• Lm87

    Gravid med nr. 2. Oro för illamående!

    Hej! Jag har just fått reda på att jag är gravid och väntar nr. 2. Så lycklig och förväntansfull!! Men med nr 1 var jag sängliggande och kräktes från v 6 till v. 13/14. Glädjen över att ha plussat blandas med lätt ångest och oro för att jag förmodligen kommer snart börja kräkas och bli liggandes i två månader, om inte mer. Trodde jag ev var i v 5-6, och jag mår än så länge bra! Så fick upp hoppet. Men gjorde nu ett test med veckoindikator där det stod att jag var i v 2-3! Så jag undrar om någon mått liknande med första med bättre med andra, finns det hopp? :) samt: era bästa tips mot illamående! Hit me! :)

  • Svar på tråden Gravid med nr. 2. Oro för illamående!
  • Anonym (FP)

    Fast den räknar ju från ägglossning så är du i v 3 enligt den så kan du ju vara i v 5-6 beroende på när den slår över till 3+ har hört många vars graviditeter är totalt olika så håller tummarna för att du slipper illamåendet:)))

  • MammaPolly

    Mådde risigt med första två med ännu värre denna gång! Var helt sängliggandes några veckor och mådde verkigen skit....

    Men det överlevde vi också ;b

  • Lm87

    Men stackare!! Så det har vänt? Jag är troligtvis bara i v 5 och än så länge lite finnar och en enorm trötthet. Trodde aldrig man skulle va tacksam för sånt! ???? lär inom det närmsta märka om det blir samma som sist! ????????

  • Glabanda

    Håller tummarna för att du kommer känna dig bättre under denna graviditet. Jag var nästan lika dålig som du under min första graviditet. Min andra som jag hade tre år senare var lite bättre och då kräktes jag inte lika mkt alls. Kanske bara 4-5 gånger. Nu är jag gravid igen, 13 år senare, med min nya man :) jag har bara känt lite illamående som kommer och går och kunnat äta och leva helt normalt. Känner sååå igen det du skriver för jag var lika orolig för hur det skulle vara. Är nu i v 8 så det blir nog inte mycket värre tror jag. Jag läste någonstans att illamåendet är värre hos yngre kvinnor, kanske ligger nåt i det?

  • lynx vox

    Jag mådde knappt illa alls med min första (var då 24 år när jag plussade), men ganska mycket och länge nu i denna graviditet (38 år & 2 dagar kvar till bf)

    Har dock funkat med postafen för mej så har aldrig kräkts även om jag mått rejält pyton.

    Det jag menar är att graviditeter kan vara totalt olika varandra trots att både förra graviditeten och denna är tjejer. Sen det här med ålder så har det snarare varit värre med allt nu när jag är drygt 13 år äldre än sist. Men då var jag å andra sidan otroligt vältränad och tränade kampsport (förstås utan att ta emot slag o sparkar) fram till v.27 och fortsatte som instruktör 2 dagar/vecka fram till v.38.

    Många säger ju att träning kan minska illamående, men denna graviditet var jag så galet trött och sliten att jag inte fixade så mycket av sånt. Har dessutom bytt ut kampsporten mot en häst så är ju annan typ av träning.

    Håller tummarna för att du ska må bättre denna gång

  • Lm87

    Åh tack! Härligt att höra era historier!

    Glabanda så spännande! Hoppas du också får må fortsatt bra!!

    Lynx vox jag har tyvärr så svårt att få in träningen, tycker det är så fruktansvärt tråkigt. Men ska försöka få in det bättre!! ????????????

    Nja var 30 år med första och kommer va strax över 33 med nästa (om allt nu går vägen, vilket vi håller tummar och tår för att det gör!)

    Är troligtvis i v 5-6 men eftersom jag inte vet, så kommer jag göra ett tidigt ul om 1,5vecka. Slutade med cerazette i augusti, sen uteblev mensen. Måste sen otroligt nog blivit gravid på första ägglossningen! Hoppas på ul att jag är längre gången än jag trodde, då kommer jag nog kunna försöka slappna av och inte oroa mig för att behöva bli sjukskriven igen ????

Svar på tråden Gravid med nr. 2. Oro för illamående!