• Anonym (Amine)

    Fråga var partner är mm

    Jag skulle vilja höra lite kring vad ni tycker är ok eller tom önskvärt i ett förhållande och vad som inte är det. Jag och de män jag har haft relation med har haft olika uppfattningar om det tidigare. Vilket nu tydligen har präglat mitt beteende så mycket att min nuvarande partner tycker jag betett mig konstigt...

    Om er partner är borta någonstans utöver vanliga vardagsgrejer. Typ jobb eller nöjesresor, ute med vänner en kväll. Osv. Är det ok att höra av sig? Eller väntar man tills partnern hör av sig? Är det ok att ringa eller skickar man bara sms? Hur "ofta" är det ok?

    Om man inte vet var partnern är är det ok att fråga utan nåt praktiskt skäl annat att man är undrar? Skiljer det sig om de är borta dagtid eller ute kvällstid? Är det ok att fråga när de kommer hem? Skiljer det sig från dag eller kvällstid osv.m?

    Min partner tycker nämligen att jag aldrig hör av mig när han är borta. Aldrig frågar om var han är eller visar intresse för vad han gör. När han ska komma osv.

    Och jag inser att det är sant. För i mina tidigare relationer har den sortens frågor varit oerhört känsliga, de här uppfattats som kontrollerande och jag har varit tvungen att ha goda skäl för mina frågor. Så jag vände mig nog helt enkelt av med att fråga för att slippa de konflikterna.

    Och nu vet jag nog knappt vad som är "normalt" längre.

  • Svar på tråden Fråga var partner är mm
  • Miss Skywalker

    I ett nära förhållande finns inga regler. De som klagar på att de känner sig kontrollerade är nog snarare de som inte vill att partnern ska veta vad de sysslar med. Sen är vettiga människor hyfsade nog att inte ringa stup i kvarten.

  • LoveRain

    Det är såklart individuellt och olika från par till par.

    I min mening är det helt normalt att fråga sin partner som är ute med kompisar om han har trevligt och mår bra. Inte heller är det konstigt att fråga när personen ska komma hem eller var de är. Syftet med frågorna gör stor skillnad.

    Exempel 1:

    P1: var är ni?

    P2: på krog xx

    P1: vad kul! Hoppas ni får en rolig kväll. Hör av dig när du är på väg hem!

    P2: tack älskling, vi hörs sen!

    P1: puss!

    Exempel 2:

    P1: var är du? Vad gör ni?

    P2: på krog xx

    P1: vad gör ni där? Vem är du där med? Finns det tjejer där?

    P2: äter middag. Grabbarna. Nej.

    P1: kommer du hem snart? Jag känner mig ensam!

    P2: hör av mig när jag vet!

    P1: när kommer du? Vad ska ni göra? Skicka bilder!

    Osv osv

  • Duppedu

    Bor ni ihop?

    Om man inte bor ihop känns det inte så viktigt, då har man ju egna liv på ett annat sätt.

    Är man sambos däremot blir det ju jättekonstigt om den ena försvinner och man inte vet vart hen är. Kommer jag hem från jobbet och min partner inte är hemma kanske jag chillar nån timme men sen ringer jag. Nått kan ju ha hänt, ska jag laga mat, vänta uppe, ställa in mig på en ensamkväll, eller har personen lämnat mig (haha) osv.

    Är inte jag hemma 20 min (jobbar 5 min bort) efter att jag slutat brukar partner oftast kolla läget, även om människan döljer det bakom andra anledningar.

    Tycker det känns helt rimligt och bra tryggt. Det är ingen sommarkatt vi pratar om utan min livspartner.. å andra sidan om nån ska nånstans säger vi alltid det till varandra. Jag behöver inte veta exakt men lite koll, annars blir jag bara orolig.

  • smulpaj01

    Jag hör aldrig av mig om min partner är ute med vänner förutom ett godnatt sms innan jag ska sova. Inväntar inget svar utan han svarar ibland på kvällen och ibland med godmorgon sms.

    Vet jag inte var han är brukar jag aldrig messa och fråga om det. Däremot messar jag eller ringer om det något jag vill säga eller fråga om. Inte ens då frågar jag var han är eller vad han gör, lyssnar såklart om han berättar men jag frågar aldrig.

    Så jag tycker du är helt "normal" gällande detta eller så är även jag konstig?

  • smulpaj01
    Duppedu skrev 2019-10-19 17:53:13 följande:

    Bor ni ihop?

    Om man inte bor ihop känns det inte så viktigt, då har man ju egna liv på ett annat sätt.

    Är man sambos däremot blir det ju jättekonstigt om den ena försvinner och man inte vet vart hen är. Kommer jag hem från jobbet och min partner inte är hemma kanske jag chillar nån timme men sen ringer jag. Nått kan ju ha hänt, ska jag laga mat, vänta uppe, ställa in mig på en ensamkväll, eller har personen lämnat mig (haha) osv.

    Är inte jag hemma 20 min (jobbar 5 min bort) efter att jag slutat brukar partner oftast kolla läget, även om människan döljer det bakom andra anledningar.

    Tycker det känns helt rimligt och bra tryggt. Det är ingen sommarkatt vi pratar om utan min livspartner.. å andra sidan om nån ska nånstans säger vi alltid det till varandra. Jag behöver inte veta exakt men lite koll, annars blir jag bara orolig.


    Ja mitt inlägg gällde om man inte bor ihop, är man sambos blir det ett helt annat läge och då ringer och frågar jag. Fast är man sambos så vet man alltid den andras planer.
  • Anonym (A)
    Duppedu skrev 2019-10-19 17:53:13 följande:
    Bor ni ihop?

    Om man inte bor ihop känns det inte så viktigt, då har man ju egna liv på ett annat sätt.

    Är man sambos däremot blir det ju jättekonstigt om den ena försvinner och man inte vet vart hen är. Kommer jag hem från jobbet och min partner inte är hemma kanske jag chillar nån timme men sen ringer jag. Nått kan ju ha hänt, ska jag laga mat, vänta uppe, ställa in mig på en ensamkväll, eller har personen lämnat mig (haha) osv.

    Är inte jag hemma 20 min (jobbar 5 min bort) efter att jag slutat brukar partner oftast kolla läget, även om människan döljer det bakom andra anledningar.

    Tycker det känns helt rimligt och bra tryggt. Det är ingen sommarkatt vi pratar om utan min livspartner.. å andra sidan om nån ska nånstans säger vi alltid det till varandra. Jag behöver inte veta exakt men lite koll, annars blir jag bara orolig.
    +1
  • Physalis

    Nu bor jag ihop med min partner sen många år tillbaka men även innan vi gjorde det så hade vi alltid en dialog om våra inplanerade grejer. Så vi har alltid vetat var den andre är. Antingen exakt var, eller mer bara "ute på stan". Har aldrig känt ett behov eller märkt av ett behov hos min partner att kolla hur det går för den andre medan denne är upptagen. Möjligen ett mess om att man är påväg hem och ett om när vi tryggt var hemma (sista innan vi bodde ihop). Resten har vi tagit i efterhand.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Asdf)
    smulpaj01 skrev 2019-10-19 17:53:33 följande:

    Jag hör aldrig av mig om min partner är ute med vänner förutom ett godnatt sms innan jag ska sova. Inväntar inget svar utan han svarar ibland på kvällen och ibland med godmorgon sms.

    Vet jag inte var han är brukar jag aldrig messa och fråga om det. Däremot messar jag eller ringer om det något jag vill säga eller fråga om. Inte ens då frågar jag var han är eller vad han gör, lyssnar såklart om han berättar men jag frågar aldrig.

    Så jag tycker du är helt "normal" gällande detta eller så är även jag konstig?


    Samma här, TS situation låter helt normal, helt normal respekt för sin partners integritet. Har man en tillitsfull relation har man inte behov av att hålla på och kontrollera vad den andra gör hela tiden. Man respekterar att partnern är upptagen.
  • Kjell2

    Har varit gift länge. Vi försöker i möjligaste mån berätta var vi är, utöver det normala,  och när vi kommer hem. Blir det förändringar meddelar vi oftast. T ex om det blir jobb sent eller en utekväll blir längre än förväntat.

    Vi hör inte av oss mycket när den andra är borta.

    Är jag t ex på en tjänsteresa utomlands meddelar jag inte var jag är och gör  i detalj. Hon vet att jag är i London och jobbar. 

    Däremot brukar vi meddela när vi kommit fram, gått och lagt oss, går hemåt men det är mest en säkerhetsgrej.

  • Anonym (ooo)

    Om man är borta med övernattning, tex med jobbet, så hörs vi av innan läggdags. Den som är bortrest skickar ett meddelande när den har tid, ofta efter att man ätit middag med kollegorna. Då håller inte den som är hemma på och "tjatar" utan väntar på att den andra hör av sig.

    Nu är vi gifta men även när vi var särbo, hördes vi varje kväll de dagar vi inte skulle ses. 

    Vi hörs väldigt sällan under arbetstid, om det inte är något viktigt.

  • Anonym (A)
    Anonym (Asdf) skrev 2019-11-20 10:17:19 följande:
    Samma här, TS situation låter helt normal, helt normal respekt för sin partners integritet. Har man en tillitsfull relation har man inte behov av att hålla på och kontrollera vad den andra gör hela tiden. Man respekterar att partnern är upptagen.
    +1
Svar på tråden Fråga var partner är mm