• Anonym (PJ_gnisten)

    Jag vill nog abort, han vill behålla..

    2017 fick vi vårt första barn, en helt fantastik tjej som nu är är 2,5år och fullfart. 
    Jag har sen vi fick henne, haft väldigt långt bort i tanken att försöka skaffa ett syskon. Men i somras så pratade vi mycket om det, och jag började kanske närma mig lite i tanken med det.. Min man vill gärna ha två barn, jag har förr velat ha två barn också, men det har inte vart lika självklart efter dottern kom. 
    Men vi bestämde oss för att plocka ur spiralen och ?blir det så blir det?, dock väldigt snabbt efter den var utplockad dök det upp saker i arbetslivet som gjorde att vi bestämde oss för att vänta och jag kände en sån lättnad! 
    Dock lyckades vi ha oskyddat en gång efter vi bestämt oss för att vänta, och det resulterade i + på stickan. 
    Får min man bestämma så vill han behålla. Men jag vet inte vad jag vill.. Hjärtat säger ja och nej, hjärnan säger bara nej. 
    Hjärnan säger nej för att jag vill inte ha ett barn till, eller inte ett litet barn iaf.. Jag har så himla kul med min dotter nu och känns som allt bara kommer bli roligare och roligare. Vi kan åka iväg över en helg eller natt när vi känner för det själva, om inte mannen vill följa med. Jag kan ha med henne i golfbilen och en liten klubba till henne på golfbanan och allt är relativt enkelt. Känns som jag äntligen inte längre ?sitter fast? och kan ta mig iväg och faktiskt göra roliga saker..
    Pga husdjur så kan vi sällan resa bort alla samtidigt på ?små tripper?, och min man älskar att vara hemma på gården därför är det oftast hon och jag som gör saker utanför hemmet och hennes pappa är sällan med. Förutom på semestrar och längre ledigheten/resor. 
    Men jag ser inte hur jag ska kunna göra detta med en liten + dottern på 2,5? Det känns som jag kommer bli ?fast? igen. 
    Och bara tanken av att jag och dottern inte kommer kunna göra de saker vi gör idag är hjärtskärande. 
    Hjärtat säger ja pga att det är underbart med barn! Fast samtidigt, jag har ett barn.. Och det är fantastiskt! Jag ser livet som väldigt fint just nu och mår väldigt bra. Varför ska jag riskera det? Sen säger hjärtat ja också för att dottern ska ha någon den dagen jag och min man inte finns, eller om något annat händer.. Jag har själv syskon, dock har jag inte så tight relation med någon av de som flera andra sägs ha.. Men det är endå en trygghet. Min man har en bror, som han är super tight med och alltid vart under hela uppväxten, så han ser ju bara det positiva med syskon. 
    Och hjärtat säger också ja, för jag vet inte om jag klarar av en abort..? För på något sätt så känner jag redan kärlek till den lilla apelsinkärnan i min mage.. 
    Hjärnan säger också nej pga arbetssituationen. Det hade inte kunnat komma ett sämre ?BF datum? för min karriär. 
    Sen är jag också livrädd.. Tänk om jag inte skulle älska nr2 lika mycket som jag älskar min dotter? Hur ska jag räcka till åt två barn, när jag knappt känner att jag räcker till åt ett barn? Det gör ont i hjärtat när jag kollar på dottern och tänker på att hon ska behöva "dela" mig med en annan..? Hur ska vår relation klara ett till barn, den har ju liksom nu börjat bli ?trygg? efter ?småbarnstiden?? 
    Är det någon som kan känna igen sig i mina tankar och känslor?!
    Ni med bara ett barn, har ni någonsin ångrat er att ni inte skaffade två? 
    Hur kom ni fram till beslutet att ni bara ville ha ett barn? Var ni båda överens om det?
    Ni som är ensambarn själva, hur är det? 
  • Svar på tråden Jag vill nog abort, han vill behålla..
  • Anonym (Nina)

    Varför skulle du inte längre kunna åka på små resor med din dotter om ni får ett till barn? Varför skulle inte din man kunna ta hand om det barnet själv nån dag?

  • Barbro45

    Känner igen detta -jag kommer inte att kunna älska ett barn mer det jag har-. Jodå, kärleken räcker, den är oändlig. Man älskar sitt första barn för att det finns, man älskar sitt andra barn för att det finns. Sedan älskar man sitt första barn för hon är storasyster, man älskar sitt andra barn det är lillasyster/lillebror. De tankarna kan du släppa.
    Ja, livet blir annorlunda med två barn än med ett barn, inte sämre, inte bättre, annorlunda. De jobbiga småbarnsåren går fort, väldigt fort. Din dotter kommer att börja skolan om 4 år, då är vi föräldrar inte lika viktiga, precis som det ska vara. 
    Det är självklart du som avgör om du vill fullfölja graviditeten. Fundera också på hur relationen till din man kommer att påverkas om du väljer abort. Hur kommer den att påverkas om du känner dig tvingad att fullfölja graviditeten.
    Kommer er relation att överleva om någon av er blir tvingad?

  • Anonym (PJ_gnisten)
    Anonym (Nina) skrev 2019-10-21 12:55:19 följande:

    Varför skulle du inte längre kunna åka på små resor med din dotter om ni får ett till barn? Varför skulle inte din man kunna ta hand om det barnet själv nån dag?


    Jo, det kommer jag absolut kunna.. Men menar att det inte blir lika "enkelt". Det kommer vara svårt att en torsdagkväll bestämma "imorgon tar vi husbilen jag och äldsta och är borta över helgen". 


    Det blir svårare med ett till, tänker jag. Självklart kan manen ta barnet någon dag, men nu pratar vi om såna här saker som vi gör 1-2ggr/månad.. Spontantripper eller dagsutflykter, typ. 

  • Anonym (Moster till två pojkar)

    Jag tycker du ska behålla behålla barnet. Du vet ju inte om du får en andra chans att ens bli gravid om du skulle göra abort, och då din dotter i 3 4 års åldern börjar fråga när hon ska få bli storasyster då de flesta av hennes kompisar har det då, då är det kört.. ett problem i Sverige att man tror att man kan leka Gud o göra abort hur man vill och att det blir hur lätt som helst att få barn igen när tillfället är rätt.. vissa blir bara gravida 2 ggr o andra bara en gång.

    Min mammas kompis har en son som tillsammans med sin partner bara bestämt att ha ett barn och det har gjort deras 4 åriga dotter jätteledsen..hon vill så gärna ha syskon. Syskon är viktigt! Får/har man möjlighet att skaffa det då bör man inte kasta bort chansen.

    Dessutom så säger ju du själv att du känner i ditt hjärta att du älskar lilla barnet i din mage,vilket jag tror skulle göra det än mer traumatiskt med abort för är hjärtat inte med då blir det värre.

    Jag tror du bör lyssna på ditt hjärta och lita på att om du behåller barnet kommer din dotter bli en stolt storasyster som skryter om barnet till kompisar och säkert hjälper till med att hämta blöjor o så.

    Alla barn är gåvor från Gud och ingen kan ersätta dem som tas bort..

    Lycka till?du klarar det!

  • Anonym (Lena)

    Om hjärtat säger ja, så behåll. Kärleken räcker till, den är inte begränsad.

    Ditt förnuft säger annat, men läser man vad det beror på, så är det ju faktiskt saker som inte har så stor betydelse. Är det så himla viktigt att spela golf eller resa iväg med husbilen precis när du känner för det?

    Jag kan förstå att man kanske inte planerar barn när man känner att det inte är optimalt, men nu har ni ju bestämt att skaffa barn, och har en stabil relation. Varför då göra abort för att du inte kan åka iväg med husbilen utan att planera innan?

  • Anonym (A)
    Barbro45 skrev 2019-10-21 13:06:49 följande:
    Känner igen detta -jag kommer inte att kunna älska ett barn mer det jag har-. Jodå, kärleken räcker, den är oändlig. Man älskar sitt första barn för att det finns, man älskar sitt andra barn för att det finns. Sedan älskar man sitt första barn för hon är storasyster, man älskar sitt andra barn det är lillasyster/lillebror. De tankarna kan du släppa.
    Ja, livet blir annorlunda med två barn än med ett barn, inte sämre, inte bättre, annorlunda. De jobbiga småbarnsåren går fort, väldigt fort. Din dotter kommer att börja skolan om 4 år, då är vi föräldrar inte lika viktiga, precis som det ska vara. 
    Det är självklart du som avgör om du vill fullfölja graviditeten. Fundera också på hur relationen till din man kommer att påverkas om du väljer abort. Hur kommer den att påverkas om du känner dig tvingad att fullfölja graviditeten.
    Kommer er relation att överleva om någon av er blir tvingad?
    +1
  • Anonym (PJ_gnisten)
    Anonym (Lena) skrev 2019-10-21 13:43:10 följande:

    Om hjärtat säger ja, så behåll. Kärleken räcker till, den är inte begränsad.

    Ditt förnuft säger annat, men läser man vad det beror på, så är det ju faktiskt saker som inte har så stor betydelse. Är det så himla viktigt att spela golf eller resa iväg med husbilen precis när du känner för det?

    Jag kan förstå att man kanske inte planerar barn när man känner att det inte är optimalt, men nu har ni ju bestämt att skaffa barn, och har en stabil relation. Varför då göra abort för att du inte kan åka iväg med husbilen utan att planera innan?


    Lena jag tror du missuppfattade hela mitt inlägg BIG TIME, eller så missuppfattar jag dig. 


    Det handlar såklart inte om att inte få spela golf eller åka med husbilen.. 

  • Anonym (Lena)
    Anonym (PJ_gnisten) skrev 2019-10-21 13:48:04 följande:

    Lena jag tror du missuppfattade hela mitt inlägg BIG TIME, eller så missuppfattar jag dig. 


    Det handlar såklart inte om att inte få spela golf eller åka med husbilen.. 


    Fast vad är då problemet? Du tar upp en massa exempel på saker ni inte kan göra, bl a spela golf och åka iväg spontant. Du tycker det är hjärtskärande att ni inte kan göra det ni gör idag, du skriver det själv. Men om det inte handlar om det, varför innehåller din text så mycket om det?
  • Anonym (Å)

    Jag hade aldrig behållit om jag inte till 110% ville det.

  • GGN
    Anonym (Lena) skrev 2019-10-21 13:43:10 följande:

    Om hjärtat säger ja, så behåll. Kärleken räcker till, den är inte begränsad.

    Ditt förnuft säger annat, men läser man vad det beror på, så är det ju faktiskt saker som inte har så stor betydelse. Är det så himla viktigt att spela golf eller resa iväg med husbilen precis när du känner för det?

    Jag kan förstå att man kanske inte planerar barn när man känner att det inte är optimalt, men nu har ni ju bestämt att skaffa barn, och har en stabil relation. Varför då göra abort för att du inte kan åka iväg med husbilen utan att planera innan?


    Ja, det kanske ÄR himla viktigt att kunna spela golf när man vill? Och det är helt okej!
Svar på tråden Jag vill nog abort, han vill behålla..