• modsey

    vad köper ni i julklapp till era stora barn

    Jag försöker köpa något personligt till barnen, samtidigt som jag ger dem något gemensamt till hemmet ( de har sambos)
    Har köpt fina sängkläder en jul, lite lyxigare badlakan ett annat år, kvalitets stekpannor/ kastruller. Nu är det typ stopp i fantasin, någon som har ett bra förslag.

  • Svar på tråden vad köper ni i julklapp till era stora barn
  • modsey
    Lilla Gs mamma skrev 2019-10-20 21:22:17 följande:

    En korg med delikatesser? En upplevelse? Beror på vad du har för prisnivå och vad de har för intressen.


    De har något år fått presentkort till någon restaurang eller spa. Just nu är jag inne på Lexington sängkläder i flanell ändå som de gemensamma.

    Sen har jag några andra personliga paket också, böcker, handstickade vantar, lite fina doftljus typ. Till barnet som nyss flyttat hemifrån ( själv) blir det nog presentkort på en möbelaffär jag vet att hon gillar.
  • modsey
    Nandez skrev 2019-10-20 21:49:03 följande:

    Ett mobilabonnemang.


    De har det. Eller menade du att du köper det. Smart :)
  • Barbro45

    Vuxna som byter julklappar med varandra, alla försöker få till det som motparten behöver eller önskar sig. Samtidigt ska det vara till ett lika värde. Vi löste problemet med att vi från och med barnens 18-årsdag är det slut med julklappar. Istället ska de som samlas på julafton köpa en julklapp till en av de andra Vuxna. Det varierar över åren vem man ska köpa till. Kostnaden får inte överstiga 500 kr. 


    Det viktigaste är paketet, man ska själv slå in det och vi tävlar alla om det finaste, originellaste, roligaste paketet. 


    Vi fick idén från en av våra grannar som praktiserat metoden i flera år. Nu har vi roligare jular utan presentångest. Vi har mer pengar till god mat och dryck och mer pengar till barnens julklappar.

  • Ocdkille

    Vi slutade ge dyra paket mellan oss vuxna. Nu ger vi bara symboliska paket som bara får kosta en hundring. Krävs lite mer tanke då för det är inte lätt jämt att hitta en bra present för bara en hundring. Men det brukar bli bra.

    Ska du köpa presentkort då kan delicard vara något. Fick det varje jul från en firma jag jobbade för och det var fint man kunde plocka ut god mat och så. Tror att det går att beställa som privatperson också. Annars kan en upplevelse vara något det kan du beställa på liveit.

    https://www.delicard.se/kop-gavokort

    https://www.liveit.se

  • Mint
    Barbro45 skrev 2019-10-20 22:18:44 följande:

    Vuxna som byter julklappar med varandra, alla försöker få till det som motparten behöver eller önskar sig. Samtidigt ska det vara till ett lika värde. Vi löste problemet med att vi från och med barnens 18-årsdag är det slut med julklappar. Istället ska de som samlas på julafton köpa en julklapp till en av de andra Vuxna. Det varierar över åren vem man ska köpa till. Kostnaden får inte överstiga 500 kr. 

    Det viktigaste är paketet, man ska själv slå in det och vi tävlar alla om det finaste, originellaste, roligaste paketet. 

    Vi fick idén från en av våra grannar som praktiserat metoden i flera år. Nu har vi roligare jular utan presentångest. Vi har mer pengar till god mat och dryck och mer pengar till barnens julklappar.


    Håller med. Otroligt skönt att slippa julklappar mellan vuxna. När mina föräldrar föreslog det nappade alla direkt och jag är INTE avundsjuk när man märker stressen andra har kring det här.
  • sextiotalist

    Vi köper heminredning, sådant som man inte köper själv.

    Alla är vuxna nu och det är mycket roligare att köpa julklappar nu än när de är vuxna

  • Fjäril kär

    Ett fint överkast?

    Knivset?

    Traktörpanna?

    Riskokare?

    Fritös?

    Varsin matchande badrock?

    Varsin prenumeration på en tidning?

    Ett gott vin och två fina vinglas?

  • Litorina

    Vi har julklappslotteri. I förväg lottas det ut vem man ska köpa till. Alla köper respektive får en julklapp som man lägger ett fåtal hundralappar på. För oss funkar det jättebra. Brukar bli böcker, strumpor, pussel, lyxiga marmelader etc.

  • Litorina

    ...och vad man köper beror vem man köper till, så det är svårt att ge tips. Det ska ju vara ngt som passar. Jag blir glad för garn medan min syster hellre vill ha träningsprylar tex. Min man vill ha populärvetenskapliga böcker om psykologi och hans bror gillar färgläggningsböcker(!). Vad har dina barn för intressen?

Svar på tråden vad köper ni i julklapp till era stora barn