• Anonym (Utvan­drare)
    Sat 19 Oct 2019 13:56
    630 visningar
    11 svar
    11
    630

    Flyttemelding i Norge

    När man söker flyttemelding till Norge så har de lång handläggningstid nu. Blir min folkbokföring i Norge retroaktivt från det datum jag sökte el blir det det datum då beslutet går igenom?

    Och blir man automatiskt 'utskriven' från Sverige det datum som gäller i Norge el är det nåt mer man ska göra hos skatteverket i Sverige?

  • Svar på tråden Flyttemelding i Norge
  • Sat 19 Oct 2019 14:05
    #1

    Det blir från det datum du lämnade in ansökan. Du behöver inte göra något mer utan du kommer få en bekräftelse från Skatteverket att du är anmäld som utflyttad.

    Har du barn behöver du söka om barnetrygd från NAV. Det får man inte automatiskt.

  • size
    Sat 19 Oct 2019 14:51
    #2
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-10-19 13:56:47 följande:

    När man söker flyttemelding till Norge så har de lång handläggningstid nu. Blir min folkbokföring i Norge retroaktivt från det datum jag sökte el blir det det datum då beslutet går igenom?

    Och blir man automatiskt 'utskriven' från Sverige det datum som gäller i Norge el är det nåt mer man ska göra hos skatteverket i Sverige?


    Var inte så lång tid, tog 1 månad och 4 dagar för mig jag har just flyttat till Norge.
    Datum fra melding om flytt mottatt dato,(registringsdato) alltså dagen du lämna in ansökan.
    Sverige försvann av sig själv.du har rätt till kildeskatt, du har bara 25% skatt på lön första tiden.
  • Anonym (Utvan­drare) Trådstartaren
    Mon 21 Oct 2019 23:49
    #3

    Vad är kildeskatt o hur länge gäller den?

  • Tue 22 Oct 2019 00:08
    #4
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-10-21 23:49:36 följande:

    Vad är kildeskatt o hur länge gäller den?


    www.skatteetaten.no/person/utenlandsk/skal-du-arbeide-i-norge/skattekort/kildeskatt-pa-lonn/
  • Anonym (Utvan­drare) Trådstartaren
    Sun 3 Nov 2019 17:17
    #5
    Läste om detta men det verkar bara gälla om man ska arbeta tillfälligt i Norge el nån som vet o. Man kan få det även om man ska stanna permanent?
  • Sun 3 Nov 2019 18:02
    #6
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-11-03 17:17:39 följande:

    Läste om detta men det verkar bara gälla om man ska arbeta tillfälligt i Norge el nån som vet o. Man kan få det även om man ska stanna permanent?


    Tydligen kan man få det första året oavsett, men bara upp till ett visst belopp. Har man högre lön än så gäller vanlig skatt. Är man osäker brukar Skatteetaten vara hjälpsam.
  • size
    Fri 8 Nov 2019 19:43
    #7

    Hinner du över 617000 norska kronor i lön det året ska du välja vanlig skatt,
    Men börjar du sent på året typ efter sem hinner man bara få ca halva inkomsten.
    Då väljer man kildeskatt.

  • size
    Fri 8 Nov 2019 19:45
    #8

    Ja du får den även som permanent .

  • size
    Fri 8 Nov 2019 19:45
    #9

    Ja du får den även som permanent .

  • Anonym (Utvan­drare) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 10:24
    #10
    size skrev 2019-11-08 19:43:34 följande:

    Hinner du över 617000 norska kronor i lön det året ska du välja vanlig skatt,

    Men börjar du sent på året typ efter sem hinner man bara få ca halva inkomsten.

    Då väljer man kildeskatt.


    Om man kommer över det beloppet, får man kildeskatt på beloppet upp till gränsen el får man vanlig skatt på allt då?

    Om jag börjar jobba i december, får jag bara kildeskatt på den månaden då el följer det inte årskalendern?
  • size
    Mon 11 Nov 2019 16:14
    #11

    Nu var det lite fel månad och börja på, december lön är halvskatt, men du jobbar den månaden och får lön sedan.

    Kolla med skatteetaten ,(du ska ändå förbi dit med papper och genomgång)men den gäller per års deklaration 

Svar på tråden Flyttemelding i Norge