• Anonym (Hanna)

    Har fruktansvärt dålig självkänsla

    Hej!

    Jag är en 22-årig tjej som lidit av dålig självkänsla och självförtroende hela mitt liv. Känner även att det eskalerar istället för att bli bättre ju äldre jag blir. Jag ser jämt ner på mig själv och tror inte att jag klarar någonting överhuvudtaget. Ser mig själv som betydligt mindre värd än andra människor och tycker inte att jag förtjänar någonting överhuvudtaget. Jag HATAR att skriva personliga brev eller att gå på arbetsintervjuer, just för att jag verkligen inte ha något positivt att säga om mig själv. Hur ska jag kunna motivera att just jag är det bästa valet för rekryterarna? Vilket skämt. Jag är inte bättre än någon annan, snarare sämre. Har i samband med detta en otrolig prestationsångest. Simpla saker som att blanda saft eller koka ägg åt andra gör mig helt kallsvettig. Tänk om saften blir för stark? för svag? tänk om äggen blir för lösa eller hårda? Jag överdriver inte när jag säger att jag verkligen får ångest över en sån simpel sak som att blanda saft. 

    Nu låter det ju som att jag är ett vrak som sitter hemma hela dagarna, men så är det inte. Läser fjärde terminen på socionomprogrammet, extrajobbar, tränar och volontärarbetar också. Skolan går bra och jag tror att de är rätt nöjda med mig på både volontär- och det vanliga jobbet. Men får jag beröm eller en komplimang så blir jag inte ens glad. Jag tror att personen i fråga säger så för att vara snäll. Får jag kritik eller förslag på förbättringar så tar jag fruktansvärt illa vid mig och tycker att jag är den sämsta människan som någonsin fött. Just nu håller vi på och förbereder oss inför praktiken nästa termin och jag oroar mig redan. Min enda önskan är att jag blir en bra människa. En människa som är snäll, givmild och duktig på sitt arbete. Jag behöver inte vara nästa Nelson Mandela, men jag vill inte känna mig helt värdelös heller. 

    Hur tar jag mig ur det här negativa tankesättet? jag ska ju vara min egna bästa vän, den som tror på mig mest. Istället är det tvärtom. Jag hade inte den bästa uppväxten (psykisk sjuk mamma och alkoholiserad pappa) vilket förmodligen bidragit till min dåliga självkänsla. Ibland så tänker jag att det är lika bra att jag hoppar av min utbildning och söker jobb som... ja jag vet inte vad för jobb. Något som kräver väldigt lite av en iallafall. Hur ska en sån trasig person som jag kunna arbeta som socionom i framtiden? Det låter lite skrattretande i mina öron faktiskt.

    Tacksam för alla råd och tips som jag kan få. Dela gärna med er om ni också är eller har varit eran egna största fiende. 

  • Svar på tråden Har fruktansvärt dålig självkänsla
  • Anonym (Ugglan)

    Terapi är ett jättebra verktyg för att lära sig om sig själv och utvecklas. Du vet vart du vill, bara inte hur du ska komma dit. Tid är en annan grej, om det kan vara till någon tröst, det är ganska drygt livet fram till 25. För mig var det iaf, sen börjar det hända något. En mognadsprocess i hjärnstammen eller något och vips blev man en trygg och harmonisk ångestfri vuxen.

    Trodde jag aldrig skulle hända, tack och lov är det himla trevligt för psyket att bli äldre (än så länge).

  • Anonym (Belizza)

    Det här är såååå vanligt!

    Det låter som att du har självförtroende men låg självkänsla. Du vet vad du kan men är osäker på om du duger?!

    Du ska börja med att sluta jämföra dig med andra. Det finns ingen man som är som dig. Du är helt unik. One of à kind! Ingen känner dig lika bra, har samma intressen, tänker likadant... älska dig själv. Du duger precis som du är. Hur många har 22 åringar är snart färdiga socionomer? Inte alls många. Du har gjort en jäkla prestation! Jobbet kommer du fixa galant. Du kommer ha empati som få. De du möter i ditt jobb har det tufft och du kommer att kunna relatera till det på ett sätt som inte alla kan. Det är en jäkla styrka!

    Nästa steg är att börja lyssna inåt. Vad säger din magkänsla? Den har alltid rätt. Agera utifrån den istället för att tänka hur andra skulle ha gjort. Det handlar inte om andra, det handlar om dig. Vad behöver du för att känna dig duglig?

    När du lärt dig att gå efter din magkänsla så kommer du börja beta av din inre oro, och därmed sätta in på ditt skälvkänsla-konto. När du har mycket självkänsla insatt så finns det möjligheter att ta ut när det krisar, utan att du mår dåligt av det. Som det är nu så tar du bara ut på kontot men sätter aldrig in. Därför hamnar du på minus och skadar din självkänsla.

    Jag ser tydligt i din text att du resonerar sunt och har en stadig grund. Med övning, och kanske kbt, så kommer du snart vara en fantastiskt socionom och medmänniska som lyfter dig själv genom att hjälpa andra.

  • Anonym (Belizza)

    Såg att jag hade skrivit MAN i första stycket. Det skulle stå:

    Det finns ingen ANNAN som är som dig.

  • Anonym (Anonym)

    Hej!

    Jag är 50 år, och gick igenom liknande som du beskriver i min ungdom.

    Fortsätt med din utbildning, hoppa inte av, hitta ett sätt att bearbeta skadorna från din barndom. Psykolog, självhjälpsgrupper etc

    Det kommer att bli bra. Man kommer ut på andra sidan, och det blir ett väldigt bra liv. Du är värd att ha ett bra liv. Det viktiga är vad du känner och att du mår bra. Inte vad du kan göra för andra.

    Ungdomen kan vara en skör tid för de flesta. Det blir SÅ himla bra sen!

  • Giftskåneman

    Det funkar så här.

    Du mår dåligt pga ovan nämnda skäl.

    När du träffar nya personer, då vet de inte om detta, då ska du spela en roll som liknar den du vill vara, tex nån skämtsam som alltid har nåt käckt att säga, när du upptäcker detta funkar så fortsätt med detta, efter ett tag är du denna person som du innerst inne är, men börja med främlingar, tex kassapersonal, där du börjar, hej, visdt är det skönt det är helg snart.

  • Anonym (Belizza)
    Giftskåneman skrev 2019-10-19 12:39:44 följande:

    Det funkar så här.

    Du mår dåligt pga ovan nämnda skäl.

    När du träffar nya personer, då vet de inte om detta, då ska du spela en roll som liknar den du vill vara, tex nån skämtsam som alltid har nåt käckt att säga, när du upptäcker detta funkar så fortsätt med detta, efter ett tag är du denna person som du innerst inne är, men börja med främlingar, tex kassapersonal, där du börjar, hej, visdt är det skönt det är helg snart.


    Funkar kanske på en del men överlag är det känslan man har inombords som förstör för en. Om kassapersonalen inte skulle ge tillbaka en positiv respons så får självkänslan en ny törn. Och man analyserar vad man gjort för fel. Man kan säga att hjärnan ständigt kokar av allas intryck som man försöker tolka. En med bra självkänsla kan rycka på axlarna och tänka att kassapersonalen bara hade en dålig dag. För att komma dit måste man lära sig att sätta in på sitt självkänsla-konto först. Strategier. I kbt får man lära sig strategier som är anpassade för din personlighet.
  • Giftskåneman
    Anonym (Belizza) skrev 2019-10-19 12:45:00 följande:

    Funkar kanske på en del men överlag är det känslan man har inombords som förstör för en. Om kassapersonalen inte skulle ge tillbaka en positiv respons så får självkänslan en ny törn. Och man analyserar vad man gjort för fel. Man kan säga att hjärnan ständigt kokar av allas intryck som man försöker tolka. En med bra självkänsla kan rycka på axlarna och tänka att kassapersonalen bara hade en dålig dag. För att komma dit måste man lära sig att sätta in på sitt självkänsla-konto först. Strategier. I kbt får man lära sig strategier som är anpassade för din personlighet.


    Men ts är fången av sina egna tankar, att hon är nåt hon inte vill vara, att folk ser henne på ett visst vis, då måste hon visa vem hon är, lättast med främlingar då eftersom de inte har förutfattade meningar om henne, eller eller intryck skapade av ts förta gången.

    Ts kan börja med ett blankt papper i varje nytt möte med en främling, hon fyller själv i manus då.
  • Anonym (A)
    Anonym (Belizza) skrev 2019-10-18 23:16:19 följande:
    Det här är såååå vanligt!
    Det låter som att du har självförtroende men låg självkänsla. Du vet vad du kan men är osäker på om du duger?!
    Du ska börja med att sluta jämföra dig med andra. Det finns ingen man som är som dig. Du är helt unik. One of à kind! Ingen känner dig lika bra, har samma intressen, tänker likadant... älska dig själv. Du duger precis som du är. Hur många har 22 åringar är snart färdiga socionomer? Inte alls många. Du har gjort en jäkla prestation! Jobbet kommer du fixa galant. Du kommer ha empati som få. De du möter i ditt jobb har det tufft och du kommer att kunna relatera till det på ett sätt som inte alla kan. Det är en jäkla styrka!
    Nästa steg är att börja lyssna inåt. Vad säger din magkänsla? Den har alltid rätt. Agera utifrån den istället för att tänka hur andra skulle ha gjort. Det handlar inte om andra, det handlar om dig. Vad behöver du för att känna dig duglig?
    När du lärt dig att gå efter din magkänsla så kommer du börja beta av din inre oro, och därmed sätta in på ditt skälvkänsla-konto. När du har mycket självkänsla insatt så finns det möjligheter att ta ut när det krisar, utan att du mår dåligt av det. Som det är nu så tar du bara ut på kontot men sätter aldrig in. Därför hamnar du på minus och skadar din självkänsla.
    Jag ser tydligt i din text att du resonerar sunt och har en stadig grund. Med övning, och kanske kbt, så kommer du snart vara en fantastiskt socionom och medmänniska som lyfter dig själv genom att hjälpa andra.
    +1
  • Anonym (Bättre)

    Tycker ni tjejer med dålig självkänsla att ni mår bättre av att leva som singel istället för att vara i ett förhållande

  • Anonym (Bättre)
    Anonym (Bättre) skrev 2021-03-09 00:33:16 följande:

    Tycker ni tjejer med dålig självkänsla att ni mår bättre av att leva som singel istället för att vara i ett förhållande


    Tycker ni det blir bättre då 
Svar på tråden Har fruktansvärt dålig självkänsla