• Sat 19 Oct 2019 18:07
    866 visningar
    11 svar
    11
    866

    Blir inte gravid trots tidigare barn

    Hej!

    För att göra en lång historia kort så har jag två barn på 3 och 6 och har haft totalt 3 missfall varav ett för 2 år sedan i v 17. Efter detta pausade vi med barnförsöken men började igen för 8 månader sedan. Första försöket fick vi en ?kemisk graviditet? men fick en blödning 3 dagar efter pluset. Efter detta blir jag inte gravid. Tajmar ägglossningen varje månad.

    Har haft lågt progesteronvärde men har kräm för det nu. Någon i liknande situation? Har ni några tips? Börjar känna mig ledsen, har hela tiden tänkt att den som dog skulle komma tillbaka om jagblev gravid igen. Låter superflummigt men det var liksom min räddning att tänka så och nu går det inte alls.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Blir inte gravid trots tidigare barn
  • Sat 19 Oct 2019 18:20
    #1

    Jag förstår hur du mår.... när min son var 7 år så började vi försöka få ett till barn. Efter mitt 3:e missfall så blev jag gravid och fick äntligen en son till.

    MEN.... det tog hela 7 år....

    Så ge inte upp om ni verkligen vill ha en till  

  • Sat 19 Oct 2019 18:27
    #2

    Åh va kul att det gick bra sen!! ?? Det ger hopp! Provade ni i 7 år med missfallen inräknat?

  • Sat 19 Oct 2019 18:43
    #3
    Almaand85 skrev 2019-10-19 18:27:20 följande:
    Åh va kul att det gick bra sen!! ?? Det ger hopp! Provade ni i 7 år med missfallen inräknat?
    Ja, 7 år med missfallen inräknad.
  • Sat 19 Oct 2019 20:04
    #4

    Tack för du skrev! Känner mig så otrolig ensam i det här!

  • Mon 21 Oct 2019 20:39
    #5

    Är i liknande sits. Har två barn, 9 och 7,5, som jag blev gravid direkt med. Har försökt i nästan ett år nu och lyckas inte bli gravid och jag är så fruktansvärt ledsen. Det är så psykiskt påfrestande. Jag är 31 och min pojkvän är 36. Han har också två barn sen innan som blev till direkt. Väldigt många runtomkring mig skaffar barn just nu och det är så jobbigt att se, samtidigt som jag känner mig skyldig att jag har svårt att glädjas åt andra som lyckas. Mina barn har nyss fått ett syskon hos sin pappa som de pratar massa om. Det känns också väldigt tungt.

    Jag känner mig så fruktansvärt misslyckad. Blev väldigt dålig i en utmattning för tre år sen efter att min son hade varit väldigt allvarligt sjuk. Min kropp kanske har kört slut sig totalt efter det och inte orkar mer laster. Har också tagit medicin mot ångest tills nu, slutade för några dagar sen för att se om det hjälper något mot fertiliteten. Känner att jag har försökt allt annat.

  • Tue 22 Oct 2019 10:17
    #6

    Tack för att du delar med dig! Känns som vi är i lite samma situation. Har inte heller mått helt bra och haft massa stresssymptom som domningar och skit. Det kanske är det. Har du gjort några utredningar eller tagit hjälp på något vis?

  • Tue 22 Oct 2019 20:53
    #7

    Har ett barn sedan tidigare och har nu fått veta att mitt enda alternativ är att genomgå ivf. Vi har aktivt tagit beslut om att inte genomgå denna behandling. Det har tagit oss lång tid, många tårar och år av utmattning. Men nu vet vi och det känns ok, lycka till

  • Tue 22 Oct 2019 21:40
    #8
    Almaand85 skrev 2019-10-22 10:17:00 följande:

    Tack för att du delar med dig! Känns som vi är i lite samma situation. Har inte heller mått helt bra och haft massa stresssymptom som domningar och skit. Det kanske är det. Har du gjort några utredningar eller tagit hjälp på något vis?


    Nej inget. Har behövt vänta tills det gått ett år innan jag får söka hjälp. Det har det i princip gjort nu, så jag ska ringa mödravårdscentralen här imorgon och höra hur jag ska gå tillväga för att bli utredd. Jag började dock denna resan själv med insemination och träffade min pojkvän under tiden, så vi har inte tillsammans försökt ett år, utan bara jag. Vet inte vad de kommer säga om det och om de kan neka oss hjälp pga det. Har du sökt någon hjälp eller blivit utredd på något sätt?
  • Tue 22 Oct 2019 22:55
    #9

    Jag lider också av sekundär barnlöshet. Har som tur är ett barn som är 6 år, men har precis haft mitt tredje mf. Däremellan har det gått lång tid mellan gångerna att överhuvudtaget bli gravid trots trampning och ägglossningstest där vi prickat rätt varje månad. Alla värden ser också bra ut (gått privat). Börjar nu tveka om det är värt att fortsätta försöka aktivt, besvikelsen och sorgen tär så. Och jag är så fruktansvärt avundsjuk på vänner som är gravida eller precis har fått bebisar så jag nästan inte står ut. Mitt barn pratar också hela tiden om att han vill ha syskon vilket ju inte gör det lättare. Jag vill ju också ge honom ett syskon men det går ju inte.

  • Wed 23 Oct 2019 18:06
    #10
    Det kommer bli bra skrev 2019-10-22 22:55:37 följande:

    Jag lider också av sekundär barnlöshet. Har som tur är ett barn som är 6 år, men har precis haft mitt tredje mf. Däremellan har det gått lång tid mellan gångerna att överhuvudtaget bli gravid trots trampning och ägglossningstest där vi prickat rätt varje månad. Alla värden ser också bra ut (gått privat). Börjar nu tveka om det är värt att fortsätta försöka aktivt, besvikelsen och sorgen tär så. Och jag är så fruktansvärt avundsjuk på vänner som är gravida eller precis har fått bebisar så jag nästan inte står ut. Mitt barn pratar också hela tiden om att han vill ha syskon vilket ju inte gör det lättare. Jag vill ju också ge honom ett syskon men det går ju inte.


    Fy, lider med dig :( Avundsjukan och sorgen är fruktansvärd! Har du inte rätt att få behandling via reproduktionsmottagning?
  • Wed 23 Oct 2019 18:10
    #11

    Jag blev runtskickad överallt på telefon idag :( Reproduktionsmottagningen vägrar ta emot om man inte varit folkbokförda tillsammans i ett helt år. Vi är inte folkbokförda tillsammans än för att han försökt sälja sitt och hans barns mammas hus hela året och har haft adressen där. Så där kan vi inte få hjälp ifrån förrän om över ett år, då han inte kan flytta hit adressen än.

    Blev till slut rekommenderad om ett privat ställe som åtminstone kan utreda mig, men de hade precis stängt telefonen så jag ska ringa dit imorgon.

    Annars är det ivf privat vi får satsa på och det är ju enorma summor pengar, särskilt när man som jag gått sjukskriven i tre år. Så himla ledsen idag!

Svar på tråden Blir inte gravid trots tidigare barn