• Anonym (Inte så pryd mamma)
    Fri 18 Oct 2019 22:29
    8441 visningar
    379 svar
    379
    8441

    När går gränsen går för ett barn av motsatt kön att vistas inne i ett omklädningsrum?

    Jag har en pojke på 8 år och han följer fortfarande med mig in på damernas när vi ska simma. Det har aldrig varit några problem med någon där att han är med mig där inne. Ingen har sagt något och ingen verkar ha reagerat negativt heller. Av säkerhetsskäl har jag inte velat att han går själv in på herrarnas, men någon gång snart antar jag att jag borde göra det. Det finns ingen tydlig åldersgräns heller på det badhuset jag går på.
    Så jag undrar lite när tycker ni gränsen går för ett barn av motsatt kön att vistas inne i ett omklädningsrum på ett badhus? 
  • Svar på tråden När går gränsen går för ett barn av motsatt kön att vistas inne i ett omklädningsrum?
  • Anonym (.)
    Fri 18 Oct 2019 22:36
    #1
    +1

    Runt 7-8-årsåldern, av hänsyn till de jämnåriga av motsatt kön som kanske är i omklädningsrummet. Som vuxen bryr jag mig inte, men min dotter skulle inte uppskatta att killarna i hennes klass byter om i damernas omklädningsrum när hon är där. 

  • Anonym (Juliu­s)
    Fri 18 Oct 2019 22:43
    #2

    När de och deras jämnåriga kompisar tycker att det är pinsamt att visa sig nakna för varandra. Brukar inträffa när de börjar ha skolgympa med uppdelade ombytesrum. Då blir de upplärda i att sånt spelar roll. 7-årsåldern alltså. Hur skulle stämningen bli om ni träffade några flickor från klassen i omklädningsrummet?

    Min dotter är också 8 och har sagt att hon är stor nu och kan byta om själv på tjejernas. Hon gillar inte tanken att stå naken inför pojkar från skolan.

  • Anonym (E)
    Fri 18 Oct 2019 22:44
    #3
    +1

    Skolbarn ska inte vara i motsatt omklädningsrum.

  • Anonym (Mamma till 3)
    Fri 18 Oct 2019 22:57
    #4
    -2 +1

    Ni kan inte tycka att 7-8 åringar är så pass stora att de inte kan vistas i motsatta könets omklädningsrum.

    Min son fyller 8 år. Är inte ett dugg intresserad av att kolla in någon eller vad det nu är. Å han skulle inte vilja gå in själv och byta om och jag skulle inte känna mig bekväm heller att han är själv. Så han kommer följa med in på damernas ett bra tag till när jag tar mina barn för att bada..

  • Anonym (Juliu­s)
    Fri 18 Oct 2019 23:06
    #5
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-10-18 22:57:10 följande:

    Ni kan inte tycka att 7-8 åringar är så pass stora att de inte kan vistas i motsatta könets omklädningsrum.

    Min son fyller 8 år. Är inte ett dugg intresserad av att kolla in någon eller vad det nu är. Å han skulle inte vilja gå in själv och byta om och jag skulle inte känna mig bekväm heller att han är själv. Så han kommer följa med in på damernas ett bra tag till när jag tar mina barn för att bada..


    Min erfarenhet är att många barn i den åldern blir pryda inför jämnåriga av det andra könet. De får lära sig på gympan att flickor ska vara i ett omklädningsrum och pojkar i ett annat. Skittrist, tycker jag som hellre sett en mer avslappnad syn på nakenhet, även bland vuxna. Men det är så här jag uppfattat att många barn tycker.

    Tycker din son själv att det är ok att vara naken inför flickorna i klassen?
  • Anonym (2 barn)
    Fri 18 Oct 2019 23:15
    #6

    Min son följde inte med på damernas när han var 8 år.När barnen är 7 år så har dom separata omklädningsrum i skolan inför gympan.Lagom att börja då .

  • Anonym (Inte så pryd mamma) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 23:16
    #7
    Anonym (Julius) skrev 2019-10-18 23:06:36 följande:
    Min erfarenhet är att många barn i den åldern blir pryda inför jämnåriga av det andra könet. De får lära sig på gympan att flickor ska vara i ett omklädningsrum och pojkar i ett annat. Skittrist, tycker jag som hellre sett en mer avslappnad syn på nakenhet, även bland vuxna. Men det är så här jag uppfattat att många barn tycker.

    Tycker din son själv att det är ok att vara naken inför flickorna i klassen?
    Jag håller med! Det är ju där de lär sig att det är skämmigt med nakenhet såvida de inte fått det hemmifrån. Det är trist för det behöver inte vara så när de är så små.
  • Anonym (Inte så pryd mamma) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 23:17
    #8
    Anonym (2 barn) skrev 2019-10-18 23:15:20 följande:

    Min son följde inte med på damernas när han var 8 år.När barnen är 7 år så har dom separata omklädningsrum i skolan inför gympan.Lagom att börja då .


    Det finns också anledningar till att man inte vill släppa sin 8-åring själv in till herrarnas när det inte finns andra alternativ. Ska vi tvingas vara hemma i så fall?
  • Anonym (2 barn)
    Fri 18 Oct 2019 23:19
    #9
    +1
    Anonym (Inte så pryd mamma) skrev 2019-10-18 23:17:21 följande:

    Det finns också anledningar till att man inte vill släppa sin 8-åring själv in till herrarnas när det inte finns andra alternativ. Ska vi tvingas vara hemma i så fall?


    Kan han inte bada med sin pappa?Det finns andra alternativ att göra.
  • Anonym (Inte så pryd mamma) Trådstartaren
    Fri 18 Oct 2019 23:19
    #10
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-10-18 22:57:10 följande:

    Ni kan inte tycka att 7-8 åringar är så pass stora att de inte kan vistas i motsatta könets omklädningsrum.

    Min son fyller 8 år. Är inte ett dugg intresserad av att kolla in någon eller vad det nu är. Å han skulle inte vilja gå in själv och byta om och jag skulle inte känna mig bekväm heller att han är själv. Så han kommer följa med in på damernas ett bra tag till när jag tar mina barn för att bada..


    Samma med min. Han bryr sig inte ett skvatt om de andra där inne, och stirrar inte heller. Han uppför sig helt enkelt.

    Har det aldrig varit någon som sagt nåt om att din son är där inne?
Svar på tråden När går gränsen går för ett barn av motsatt kön att vistas inne i ett omklädningsrum?