• BaeBinkie

    ÄL-flytningar EFTER äl?

    Hej!

    Försöker bli gravid med andra barnet (har en dotter och ett mf v 12 i bagaget, båda graviditeterna tog på a dra försöket bara genom att jag kollade mina fertila dagar med sekter. Har varit lite svårare nu och jag funderar på en sak:

    Jag har äl-flytningar i ca 4-5 dagar per cykel och undrar om nån vet om man kan ha äl-flytningar EFTER äl någon dag eller två? Dvs, kan äl vara på dag 3 med äl-flytningar eller är den alltid dag 5?

    Har kollat med stickor två cykler i rad men de är alltid negativa trots att jag har alla andra symptom på äl och normal mens med mensvärk i rätt tid, så är rätt säker på att jag trots allt har haft äl. (Jag har tidigare i livet haft ett par cykler utan äl och då har jag fått mens många dagar för tidigt och utan pms och mensvärk).

    Någon som vet nåt om det här...? Jag har googlat runt lite men det står helt motsatta saker på olika sidor.

  • Svar på tråden ÄL-flytningar EFTER äl?
  • Amidina

    Normalt sett tar flytningarna slut i samband med ÄL, +- några timmar (12-24, dvs ungefär så länge ägget kan befruktas). Det är toppen (och vägen till den) av östrogen och FSH som gör att sekretet förekommer, och de börjar dippa när ägget väl släppt och gulkroppen bildas som i sin tur skjuter på progesteronet.

    Tempar du? Annars är det guld för att hålla koll på när ÄL faktiskt varit. Själv kör jag nu en kombo av äl-test, tempning, och håller koll på sekretet. Går nästan inte att missa ägglossningen då. Glad

  • BaeBinkie
    Amidina skrev 2019-10-20 19:38:50 följande:

    Normalt sett tar flytningarna slut i samband med ÄL, +- några timmar (12-24, dvs ungefär så länge ägget kan befruktas). Det är toppen (och vägen till den) av östrogen och FSH som gör att sekretet förekommer, och de börjar dippa när ägget väl släppt och gulkroppen bildas som i sin tur skjuter på progesteronet.

    Tempar du? Annars är det guld för att hålla koll på när ÄL faktiskt varit. Själv kör jag nu en kombo av äl-test, tempning, och håller koll på sekretet. Går nästan inte att missa ägglossningen då. 


    Hej, tack för svar, det låter ju rimligt det du säger :)

    Har inte testat att tempa ordentligt, har kollat några gånger med en vanlig febertermometer men det här varit oregelbundet. Får testa det bästa gång om det inte bet denna cykel, tack för tips!
  • Amidina
    BaeBinkie skrev 2019-10-20 19:54:59 följande:
    Hej, tack för svar, det låter ju rimligt det du säger :)

    Har inte testat att tempa ordentligt, har kollat några gånger med en vanlig febertermometer men det här varit oregelbundet. Får testa det bästa gång om det inte bet denna cykel, tack för tips!
    Gör det, även om några dagar här och där blir off så brukar man kunna ana ett mönster iaf. Tempar du oralt så ligger man normalt runt 36,3 nåt innan äl och 36,8 nåt efter äl (har för mig det är det vanligaste). Själv har jag gått över till att tempa vaginalt, ger en mer stabil kurva och man behöver inte bekymra sig om man råkat sova med munnen öppen eller nåt. :P Och det går lika bra med en vanlig termometer med en decimal, det använde jag i nästan 2 år och det var aldrig några problem att utläsa skiftet efter äl.
    Lycka till!
Svar på tråden ÄL-flytningar EFTER äl?