• Tufftomat

    Katten måste bort - men hur?

    Hej.

    För två år sedan hoppade min dåvarande fru på ett plan och skulle till sitt hemland någon månads resa (hon åkte dit i perioder om 3-6 månader). Hon dök aldrig upp igen så men nu är vi äntligen skillda och jag har full vårdnad om barnen.

    Problemet är att hennes katt bor kvar. Vi skaffade den när vi träffades och jag tror att den är registrerad i hennes namn. Under de 9 år som katten varit med har min exfru aldrig tagit hand om katten. Det har varit jag som skött mat och kattlådor. Fast man kan nog inte säga att jag pga min livssituation har kunnat ta hand om katten ordentligt . Ett annat problem är att katten i perioder har kissat i hemmet Ett antal soffor har åkt på tippen. Det har aldrig varit problem när katten varit med till stugan eller man kunnat ta hand om den till 100%.

    Nu ska jag börja starta upp ett nytt liv och börja renovera i hemmet för försäljning men kan vågar inte ens köpa en ny soffa. Jag mår dåligt så fort jag ser katten och vill bara att den ska försvinna. Det är en fin katt men jag orkar inte ta hand om den.

    Rent juridiskt tror jag inte att jag kan göra mig av med den eftersom den står i hennes namn. Tror även att katten ska ingå som lösöre i bodelningen. Jag får ingen kontakt med exfrun heller.

    Så vad gör jag? Jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till eller fråga (förutom möjligen en advokat som jag inte har råd med)

    Någon som suttit i en liknande sits?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Katten måste bort - men hur?
  • Tufftomat

    Ett tillägg är att jag tror inte att katten skulle kissa om den överläts till någon som skulle orka ta hand om den och låta den springa ute. Men jag får nog inte ens göra detta.

  • Anonym (M)

    Du får väl omplacera eller avliva katten bara. Om exet undrar var katten är får du väl säga att den rymde och aldrig kom tillbaka. Det är ju sånt som händer.

  • Tufftomat

    Jo tanken har ju slagit mig att bara lösa problemet själv, men då skilsmässan känns lite infekterad och pga lite andra anledningar vill jag ha ryggen fri.

    Man kanske kan hävda att det är en sanitär olägenhet.

  • Duppedu
    Tufftomat skrev 2019-10-19 09:01:46 följande:

    Jo tanken har ju slagit mig att bara lösa problemet själv, men då skilsmässan känns lite infekterad och pga lite andra anledningar vill jag ha ryggen fri.

    Man kanske kan hävda att det är en sanitär olägenhet.


    Om du avlivar den själv (eller ber en god vän) och säger att den rymde kommer det inte komma fram.

    Katten är bara en sanitär olägenhet för att den inte får den omvårdnad den behöver, så det känns lite sådär att försöka med det.

    Ger du bort den eller omplacerar eller avlivar kommer den ju hittas i register (antar jag, är ingen veterinär).
  • Duppedu
    Tufftomat skrev 2019-10-19 09:01:46 följande:

    Jo tanken har ju slagit mig att bara lösa problemet själv, men då skilsmässan känns lite infekterad och pga lite andra anledningar vill jag ha ryggen fri.

    Man kanske kan hävda att det är en sanitär olägenhet.


    Om du avlivar den själv (eller ber en god vän) och säger att den rymde kommer det inte komma fram.

    Katten är bara en sanitär olägenhet för att den inte får den omvårdnad den behöver, så det känns lite sådär att försöka med det.

    Ger du bort den eller omplacerar eller avlivar kommer den ju hittas i register (antar jag, är ingen veterinär).
  • Anonym (Liten)

    Ditt ex har ju övergivit katten, så då gör du som du vill med den.

    Men - avliva den INTE själv! Det är inte ok och inte heller lagligt!

    Börja med att sätta ut annonser för omplacering och fråga runt bland vänner och bekanta. Ta bara inte första bästa utan se till att katten får ett bra hem! Inget av problemen är kattens fel egentligen.

    Har du tex tagit den till veterinär och kollat om den har ett hälsoproblem som gör att den kissar inne? Har du provat feliway?

    Hittar du inget bra hem så får du ju tyvärr avliva om du absolut inte kan tänka dig att behålla. Men gör det då hos veterinär!

  • Anonym (Omplacera)

    Nej nej nej, avliva inte en frisk kissa, den är väl värd mer än så? Och även om du inte skulle tycka det finns det säkert någon annan som tycker det!

    Vart i landet bor du? Ta reda på om det finns något katthem du kan vända dig till, de kan säker hjälpa dig att omplacera kissen och det blir ett lyckligt slut för alla!

  • Anonym (53)

    Ni kan ju inte prata om o avliva en frisk katt o sen säga "öh den sprang bort". Är ni dumma eller bara fulla?

  • Anonym (Anna)
    Duppedu skrev 2019-10-19 09:08:29 följande:

    Om du avlivar den själv (eller ber en god vän) och säger att den rymde kommer det inte komma fram.

    Katten är bara en sanitär olägenhet för att den inte får den omvårdnad den behöver, så det känns lite sådär att försöka med det.

    Ger du bort den eller omplacerar eller avlivar kommer den ju hittas i register (antar jag, är ingen veterinär).


    Det har kommit en ny lag så katter har fått högre status. Nu är det olagligt att överge eller avliva sin katt, och det kan straffas med fängelse.
Svar på tråden Katten måste bort - men hur?