• Anonym (pålle­pålle)
    Fri 18 Oct 2019 20:30
    237 visningar
    13 svar
    13
    237

    Är det farligt att dricka sig berusad varje dag?

    Hur påverkas kroppen?

  • Svar på tråden Är det farligt att dricka sig berusad varje dag?
  • Anonym (Korka­d)
    Fri 18 Oct 2019 20:39
    #1

    Kolla på alkisarna på parkbänkarna så får du nog en ganska klar bild samt svar på din ganska korkade fråga. Googla även på "skrumplever" kan vara ytterligare ett svar.

  • Anonym (Montl­ering)
    Fri 18 Oct 2019 20:47
    #2

    Om vi bortser från hälsoaspekten så är det naturligtvis ökad risk att råka ut för olyckor som berusad. Så bara ur det perspektivet skulle vi kunna säga...Ja, det är farligt.

    Sen är fara i viss mån subjektivt. Alla vet att det är farligt att sola, få vet att det är ännu farligare att inte alls vistas i solen.

    Vi måste alla utsätta oss för ett visst mått av fara och risk. Vad är vinsten i detta fall? Kanske överväger vinsten faran?

    Men vafan, inte måste du vara berusad varje dag!?

  • Anonym (ExKex­)
    Fri 18 Oct 2019 20:55
    #3
    Anonym (Korkad) skrev 2019-10-18 20:39:34 följande:

    Kolla på alkisarna på parkbänkarna så får du nog en ganska klar bild samt svar på din ganska korkade fråga. Googla även på "skrumplever" kan vara ytterligare ett svar.


    Mitt ex dricker sig berusad varje dag och har gjort så i flera år.

    Han är dock ingen parkbänkalkis utan jobbar heltid och sköter det ua!

    Han går på läkarkontroller med jämna mellanrum och har inga leverskador. Så visst kan man berusa sig varje dag under väldigt lång tid utan att dra på sig skador.

    Han vill dra ner på alkoholen men "tröstar" sig med att han "bara" dricker öl och inte starksprit för det är inte lika skadligt.

    Det är först nu på senare tid när han blivit äldre som han ibland känner sig sliten.

    Men bra för kroppen är det såklart inte.

    Varför undrar du ts?
  • Fri 18 Oct 2019 21:20
    #4

    Organen tar skada inkl hjärnan. Man ökar risken oerhört för både cancer, hjärtsjukdomar etc

  • Anonym (u)
    Fri 18 Oct 2019 21:43
    #5

    Ja det är farligt

  • Anonym (Farfa­r)
    Fri 18 Oct 2019 21:49
    #6

    Min farfar drack sig full varje helg och vardagskvällar också i över 40 år. Slutade några gånger men föll alltid dit igen.

    Han skötte sitt jobb och jobbade till 61. Dog vid 69 av skrumplever.

    Så ja, det är farligt. Påverkade hans barn som aldrig ville ta hem vänner när han var hemma. Påverkade hans barn och barnbarn som fick se honom tyna bort och dö förtidigt. Förkortade hans liv med minst 10 år.

  • Anonym (pålle­pålle) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 22:16
    #7
    Anonym (Korkad) skrev 2019-10-18 20:39:34 följande:

    Kolla på alkisarna på parkbänkarna så får du nog en ganska klar bild samt svar på din ganska korkade fråga. Googla även på "skrumplever" kan vara ytterligare ett svar.


    Jag är inte korkad, jag korkar bara upp nu hahaha!
  • Anonym (Nykte­r alkis)
    Fri 18 Oct 2019 22:44
    #8

    Innan jag blev nykter var jag svårt deprimerad, självhat, var blödande i magen, tappade håret på huvudet i stora klasar, sömnproblem, stressproblem, ångestproblem.

    När jag blev nykter slutade magen blöda av sig själv efter ett par veckor som nykter, det växte ut nytt friskt tjockt hår på huvudet, sömnen ordnade sig, depressioner blev inte lika djupa, ångest kom mycket mycket mer sällan. Tacksam

    Detta är det fysiska som hänt. Åh, jag slipper även dö i en progressiv dödlig sjukdom också - alltså dö av att ha supit ihjäl mig i min alkoholism. Det är en till fysisk förbättring. Och min hy i ansiktet vackrare.

  • Anonym (pålle­pålle) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 22:56
    #9
    Anonym (Nykter alkis) skrev 2019-10-18 22:44:17 följande:

    Innan jag blev nykter var jag svårt deprimerad, självhat, var blödande i magen, tappade håret på huvudet i stora klasar, sömnproblem, stressproblem, ångestproblem.

    När jag blev nykter slutade magen blöda av sig själv efter ett par veckor som nykter, det växte ut nytt friskt tjockt hår på huvudet, sömnen ordnade sig, depressioner blev inte lika djupa, ångest kom mycket mycket mer sällan. Tacksam

    Detta är det fysiska som hänt. Åh, jag slipper även dö i en progressiv dödlig sjukdom också - alltså dö av att ha supit ihjäl mig i min alkoholism. Det är en till fysisk förbättring. Och min hy i ansiktet vackrare.


    Kände du blodsmak i munnen när du hade blödande mage?
  • Anonym (Nykte­r alkis)
    Fri 18 Oct 2019 23:14
    #10
    Anonym (pållepålle) skrev 2019-10-18 22:56:24 följande:

    Kände du blodsmak i munnen när du hade blödande mage?


    Ibland tror jag. Men inte hela tiden. Minns inte. Men kommer ihåg att jag mådde illa ofta dock, och hade yrselproblem. Varför undrar du?
  • Anonym (Vodka­)
    Fri 18 Oct 2019 23:35
    #11

    Hur många glas är berusad?

  • Anonym (Farli­g?)
    Sat 19 Oct 2019 00:02
    #12

    Har druckit helt absurt för mycket i livet pga av bortgångnad av älskad, pga press och stress. Kroppen kan tag hand om ganska mycket. Om du har styrkan att hålla upp då och då.

    Men.

    Du tar extremt dumma beslut när du är mitt uppe i det. Så enligt mig är de impulsiva besluten du kommer få leva med.

  • Anonym (Farli­g?)
    Sat 19 Oct 2019 00:09
    #13

    Men så klart förkortar du livet. Är ju en värdering.

    Jag har skött mej, inte fördärvat för någon, nästan tvärtom, men det tar ut sin rätt. Blir en meningslös rastlöshet. En jakt. Att ständigt vara medveten.

    Det är inte värt det. Försök sluta. På det viset som funkar för dig.

    Alla mina tankar!!!

Svar på tråden Är det farligt att dricka sig berusad varje dag?