• Sat 19 Oct 2019 07:47
    351 visningar
    4 svar
    4
    351

    Reducera ljud på morgonen

    Hej!

    Jag jobbar som Au pair i en familj där barnen vaknar väldigt tidigt på morgonen. (För er som inte känner till yrket så är det typ som en Nanny men jag bor i familjens hus.) Jag börjar oftast jobba kl. 8 på morgonen och ställer därför larmet på 7.30, men barnen är uppe runt 5-6 och för liv i huset. Mitt rum är precis bredvid kök och matrum som även har en halvöppen planlösning mot vardagsrummet, så allt ljud i de rummen hörs extremt tydligt in i mitt rum. Barnen är 1 och 4 år gamla och absolut inte tysta, hur mycket man än säger till dem.

    Nu till min fråga. Vad kan jag göra för att INTE vakna mellan 5 och 6 på morgonen av att barnen för liv i huset? De behöver för övrigt inte skrika heller, utan ett samtal i lite högre samtalston räcker bra för att väcka mig. Jag har tänkt på öronproppar men jag är rädd att jag inte ska höra larmet på morgonen, och ljudisolerande hörlurar ligger långt utanför min budget när de kostar ett par tusenlappar. Jag tar tacksamt emot alla tips ni kan komma på då jag är fruktansvärt trött på att min sömn blir avbruten varenda natt och att jag irriterat måste dra en kudde över huvudet för att stänga ute åtminstone lite av ljudet, men oftast är det inte tillräckligt för att somna om ändå...

  • Svar på tråden Reducera ljud på morgonen
  • Anonym (Propp­en)
    Sat 19 Oct 2019 08:00
    #1

    Öronproppar och väckningssignal med vibration i mobilen som du lägger under kudden. Så har jag gjort i liknande situationer. :)

    Det finns väckarklockor med vibration att köpa också. Finns på de vanliga teknikkedjorna för ca 500kr och uppåt.

  • Sat 19 Oct 2019 08:06
    #2

    Tar föräldrarna hand om dom på morgonen när dom vaknar? Måste dom vara utanför ditt rum? Barn vaknar ofta tidigt så det kan inte hjälpas men föräldrarna får försöka hålla dom lugna.

  • Sat 19 Oct 2019 18:36
    #3

    Det är ett litet hus där mitt rum är på nedanvåningen tillsammans med kök, matrum och vardagsrum. Det enda som finns på ovanvåningen är deras sovrum så jag förstår att de behöver vara på nedanvåningen. Som jag skrev räcker det också med ett vanligt samtal, det behöver inte vara att de skriker (trots att det händer väldigt ofta) och ett barn på ett år är det svårare att säga att det inte får skrika till. Så behöver verkligen något inne på mitt rum som jag kan göra själv för att stänga ute ljudet...

  • Sat 19 Oct 2019 18:38
    #4
    Anonym (Proppen) skrev 2019-10-19 08:00:12 följande:

    Öronproppar och väckningssignal med vibration i mobilen som du lägger under kudden. Så har jag gjort i liknande situationer. :)

    Det finns väckarklockor med vibration att köpa också. Finns på de vanliga teknikkedjorna för ca 500kr och uppåt.


    Livrädd för att lägga mobilen i sängen medan den laddar för brandrisk osv, men en väckarklocka med vibration kanske kan vara värt att investera i! Tack!
Svar på tråden Reducera ljud på morgonen