• Anonym (sokrates)

    Har du blivit hjälpt av Gud? haft religiösa upplevelser?

    Jag måste be ...jag känner en kontakt med Gud men han hjälper mig inte..och jag kan inte hjälpa mig själv.

    När jag pratar om det så tror alla att jag har en psykos, jag vet inte längre faktiskt.

    Hur brukar ni be? Har du blivit hjälpt av GUD någon gång?

  • Svar på tråden Har du blivit hjälpt av Gud? haft religiösa upplevelser?
  • Anonym (Diakon)

    Hjälpen från Gud kommer ofta i form av ett inre lugn och en insikt om vad man behöver göra för att hjälpa sig själv. Han hjälper en att fokusera på rätt sätt.

  • Anonym (sokrates)
    Anonym (Diakon) skrev 2019-10-20 17:34:15 följande:

    Hjälpen från Gud kommer ofta i form av ett inre lugn och en insikt om vad man behöver göra för att hjälpa sig själv. Han hjälper en att fokusera på rätt sätt.


    men om man är i akut behov av hjälp men inte kan hjälpa sig själv då?
    Han ser mig ,jag vet det..Gud ser mig, men han hjälper mig inte och jag ber och ber om hjälp.
  • Anonym (Liknande)

    Jag ber oftast om insikt om vad jag ska göra, vilken väg jag ska välja, ber om mod osv. Svaret från Gud är inte särskilt ofta att en situation blir mirakulöst förbättrad utan att man får kraft/mod/idé att be om hjälp av rätt person eller göra något åt problemet själv. Det är inte så stor skillnad mot att bara meditera.

    Har själv haft två konkreta upplevelser:

    en gång så hörde jag ett kort betydelsefullt bibelord när jag satt ensam i en kyrka. Som om någon talade till mig på riktigt liksom, fast det var verkligen ingen där. Jag var väldigt bedrövad vid tillfället och satt ganska ofta i kyrkan en liten stund på väg hem bara för att känna lite lugn från vardagen.

    Sedan så har jag blivit helad (ja det låter förstås helt galet, jag vet!!! Jag kan fortfarande inte tro på det själv!) från en förslitningsskada som gjorde ont varenda dag när jag gick. Jag hade haft ont i ca 15 år och det var inget som sjukvården kunde göra nåt åt. Bara att leva med. Hade provat allt jag kunde komma på. Och nu har jag inte haft ont _alls_ i mer än två år. Hur det gick till är en lång historia. Det finns verkligen inget som kan förklara att skadan plötsligt inte finns längre.

    Har inte tänkt på dessa tillfällen på länge nu. Bra att jag läste denna tråden, jag behöver tänka mer på hur mycket jag har att vara tacksam över. Att TACKA, känna tacksamhet, tänka på allt som är bra i ens liv (även om det är svårt ibland när dåliga tankar tar överhanden) är en nyckel till förändring tror jag. Med eller utan hjälp från Gud.

  • Anonym (M)

    Ibland behövs en annan människa för att man ska bli hjälpt. Sök dig till exempelvis en kyrka eller till något annat ställe där det finns kloka människor med ett lyssnande öra!

  • ivar37

    Vill inte förminska någons tro, övertygad att den kan hjälpa om man tror.

    Men det låter som att du, i ditt läge, behöver en annan typ av hjälp. Vänner? Sjukvården?

    Gud kommer inte hoppa in och hjälpa dig.

    Tag hand om dig själv.

  • Anonym (Diakon)
    Anonym (sokrates) skrev 2019-10-20 17:41:35 följande:

    men om man är i akut behov av hjälp men inte kan hjälpa sig själv då?

    Han ser mig ,jag vet det..Gud ser mig, men han hjälper mig inte och jag ber och ber om hjälp.


    Gud hjälper till med att finna den styrka du behöver för att söka den akuta hjälp du är i behov av. Han kan hjälpa dig att tänka klart och se vart du kan få hjälp ifrån. Gud gör inte saker handgripligen, han bara tar din hand och leder dig rätt.
  • Anonym (Gud är jagets vilja)
    Anonym (Diakon) skrev 2019-10-20 18:09:39 följande:
    Gud hjälper till med att finna den styrka du behöver för att söka den akuta hjälp du är i behov av. Han kan hjälpa dig att tänka klart och se vart du kan få hjälp ifrån. Gud gör inte saker handgripligen, han bara tar din hand och leder dig rätt.
    Precis den rösten har jag inom mig och kallar mitt lugna förnuftiga jag när nervsystemet är i balans och jag lyssnar inåt. Upplever det nästan  varje dag när jag mediterar. En form av hypnos som alla är kapabla till. Vissa har behov att ge den ett utomstående namn och källa och kalla det Gud. Men det är bara själens röst som jag ser det. Anden och ett kretslopp av energier som sätts i rörelse och arbetar till din fördel när du är beredd.
  • Ocdkille

    tyvärr så kommer du inte få någon hjälp av gud eftersom han inte finns. Och även om han skulle finnas så har han tydligt i sådana fall visat att han skiter i folk som lider. Har du ångest? I sådana fall är det vården som gäller och inget annat.

  • Liberté

    Aldrig haft någon närvaro av Gud men arbetat som soldat och varit i krigszoner där de som anser sig ha fått kontakt och rättigheter från Gud har härjat, så på ett sett har jag sett resultaten.

    Ta det försiktigt när du tror dig höra saker.

Svar på tråden Har du blivit hjälpt av Gud? haft religiösa upplevelser?