• Anonym (Hur ofta?)

    Tvätt av badlakan/handdukar?

    Hej!

    Vi är en familj som är iväg på aktiviteter några gånger i veckan. Två av oss har simning vilket innebär frekvent användning av badlakan.

    När vi har duschat efter aktiviteten lägger vi ofta handduken på golvet för att torka fötterna och när vi kommer hem slänger vi badlakanen i tvätten. Detta innebär ju givetvis att det blir många tvättar med handdukar/badlakan.

    Idag pratade jag och några andra föräldrar om tvättmängden som uppkommer. En del tyckte att jag överreagerade totalt som inte använder handdukarna fler gånger än en. De hänger bara handdukarna på tork och använder samma ca en vecka innan de tvättar. För mig är det helskumt att jag skulle torka ansikte, kropp och hår med ett badlakan som har använts och till och med legat på ett golv i badhuset.

    Frågorna blir då:

    Hur gör ni? Använder ni badlakan flera gånger? Skiljer ni på badlakan som används utanför hemmet eller på andra ställen såsom gym, badhus eller annat? Hur många tvättar av badlakan/handdukar blir det per vecka? Hur många är ni i hushållet? Många aktiviteter?

    Jättenyfiken! Tack på förhand!

  • Svar på tråden Tvätt av badlakan/handdukar?
  • lövet2

    Ungarna har haft ett badlakan hemma för dusch, och det har jag tvättat en gång i månaden ungefär. Ett annat badlakan till badhuset, och det har jag tvättat efter varje gång, för det blir ju verkligen smutsigt där. På sommaren, när de badat utomhus, så har samma badlakan fått hänga med till badet några gånger innan jag tvättat det.

    Hur ofta jag tvättat har varierat beroende på årstid, hur många som bott hemma och hur ofta vi haft gäster på besök.

  • Anonym (E)

    Förstod de verkligen att badlakanet låg på ett badhusgolv?

    Jag skulle lägga ett sådant badlakan direkt i tvätten men använder mitt eget i ca en vecka (utan golvtid). Ska egentligen ha en speciell handduk för ansiktet men har inte satt upp kroken :P Bara jag i hushållet. Har även en handduk för händerna.

  • Anonym (Hur ofta?)

    Tack för svar så långt!

    Hemma kan jag mycket väl använda mitt badlakan några gånger. Min lilla handduk som jag använder till ansiktet slängs i tvätten varje dag. (Jag kör inga superlånga intensivtvättar med handdukar utan tar ett snabbprogram på minst 60 grader och torktumlar därefter i min A+++ maskin. Om handdukar och badlakan verkligen är synligt smutsiga och har använts av flera blir det ett normalprogram på mer än 60 grader.)


    Anonym (E) skrev 2019-10-18 23:52:41 följande:

    Förstod de verkligen att badlakanet låg på ett badhusgolv?


    Ja, absolut. Det var därför vi började prata om just det. Ungarna duschar efter simningen och lägger därefter badlakanet på golvet när de klär sig. Jag vill inte ens veta vad det är för "invånare" på ett badhusgolv som följer med badlakanet hem!
  • Tow2Mater

    Tvättar badlakan/handdukar typ varannan eller var tredje vecka, de hänger ju och torkar emellan. Används det vid poolen brukar det oftast bli tvättat efter varje gång pga klorinet. Men hade vi simning flera ggr i veckan skulle varje handduk få hänga med en hel vecka.

  • Anonym (S)

    Måste ni lägga handdukarna på golvet?

    Nu har jag inte flera barn som går på simning flera gånger i veckan, så jag har inte den erfarenheten. Men jag har endast gemensam tvättstuga och det finns ingen möjlighet att det skulle vara praktiskt möjligt att tvötta så ofta, så jag skulle vara så illa tvungen att lösa det på ett annat sätt.

  • MallaL

    Lär barnen att vara miljömedvetna, dvs inte lägga handdukarna på golvet så de måste tvättas så ofta.

    En handduk som hängs upp på tork kan användas flera gånger, det spar tid, pengar och miljö.

  • Anotherone

    Vi har ungefär samma användning som ni, dvs några i familjen simtränar. Och jag gör precis som du, lägger handduken på golvet det sista. De åker direkt i tvätten hemma och körs i 60 ihop med underkläder, sängkläder och annan frotté. Däremot en handduk som används vid dusch hemma kan man hänga upp och använda fler än en gång.

    De tvättas löpande, ibland när maskinen inte är helt full så plockar jag det jag hittar i badrummen och kör samtidigt.

  • Anonym (H)

    Skulle aldrig återanvända ett badlakan jag haft på golvet i en allmän dusch. Skulle absolut tvätta det direkt. Hemma är det en annan sak och då återanvänder jag badlakanet i någon/några veckor ibland. Men jag brukar å andra sidan aldrig lägga det på golvet varken i badhus eller hemma..

  • Anonym (Urk)

    Tvättar alla badlakan och sängkläder i 95gr 1 gång i veckan. Handdukar byter vi två ggr/v. Har en särskild golvhandduk att ställa sig på efter dusch/bad.

    Går vi till badhuset så åker de it vätten direkt när vi kommer hem. Vi är 2 vuxna och två barn.

Svar på tråden Tvätt av badlakan/handdukar?