står i anmälan. Lider av psykisk ohälsa och informerade denna person senast för några veckor sedan att jag är nere men går på möten på psykmottagning varje vecka. Jag kan vara dålig på att svara i telefon när jag är väldigt nere, vilket jag varit det senaste.

    Är det här vanligt förekommande? Jag fattade ingenting först när jag fick anmälan. Känns så otroligt överdrivet att anmäla till socialen.

  • Svar på tråden Orosanmälan gällande mig själv
  • Anonym (Sara)
    Fri 18 Oct 2019 16:10
    #1

    Var glad över att det finns människor som bryr sig och vill hjälpa till.

    Jag tycker det var helt rätt gjort av personen och visar på att personen har medmäsklighet och vill att du ska må bra.

  • Fri 18 Oct 2019 16:13
    #2
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-18 16:10:32 följande:

    Var glad över att det finns människor som bryr sig och vill hjälpa till.

    Jag tycker det var helt rätt gjort av personen och visar på att personen har medmäsklighet och vill att du ska må bra.


    Instämmer.
  • Anonym (Vem)
    Fri 18 Oct 2019 16:13
    #3

    Vem anmälde? Vad har du för problem? Äter du dricker? du sköter du hygienen

  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 16:15
    #4
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-18 16:10:32 följande:

    Var glad över att det finns människor som bryr sig och vill hjälpa till.

    Jag tycker det var helt rätt gjort av personen och visar på att personen har medmäsklighet och vill att du ska må bra.


    Får väl försöka se det så. Ser det mer som ett nederlag
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 16:16
    #5
    Anonym (Vem) skrev 2019-10-18 16:13:46 följande:

    Vem anmälde? Vad har du för problem? Äter du dricker? du sköter du hygienen


    Vill inte säga för mycket om det. Har inga problem med något sånt. Sköter mig själv
  • Anonym (Sara)
    Fri 18 Oct 2019 16:17
    #6
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-18 16:15:22 följande:

    Får väl försöka se det så. Ser det mer som ett nederlag


    Hur hade du själv reagerat om du var väldigt orolig för någon du bryr dig om? Du får ju försöka se det ur personens synvinkel.

    Antar att även du skulle orosanmäla då.
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 16:18
    #7
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-18 16:17:50 följande:

    Hur hade du själv reagerat om du var väldigt orolig för någon du bryr dig om? Du får ju försöka se det ur personens synvinkel.

    Antar att även du skulle orosanmäla då.


    Jo, det klart. Men tycker oron är obefogad
  • Anonym (Vem)
    Fri 18 Oct 2019 16:20
    #8
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-18 16:16:38 följande:

    Vill inte säga för mycket om det. Har inga problem med något sånt. Sköter mig själv


    Ok bara undrade då du sa att du gick på psykiatrin och du nämnde nån från komunen så måste ju vara nån som känner dig väl och bryr sig om dig
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 16:22
    #9
    Anonym (Vem) skrev 2019-10-18 16:20:33 följande:

    Ok bara undrade då du sa att du gick på psykiatrin och du nämnde nån från komunen så måste ju vara nån som känner dig väl och bryr sig om dig


    Personen känner mig inte väl. Har träffat den några gånger.
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 16:22
    #10
    Anonym (Vem) skrev 2019-10-18 16:20:33 följande:

    Ok bara undrade då du sa att du gick på psykiatrin och du nämnde nån från komunen så måste ju vara nån som känner dig väl och bryr sig om dig


    Personen känner mig inte väl. Har träffat den några gånger.
  • Anonym (Sara)
    Fri 18 Oct 2019 16:26
    #11
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-18 16:18:46 följande:

    Jo, det klart. Men tycker oron är obefogad


    DU tycker det. Men hon kan tycka något annat.
  • neverp­reggo
    Fri 18 Oct 2019 16:48
    #12

    Är det någon form av stödperson typ boendestöd/kontaktperson?

  • Fri 18 Oct 2019 16:56
    #13

    Det är inte ett straff att någon känt oro för dig.

  • Anonym (Nej)
    Fri 18 Oct 2019 17:07
    #14

    Det är inte okej att socanmäla då det så gott som aldrig leder till något bra.

    Om man är orolig och bryr sig hjälper man personen, inte blandar in myndigheter och stjälper!

  • Anonym (Märkl­igt)
    Fri 18 Oct 2019 17:53
    #15
    Anonym (Nej) skrev 2019-10-18 17:07:44 följande:
    Det är inte okej att socanmäla då det så gott som aldrig leder till något bra.
    Om man är orolig och bryr sig hjälper man personen, inte blandar in myndigheter och stjälper!
    Kan bara hålla med. En orosanmälan ska bara göras om man verkligen vet att folk/barn far illa. Har fått anmälningar själv som varit rena lögnerna och litar tyvärr inte på folk längre. En bekant fick en anmälan om att hon kidnappat sitt eget barn! Fatta så kränkande! Börja ALLTID med att prata med personen ifråga!
  • Anonym (Sara)
    Fri 18 Oct 2019 17:57
    #16
    Anonym (Märkligt) skrev 2019-10-18 17:53:23 följande:

    Kan bara hålla med. En orosanmälan ska bara göras om man verkligen vet att folk/barn far illa. Har fått anmälningar själv som varit rena lögnerna och litar tyvärr inte på folk längre. En bekant fick en anmälan om att hon kidnappat sitt eget barn! Fatta så kränkande! Börja ALLTID med att prata med personen ifråga!


    Fast det finns ju många barn (och vuxna) som far illa utan att någon vet om det. Men om någon har misstankar om att barn far illa så ska man alltså låta bli att anmäla menar du?

    Det är ju pga misstankar om att någon far illa som folk orosanmäler..
  • Anonym (Nej)
    Fri 18 Oct 2019 19:16
    #17
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-18 17:57:02 följande:

    Fast det finns ju många barn (och vuxna) som far illa utan att någon vet om det. Men om någon har misstankar om att barn far illa så ska man alltså låta bli att anmäla menar du?

    Det är ju pga misstankar om att någon far illa som folk orosanmäler..


    Ja det är klart man inget vet om man vägrar att PRATA med personen/föräldrar utan istället har livlig fantasi som sabbar livet för föräldrar/vuxna/barn.
  • Fri 18 Oct 2019 21:01
    #18
    Anonym (Nej) skrev 2019-10-18 17:07:44 följande:

    Det är inte okej att socanmäla då det så gott som aldrig leder till något bra.

    Om man är orolig och bryr sig hjälper man personen, inte blandar in myndigheter och stjälper!


    Hur då? Ts har sagt att hen mår sämre än vanligt och går sen inte att få tag på. Det är ju för övrigt redan av en myndighet.
  • Anonym (Nejdå­)
    Fri 18 Oct 2019 21:24
    #19
    Anonym (Märkligt) skrev 2019-10-18 17:53:23 följande:

    Kan bara hålla med. En orosanmälan ska bara göras om man verkligen vet att folk/barn far illa. Har fått anmälningar själv som varit rena lögnerna och litar tyvärr inte på folk längre. En bekant fick en anmälan om att hon kidnappat sitt eget barn! Fatta så kränkande! Börja ALLTID med att prata med personen ifråga!


    Du har helt fel. En orosanmälan ska göras om man misstänker att någon far illa oavsett ålder på denne. Det är sedan soc som ska ta kontakten och avgöra om en utredning ska göras. Tack vare att en brevbärare reagerade på att en gammal kvinna ( som jag sedan blev god man åt) inte tog hand om posten och orosanmälde så blev det uppmärksammat att hon behövde hjälp och stöd och inte kunde ta hand om sig själv.

    Blir så trött på alla dessa som ska sprida soc skräck. Självklart händer misstag men i det stora hela så brukar de göra ett bra jobb.
Svar på tråden Orosanmälan gällande mig själv