• Anonym (Aj)

    Tagit för många Ipren/panodil

    Drog ut en visdomstand i fredags och fick av ssk höra att jag kunde varva Ipren och Panodil med 2 timmars mellanrum, vilken jag gjort till och från när jag haft ont. Läste nu på baksidan av dem att man inte bör ta över 3 av Ipren per dygn och 8 av Panodil, jag har tagit 10 av båda dessa 2 dygnen.

    Är detta farligt? Stod det kunde ge allvarliga leverskador!

  • Svar på tråden Tagit för många Ipren/panodil
  • Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2019-10-21 17:11:28 följande:
    Mer kunnig? Nej, men lika kunnig och samma utbildning (sjuksköterska). Och jag hade rätt.

    Vad är ditt problem?
    Så det påstår du? Att du är lika kunnig?
    Med tanke på att det figurerar minst en medlem som gärna utger sig för att vara medicinsk expert men som ger totalt idiotiska råd så förstår du nog risken med att påstå exertkunskaper utan att kunna bevisa det?

    (Jag påstår inte att denna människa är du, bara att det finns minst en sådan).

    Så på vilket sätt kommer du bevisa dina expertkunskaper?
    Du menar att man ska lita på din utsaga precis lika mycket som man ska lita på allt annat som skri8vs på familjeliv? 
    Eller?

  • Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2019-10-21 17:11:28 följande:
    Mer kunnig? Nej, men lika kunnig och samma utbildning (sjuksköterska). Och jag hade rätt.

    Vad är ditt problem?
    Vad är ditt problem med att bli ifrågasatt och med rätta dessutom?
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-10-21 17:17:15 följande:

    Vad är ditt problem med att bli ifrågasatt och med rätta dessutom?


    Jag har inget problem. Jag undrar egentligen bara varför du inte accepterar att mitt svar är korrekt?

    Eller accepterar att folk är olika och att det finns kunniga personer på familjeliv. Eller inser att folk kam ställa frågor på fsmiljeliv och ändå rings ex 1177 eftersom de inte litar blint på på svaren du får. Eller acceptera att leverskador inte uppstår efter två dagar på en frisk person.
  • Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2019-10-21 17:19:11 följande:
    Jag har inget problem. Jag undrar egentligen bara varför du inte accepterar att mitt svar är korrekt?

    Eller accepterar att folk är olika och att det finns kunniga personer på familjeliv. Eller inser att folk kam ställa frågor på fsmiljeliv och ändå rings ex 1177 eftersom de inte litar blint på på svaren du får. Eller acceptera att leverskador inte uppstår efter två dagar på en frisk person.
    Jo, du har stora problem med att bli ifrågasatt.

    Jag undrar upprepade gånger att du ska förklara varför man ska lita på en totalt anonym signatur på nätet och du vägrar att svara. Det är ett problem.
    Kan du förklara nu det nu?

    Ser du något problem med att anonyma ger medicinska råd över nätet? Det problemet borde du kunna se om du har den utbildning du har.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-10-21 17:16:12 följande:

    Så det påstår du? Att du är lika kunnig?

    Med tanke på att det figurerar minst en medlem som gärna utger sig för att vara medicinsk expert men som ger totalt idiotiska råd så förstår du nog risken med att påstå exertkunskaper utan att kunna bevisa det?

    (Jag påstår inte att denna människa är du, bara att det finns minst en sådan).

    Så på vilket sätt kommer du bevisa dina expertkunskaper?

    Du menar att man ska lita på din utsaga precis lika mycket som man ska lita på allt annat som skri8vs på familjeliv? 

    Eller?


    Ja, jag påstår att ha gör lika kunnig som sjuksköterskorna på 1177. Dels för att jag själv är och jobbar som ssk sedan många år och dels för att jag även här jobbat på 1177 och motsvarande.

    Självklart finns det folk som ger råd som inte är korrekta eller utger sig för att vara något de inte är.

    Jag har aldrig sagt att jag har expertkunskaper utan bara att jag har kunskaper inom detta eftersom jag är ssk. Och nej, jag kan inte bevisa det (eller jo det kan jag men jag vill inte outa mitt liv).

    Ts kontrollerade själv att det jag sa var korrekt. Och jag tycker att det är så man ska göra.

    Så vad är egentligen ditt problem? Ts fick ett svar (eller flera) och kontrollerade sedan med 1177 att det var korrekt.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-10-21 17:22:25 följande:

    Jo, du har stora problem med att bli ifrågasatt.

    Jag undrar upprepade gånger att du ska förklara varför man ska lita på en totalt anonym signatur på nätet och du vägrar att svara. Det är ett problem.

    Kan du förklara nu det nu?

    Ser du något problem med att anonyma ger medicinska råd över nätet? Det problemet borde du kunna se om du har den utbildning du har.


    Nej, jag har inga problem med att bli ifrågasatt.

    Jag har aldrig påstått att man ska lita blint på svar man får från familjeliv. Vilket inte heller ta har gjort.

    Jag ser en massa problem med alla anonyma medicinska råd som ges på nätet, men jag kan inte styra över vad alla andra gör. Är man någorlunda normal så kontrollerar man själv de svar man får innan man litar blint på dem. Vilket ts har gjort.

    Ja, jag har den utbildningen jag har. Annars hade jag inte kunnat jobba som ssk idag eller ha det jobbet jag har vilket kräver att jag är ssk.
  • Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2019-10-21 17:22:45 följande:
    Ja, jag påstår att ha gör lika kunnig som sjuksköterskorna på 1177. Dels för att jag själv är och jobbar som ssk sedan många år och dels för att jag även här jobbat på 1177 och motsvarande.

    Självklart finns det folk som ger råd som inte är korrekta eller utger sig för att vara något de inte är.

    Jag har aldrig sagt att jag har expertkunskaper utan bara att jag har kunskaper inom detta eftersom jag är ssk. Och nej, jag kan inte bevisa det (eller jo det kan jag men jag vill inte outa mitt liv).

    Ts kontrollerade själv att det jag sa var korrekt. Och jag tycker att det är så man ska göra.

    Så vad är egentligen ditt problem? Ts fick ett svar (eller flera) och kontrollerade sedan med 1177 att det var korrekt.
    Nja, nu var det inte hela sanningen att TS kollade överdoseringen med 1177. Hon sa at5t de sagt att hon inte ska överdosera. Rätt stor skillnad faktiskt.

    Självklart vill du inte outa ditt liv, och det är hela poängen. 

    '

    Vad är ditt problem med att bli ifrågasatt när det som här, är adekvat?
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-10-21 17:25:57 följande:

    Nja, nu var det inte hela sanningen att TS kollade överdoseringen med 1177. Hon sa at5t de sagt att hon inte ska överdosera. Rätt stor skillnad faktiskt.

    Självklart vill du inte outa ditt liv, och det är hela poängen. 

    '

    Vad är ditt problem med att bli ifrågasatt när det som här, är adekvat?


    Hon berättade även för dem att hon hade tagit för många tabletter. Hade det var större överdosering så hade de bett henne komma in.

    Vet du vad som menas med en överdos? Den lilla mängd över maxdosen som ts har tagit räknas inte som överdos.

    Nej, vaeför skulle jag vilja outa mitt liv? Ta har redan tagit reda på att mitt svar korrekt. Räcker knte det för dig?

    Adekvat med att bli ifrågasatt? Nej, det är inte det i detta fallet så mitt svar var helt korrekt och ts dessutom har kontrollerat och fått samma svar från 1177. Vad är det egentligen du vill?
  • Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2019-10-21 17:30:06 följande:
    Hon berättade även för dem att hon hade tagit för många tabletter. Hade det var större överdosering så hade de bett henne komma in.

    Vet du vad som menas med en överdos? Den lilla mängd över maxdosen som ts har tagit räknas inte som överdos.

    Nej, vaeför skulle jag vilja outa mitt liv? Ta har redan tagit reda på att mitt svar korrekt. Räcker knte det för dig?

    Adekvat med att bli ifrågasatt? Nej, det är inte det i detta fallet så mitt svar var helt korrekt och ts dessutom har kontrollerat och fått samma svar från 1177. Vad är det egentligen du vill?
    Nja, det var en sanning med modifikation.

    Kan du svara på varför det är notroligt vanskligt att ge medicinska råd över nätet?
    Speciellt som anonym signatur som inte har något som helst ansvar för eventuella följder.

    OM du är utbildat ssk så bör du förstå problematiken. Liksom vanskligheten med att bergfast påstå att rekommenderad dos aldrig kan ge allvarliga biverkan.
    (En ledtråd, du var själv inne på rätt spår när du nämnde tex leversvikt. Jag frågade vad du visste om hennes leverfunktion men du vägrade, som vanligt att svara.)

    Du inser att personal på 1177 frågar om symptom som kan ha med eventuella biverkningar att göra om det kan finnas anledning att misstänka det? 
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-10-21 17:45:47 följande:

    Nja, det var en sanning med modifikation.

    Kan du svara på varför det är notroligt vanskligt att ge medicinska råd över nätet?

    Speciellt som anonym signatur som inte har något som helst ansvar för eventuella följder.

    OM du är utbildat ssk så bör du förstå problematiken. Liksom vanskligheten med att bergfast påstå att rekommenderad dos aldrig kan ge allvarliga biverkan.

    (En ledtråd, du var själv inne på rätt spår när du nämnde tex leversvikt. Jag frågade vad du visste om hennes leverfunktion men du vägrade, som vanligt att svara.)

    Du inser att personal på 1177 frågar om symptom som kan ha med eventuella biverkningar att göra om det kan finnas anledning att misstänka det? 


    Det är inte vanligt alls att ge medicinska råd över nätet, händer dagligen. Men den som frågar bör vara källkritisk och kontrollera svaret en andra gång.

    Jag förstår den problematiken och det har inget med min utbildning att göra.

    Dessutom är de som sitter på 1177 också anonyma men man väljer att lyssna på dem för att de borde ha kunskapen som krävs.

    Jag har aldrig påstått att rekommenderad dos aldrig kan ge biverkningar. Alla mediciner ger biverkningar. Men att som frisk person få leverskador för att tagit 2 Alvedon och 2 Ipren för mycket under två dagar ä i praktisk helt omöjligt. Om det skulle kunna ge leverskador så hade man fått symtom och då hade man haft en grundsjukdom eller leverskador i grunden som förvärrats.

    Det skal till en väldig hög dos för att en frisk person ska utveckla leversvikt av paracetamol.

    Nej, jag skrev att jag antar att ta själv vet att hon har en fungerande (och frisk) lever. Hade hon legat i riskzonen för leversvikt pga ex grundsjukdom så hade ts vetat om det och förmodligen inte ens "fått" ta alvedon/paracetamol.

    Med den lilla dosen över maxdos finns det ingen anledning att misstänka överdos. Och då behöver man heller inte fråga om symtom.

    Nu till min fråga; varför hoppar du på mig som faktiakt har gett ts ett korrekt svar? Vad får du ut av det?

    Ts har inte litat blint på de svar hon fått i tråden utan har även frågat 1177. Vilket är väldigt bra då man ska vara källkritisk även om svaret man fått på familjeliv är korrekt.
Svar på tråden Tagit för många Ipren/panodil