• Sun 20 Oct 2019 10:50
    904 visningar
    0 svar
    0
    904

    Herpes utan symtom hos bebis?

    Hej.

    I samband med förlossningen fick jag utbrott av Herpes Simplex typ 1 i halva gommen. Jag var övertygad om att det var en brännskada. Men när det inte blev bättre sökte jag vård och en provtagning visade på Herpes Simplex typ 1. Vad jag vet har jag inte haft det förut men det verkar ändå inte va en typisk första gång-symtom, eftersom jag inte hade svullna lymfar, feber eller andra symtom.

    Hur som helst är jag nu orolig att jag smittat min dotter som nu är 16 dagar gammal. Under hela mitt utbrott har jag pussat på henne och sugit på hennes napp (2 gånger) innan jag stoppat den i hennes mun. Läkare, BVC m fil säger att vi kan vara ganska lugna men vara uppmärksamma på symtom hos henne och förstå då söka vård. Dottern har inga symtom (blåsor etc) men min oro är nu att hon smittats, utan att få symtom, och att det har angripit på inre organ som i framtiden leder till funktionsnedsättningar eller andra problem.

    Kan det vara så att bebisar kan få herpes utan att man märker det, och att det då kan leda till framtida allvarliga problem? Är superorolig för detta!

    Tack på förhand!

Svar på tråden Herpes utan symtom hos bebis?