• Sun 20 Oct 2019 13:01
    405 visningar
    3 svar
    3
    405

    Mens- problem

    Hej! Jag måste få veta om det finns flera i min sits och hur ni överlever vardagen. Jag vill bara sätta mig ner och ge upp varje gång jag har mens. Har alltid haft samma problem.

    Min mens kommer först och främst ?endast? när jag sitter på toaletten. Det är liksom tomt i bindan i flera timmar och när jag går på toa så kommer allt, jag måste alltså tömma mig. Det funkar fint egentligen MEN... samma muskel som slappnar av när jag ?tömmer mig? gör det även när jag för exempel reser mig från en stol. Och då kan jag inte stoppa det utan då kommer allt på samma gång. Det händer inte alltid men 1-3 gr per menstruation.

    Eftersom allt kommer på samma gång räcker inte bindan till. Det räcker på längden men det rinner över på sidorna längs mina ben. Jag har försökt med bindor med/utan vingar. Har försökt med att lägga bindorna som ett + o trosan men det funkar inte riktigt. Har testat tampong och har det om jag ska iväg på något viktigt där det absolut inte får läcka. Men får feberkänningar av tampong efter 1-2 timmar så måste plocka ut den innan jag blir för yr. Önskar så gärna att det kan fungera med bindor men det bara läcker...

    Jag har skämt ut mig så många gånger i skolan, på tillställningar och i mataffären. Jag vågar inte åka hemifrån mer än korta stunder med tampong för att det läcker. Det rinner alltså längs benen och ibland även ner i mina skor! Min mens är väldigt geléaktig och allt bara glider ner längs benen på en millisekund. Hjälp.

    Jag är väldigt äcklad av min mens och använder alltid engångshandlskar när jag ?måste? sätta i tampong. Har svårt att se hur jag ska kunna hantera menskopp dagligen så ser inte det som ett alternativ.

    Mvh Johanna 23 år.

  • Svar på tråden Mens- problem
  • Sun 20 Oct 2019 13:02
    #1

    Låter som du behöver träna bäckenbottenmuskulaturen.

  • Sun 20 Oct 2019 13:29
    #2
    mammatill6 skrev 2019-10-20 13:02:52 följande:

    Låter som du behöver träna bäckenbottenmuskulaturen.


    Ja det kanske. Har alltid tänkt att jag har en stark muskulatur eftersom min kropp automatiskt håller inne på mensen i de flesta fall. Har du samma problem? Jag gör liksom ingenting självmant. Endast när jag sitter på toaletten kan jag ?öppna upp?, typ som att jag ska bajsa men så kommer mens istället.

    Men ska man verkligen (och är det ens möjligt) att träna upp kroppen till att bäckenbottenmuskulaturen aldrig ska slappna av under mens. Är det meningen att man ska hålla inne på mensen?
  • Sun 20 Oct 2019 15:51
    #3

    Har du testat menskopp? Det kanske kan vara något?

    Jag tror inte att det har något med bäckenbotten muskulaturen att göra. Det har kanske något med slidans form att göra. Känns väldigt logiskt att det rinner ut när man ställer sig upp eller trycker utåt när man går på toaletten, pga tyngdkraften.

Svar på tråden Mens- problem