• JessK

    Utmattningsdepression och otrohet?

    Hej.

    Ska försöka Göra denna historia kort.

    I mars detta året har jag sett på min man att hans mående höll på att gå åt skogen, men givetvis som den som håller på att bli utbränd så körde han på som vanligt.

    Sen börjar mitt personliga helvete.

    Han blev iskall under sommaren, mer å mer frånvarande. I augusti kom jag på han å haft en affär med en tjej via nätet, de hade träffas 2 ggr men aldrig legat med varandra.

    Jag vill då skiljas å allt går i ett rasande tempo.

    Det tog 2 veckor å han bokstavligen vaknar upp med flyttlådor i handen. Å han vill ju inte förlora mig, han fattar inte vad som hänt. Han fullkomligt krascha där å då.

    Kontakt med läkare, psykolog å utmattningssyndrom är ett faktum. Han försöker nu må bättre. Men på vägen har ju han trasat sönder vårt äktenskap. Utbränd förstår jag att man kan bli, men kan man verkligen bli så förvirrad att man väljer att vara otrogen och lämna sin familj? Klart jag hade velat få detta att fungera vi har ju små barn ihop. Så ni som vart utbrända, kan det bli så här?

    Han är såklart jätte ångerfull, vill fixa allt och fattar inte vad han gjort, han kommer knappt ihåg ngt. Som han förklarar är det som att vakna upp ur en dröm.

  • Svar på tråden Utmattningsdepression och otrohet?
  • Limajo

    Vid depressioner upplever man ju ofta en stor tomhet inombords och det är vanligt att man gör extrema saker för att försöka fylla det tomhotet, olika former av självskadebeteenden. Otrohet kan ju helt klart vara en sådan sak man gör för att få känna något. Spänning, upphetsning osv...

    Men med det sagt så betyder det ju inte att den sjuke är helt oansvarig för sitt agerande. Han har valt att göra det han gjort. Utmattning kan vara en förklaring, till exempel betyder det inte nödvändigtvis att hans känslor för dig har förändrats, men det är inte en ursäkt och du har all rätt att reagera som du gör.

  • JessK
    Limajo skrev 2019-10-20 09:41:10 följande:

    Vid depressioner upplever man ju ofta en stor tomhet inombords och det är vanligt att man gör extrema saker för att försöka fylla det tomhotet, olika former av självskadebeteenden. Otrohet kan ju helt klart vara en sådan sak man gör för att få känna något. Spänning, upphetsning osv...

    Men med det sagt så betyder det ju inte att den sjuke är helt oansvarig för sitt agerande. Han har valt att göra det han gjort. Utmattning kan vara en förklaring, till exempel betyder det inte nödvändigtvis att hans känslor för dig har förändrats, men det är inte en ursäkt och du har all rätt att reagera som du gör.


    Han byggde upp ngt luftslott att han inte mådde dåligt utan det var ju såklart relationen som var dålig, å fick för sig att han tappat alla känslor.

    Men när han vaknade upp ur sin dröm med flyttkartonger i handen rasade allt. Han ville ju inte alls lämna, är bara mig han vill leva med ingen annan. Där å då börjar han vakna upp ur en koma typ. Å känslorna va ju inte alls slut.

    Men känns så konstigt att man kan må så dåligt att man drar ner hela sin familj på köpet.

    Har så svårt att tro på det.
  • JessK
    Långbenopluto skrev 2019-10-20 09:28:07 följande:

    Nä, han kan inte skylla sin otrohet på utmaningen... det är bullshit!


    Inget påhopp nu, men har du vart utbränd? Vet du att man kan se rätt å fel? Jag undrar m tanke på att jag själv inte vart d å känner såklart som du skriver.
  • Jw83
    JessK skrev 2019-10-20 10:18:04 följande:

    Han byggde upp ngt luftslott att han inte mådde dåligt utan det var ju såklart relationen som var dålig, å fick för sig att han tappat alla känslor.

    Men när han vaknade upp ur sin dröm med flyttkartonger i handen rasade allt. Han ville ju inte alls lämna, är bara mig han vill leva med ingen annan. Där å då börjar han vakna upp ur en koma typ. Å känslorna va ju inte alls slut.

    Men känns så konstigt att man kan må så dåligt att man drar ner hela sin familj på köpet.

    Har så svårt att tro på det.


    Tro inte på hans undanflykt. Han minns allt och har tagit egna, genomtänkta beslut. Han har tyckt att den andra kvinna har varit värd mer än er familj. Det är ett val han har gjort flera gånger om. Troligtvis så ångrade han sig när den andra kvinnan inte ville bli seriös alt. han insåg att han fick börja ta hand om sig själv och sina barn vv. Självklart har han haft sex med andra.

    Han ljuger och skyller ifrån sig. Det är fruktansvärt respektlöst mot dig! Han kan inte ens vara ärlig mot dig nu och tar inget ansvar för det han gjort.
  • Långbenopluto
    JessK skrev 2019-10-20 10:27:14 följande:
    Inget påhopp nu, men har du vart utbränd? Vet du att man kan se rätt å fel? Jag undrar m tanke på att jag själv inte vart d å känner såklart som du skriver.
    Ja, jag har varit utbränd.... och visst hade jag tankar på att min familj hade det bättre utan mig.. men att vara otrogen var aldrig ett alternativ. 
  • JessK
    Långbenopluto skrev 2019-10-20 12:13:22 följande:

    Ja, jag har varit utbränd.... och visst hade jag tankar på att min familj hade det bättre utan mig.. men att vara otrogen var aldrig ett alternativ. 


    Tack för svar. Är väl så jag egentligen känner också. Han hävdar att vara otrogen aldrig var hans mening, han trodde på ngt som inte va sant ( alltså att han skulle fått känslor för en annan). Å att han kommer knappt ihåg ngt å han ännu mindre förstår vad som hänt. För är ju inte det han ville.

    Han säger att han förstår inte, att han har vart en som en annan person denna period. Å på så sätt har d blivit så, han stängde av mig.
  • MeandHim

    Jag ska inte försvara hans otrohet, men jag vet att man kan ta väldigt dåliga beslut när man har utmattningssymptom. Man tänker inte klart, blir likgiltig inför allt, skiter i allt och alla och bryr sig inte om man får en hjärtinfarkt och dör, för då försvinner allt jobbigt.

    Visst finns det olika stadier, kanske han hamnade i den värre. Men jag skulle råda dig/er att inte ta förhastade beslut just nu. Jag har varit i liknande sits. Ni kanske kan gå till familjerådgivningen? Och din man borde gå regelbundet hos kurator el psykolog. Hoppas det löser sig för er.

    Ger man det lite tid så kan det bli bättre än någonsin, om man orkar och vågar tro.

  • CrilleTheCroc

    Empati till mannen !! Han mår ju skitdåligt, då försvinner ens riktiga jag.
    Moral etik allt suddas ut.  Man är desperat att hitta NÄGOT som upplevt kul/positivt.
    Om man inte funkar på ena planet så funkar man inte på andra

  • CrilleTheCroc

    Empati till mannen !! Han mår ju skitdåligt, då försvinner ens riktiga jag.
    Moral etik allt suddas ut.  Man är desperat att hitta NÄGOT som upplevt kul/positivt.
    Om man inte funkar på ena planet så funkar man inte på andra

Svar på tråden Utmattningsdepression och otrohet?