• Mon 21 Oct 2019 21:17
    3525 visningar
    21 svar
    21
    3525

    Alla som arbetar med programmering!

    Hej!

    Jag har frågor, då jag överväger ett karriärbyte mitt i livet!

    Hur är det att arbeta med programmering? Arbetsuppgifter med mera.

    Hur bör en programmerare vara som person? Egenskaper och dylikt

    Vad har du gått för utbildning? Vilken utbildning rekommenderar du? Självlärd?

    Hur är klimatet på din arbetsplats? Högt/lågt i tak, utbildningsmöjligheter, kollegor...

    Hur ser lönespridningen ut? Ny på jobbet, jobbat några år, riktigt erfaren

    Negativa aspekter?

    Har du ångrat ditt yrkesval? Varför, i så fall?

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Alla som arbetar med programmering!
  • Mon 21 Oct 2019 23:15
    #1

    Jag skulle också vilja veta mer om vad som är mest utmanande? Både med utbildning och arbetet i sig. Tack!

  • cb66
    Tue 22 Oct 2019 10:14
    #2
    Hur är det att arbeta med programmering? Arbetsuppgifter med mera.
    Programmering innebär till 80% att sitta framfördatorn och skriva kod. Resten av tiden går till möten för att diskutera krav och lösningar

    Hur bör en programmerare vara som person? Egenskaper och dylikt
    Noggrann, lösningsorienterad, analytisk. Man måste gilla att sitta själv och jobba framför datorn. Man måste vara bra på koncentrera sig längre perioder.

    Vad har du gått för utbildning? Vilken utbildning rekommenderar du? Självlärd?
    Jag gick systemvetenskap. idag finns det bra 2-åriga YH utbildningar som funkar. Annars är det klassiska att gå natur/teknik på gymnasiet och sen en ingenjörs/datavetenskaps utbildning på universitetet. Matte är väldigt viktigt. Självlärd funkar bara till en viss gräns sen fastnar man

    Hur är klimatet på din arbetsplats? Högt/lågt i tak, utbildningsmöjligheter, kollegor...
    Den är bra, många roliga kollegor. Högt i tak men rätt stressigt.

    Hur ser lönespridningen ut? Ny på jobbet, jobbat några år, riktigt erfaren
    Skulle gissa att man börjar på runt 30 och det går upp till 55 för en LeadArchitect

    Negativa aspekter?
    Träffar inga andra människor än de närmsta kollegorna, kan vara stressigt vid release om det är buggar. Ibland riktigt långtråkigt med veckor av bara kodning

    Har du ångrat ditt yrkesval? Varför, i så fall?
    Nej, finns massa att välja på. Kan bli konsult, kan koda spel, kan jobba utomlands. Får bra betalt. 

    Tacksam för alla svar!
  • Tue 22 Oct 2019 10:45
    #3
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande:

    Hej!

    Jag har frågor, då jag överväger ett karriärbyte mitt i livet!

    Hur är det att arbeta med programmering? Arbetsuppgifter med mera.

    Hur bör en programmerare vara som person? Egenskaper och dylikt

    Vad har du gått för utbildning? Vilken utbildning rekommenderar du? Självlärd?

    Hur är klimatet på din arbetsplats? Högt/lågt i tak, utbildningsmöjligheter, kollegor...

    Hur ser lönespridningen ut? Ny på jobbet, jobbat några år, riktigt erfaren

    Negativa aspekter?

    Har du ångrat ditt yrkesval? Varför, i så fall?

    Tacksam för alla svar!


    Aldrig jobbat själv som programmerare men varit chef över systemutvecklingsgrupper.

    Jobbet variera självklart en del men mycket handlar om att skriva kod, testa och samordna med andra. Inte ovanligt är förvaltning, support bugfixande och vidareutveckling av befintliga system.  Kan ingå saker som prata med beställare för att ta fram nya funktioner, ingå i krisgrupper, testning, idémöten mm.

    Utöver egenskaper som noggrann och en viss dos kreativitet så är saker som att kunna prata med användare, kunna presentera idéer, vara tydlig inte dumma.

    De jag har jobbat med har gått utbildningar i stil med DVP, SVP eller CivIng D

    Hur arbetsplatsen har varit har varierat. Oftast väldigt kreativa miljöer med mycket diskussioner och då olika åsikter. Kan vara väldigt stressigt till och från.

    Det som kan vara negativt för en del är att det kan bli uppstyrt mot vad man själv önskar, "Du ska göra detta nu" samt mycket övertid.

    Lönen efter några år kan vara från 30 000 kr och uppåt. Riktigt erfarna och duktiga över 60 000 kr.

    Karriärsmöjligheterna är många, allt från superexpert, till arkitekt, projekledare och chef.


  • Tue 22 Oct 2019 16:21
    #4

    Lönen är 30 - 65k typ.

    Det gäller att välja rätt programmeringsjobb. Några nämner att det kan vara långtråkigt. Då är man på fel ställe. Jag skulle inte välja ett jobb där jag kodar 9+% av tiden. Personligen lägger jag nog bara 20% på att skriva kod. Resten går till mer kreativa uppgifter som att avgöra vad som ska göras, hur det ska göras. Sätta interface. Avancerad felsökning. Strukturarbete för att möjliggöra effektiv vidareutveckling. Det finns oändligt med möjligheter för den kreative.

    Någon skrev att matte är viktigt. Jobbar själv med matteyunga applikationer. Det är absolut inte viktigt med matte. Normalt sett klarar man sig med obefintliga kunskaper där.

    Självlärd kan man absolut vara. Jag är en av dem. Har dock en högskoleutbildning men det jag lärt mig själv når betydligt högre höjder.

    Viktigaste egenskaperna tycker jag är att vara social, öppen och lyssnande. Introverta programerare som inte lyssnar är en av branschens största problem.

    Till sist:
    För att det ska vara riktigt roligt vill man känna att det man gör har en kraftig inverkan på företagets resultat. Därför skulle jag rekommendera arbetsplatser där du kanske är den ende programmeraren.

  • Tue 22 Oct 2019 16:38
    #5

    Hur är det att arbeta med programmering? Arbetsuppgifter med mera.

    Programmering innebär till stor del att sitta framför datorn och skriva in olika koder. Men sen tar det även mycket tid att diskutera och komma på olika lösningar.

    Hur bör en programmerare vara som person? Egenskaper och dylikt

    Noggrann, analytisk, logisk tänkande, kunna hålla ?många bollar? i luften samtidigt. Man måste även gilla att arbeta självständigt och förstå att vissa saker måste man läsa själv.

    Vad har du gått för utbildning? Vilken utbildning rekommenderar du? Självlärd?

    När jag började arbeta var jag självlärd, programmerade i t.ex. Python, Javaskrift, HTML, C. Efter ett tag bestämde jag mig för att skaffa mig en konkret utbildning vilket ledde till att jag sökte in till en ingenjörsutbildning på högskolan.

    Som föregående skrev, matematiken är VÄLDIGT viktig. I och med att jag hade en examen inom matematik på högskola, blev det till en fördel för mig. Dock håller jag inte med vad föregående skrev om hur självlärd endast fungerar till en viss gräns - i mitt fall stämde det inte. Jag var helt självlärd när jag kom in i branschen och kunde minst lika mycket som mina kollegor som studerat på högskola, jag kunde till och med mer inom vissa områden då jag blivit mer spets inriktad på grund av vad jag hade ett större intresse inom. Om jag kunde ge mig själv ett tips när jag kom in hade det varit att ta en junior position och lära mig av de seniora utvecklarna, eventuellt gjort någon månads praktik.

    Hur är klimatet på din arbetsplats? Högt/lågt i tak, utbildningsmöjligheter, kollegor...

    Älskar min arbetsplats! Mycket kollegor man kan ha roliga diskussioner med och skämta runt med. - ?Jag programmerar i HTML? är en favorit. Dock är det hög takt och rätt stressigt.

    Hur ser lönespridningen ut? Ny på jobbet, jobbat några år, riktigt erfaren

    Detta kan inte jag svara på. Men man kan ha tur, det hade i alla fall jag. Kanske berodde det på att jag hade en högskoleutbildning inom matematik och lite referenser?

    Negativa aspekter?

    Träffar inga andra människor än de närmsta kollegorna, kan vara stressigt. Ibland långtråkigt.

    Har du ångrat ditt yrkesval? Varför, i så fall?

    Nej, jag har aldrig ångrat mitt val. Denna bransch erbjuder så otroligt många olika jobbmöjligheter och möjligheter att arbeta på olika platser. Jag gjorde min utbildning i Sverige, tog ett utbytesår i Japan. Arbetade ett tag i Sverige, hade turen att företaget jag jobbar på har kontor runt om i världen så under ett tag bodde jag i både Frankrike, Brasilien och England.

    Lycka till TS!

  • Tue 22 Oct 2019 17:45
    #6

    Tack för alla svar!

    Jag vet inte om detta ändå är för mig, då jag söker något mindre stressigt. Även om det kanske kunde passa eftersom jag är både analytisk och gillar matematik (som jag har ett antal högskolepoäng i). Jag gillar logik och den omedelbara feedbacken av om något funkar eller inte. Det är det jag gillar mycket med matematik, antingen så gör man rätt eller fel.

    Finns det möjlighet, rent generellt, att jobba deltid? Är det brukligt med eget kontor?

    Kommer jag lära mig tillräckligt på en yh-utbildning? Jag planerar några kurser i vår och har antagit självstudier i java.

  • Wed 23 Oct 2019 03:02
    #7
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande:

    Hej!


    Hej!
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande:

    Hur är det att arbeta med programmering? Arbetsuppgifter med mera.


    Det är för det mesta roligt, utmanande och tillfredsställande. Ibland otroligt frustrerande. 
    Arbetsuppgifter varierar beroende på roll. Jag jobbar just nu på ett telekombolag utan kundkontakt, så jag skriver väl kod ungefär 80% av tiden, resten går åt till interna möten. 
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande:

    Hur bör en programmerare vara som person? Egenskaper och dylikt


    Jag har alltid sagt att lathet är den viktigaste egenskapen. Det leder till en vilja att förenkla och automatisera. Sen är det bra om du är nyfiken och intresserad av att lära dig nya saker. Teknologier, ramverk och språk förändras hela tiden, och det finns alltid ett bättre sätt att göra saker på. 
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande:

    Vad har du gått för utbildning? Vilken utbildning rekommenderar du? Självlärd?


    Jag gick IT-gymnasium och är mestadels självlärd efter det. Jag har jobbat i branschen nu i 15 år. Tror det beror lite på hur man är som person. Har man ett starkt intresse och vilja att lära sig kommer man långt med det, men vissa gillar uppstyrd utbildning bättre. Företag däremot brukar aldrig bry sig nämnvärt om vad du har för utbildning om du har erfarenhet. 
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande:

    Hur är klimatet på din arbetsplats? Högt/lågt i tak, utbildningsmöjligheter, kollegor...


    När jag var yngre jobbade jag mycket på olika creative agencies. Där är miljön kul och lekfull. Tänk biljardbord, tv-spel och champagne när ett projekt avslutas. 
    Nu jobbar jag i en mer corporate miljö, där mötena handlar mer om budget och säljsiffror än design. Passar mig bra där jag är i livet just nu. 

    Allmänt är folk toleranta, öppensinnade, lösningsorienterade och kommer från hela världen. Jag jobbar för tillfället i Sydney med folk från Kina, Indien, Europa, USA (och Australien såklart) och det enda som spelar roll är kvaliteten på jobbet du gör. 
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande

    Negativa aspekter?

    Har du ångrat ditt yrkesval? Varför, i så fall?


    Har aldrig ångrat det. Jag trivs med det jag gör och det finns gott om möjligheter. Det enda negativa jag kan komma på är att det är ett väldigt stillasittande jobb. Man får se till att hålla igång fysiskt på fritiden, i alla fall i min ålder. 
  • Wed 23 Oct 2019 03:11
    #8

    Glömde svara om löner. Jag jobbar som konsult just nu, tjänar $140,000 om året, ca 925,000 SEK. Det är en bra lön, och då har jag ingen betald ledighet. Skulle jag ta en fast tjänst med förmåner skulle min lön ligga nånstans runt $110,000. 

    En juniortjänst ligger nånstans runt $40k, och snittet är ca $70k. 

    Här får man ta i beaktande att Sydneylöner är högre än Stockholmslöner och levnadskostnader är också högre. 

  • Wed 23 Oct 2019 04:21
    #9

    Hur kan ni tycka matte är viktigt för en programmerare?

    Logik är viktigt. Men inte matte. Det är ytterst få problem som kräver högskolematematik.

  • Wed 23 Oct 2019 06:30
    #10
    Marmeladfrukt skrev 2019-10-21 21:17:39 följande:

    Hej!

    Jag har frågor, då jag överväger ett karriärbyte mitt i livet!

    Hur är det att arbeta med programmering? Arbetsuppgifter med mera.

    Hur bör en programmerare vara som person? Egenskaper och dylikt

    Vad har du gått för utbildning? Vilken utbildning rekommenderar du? Självlärd?

    Hur är klimatet på din arbetsplats? Högt/lågt i tak, utbildningsmöjligheter, kollegor...

    Hur ser lönespridningen ut? Ny på jobbet, jobbat några år, riktigt erfaren

    Negativa aspekter?

    Har du ångrat ditt yrkesval? Varför, i så fall?

    Tacksam för alla svar!


    Jag programmerar styrsystem inom industrin, jag älskar det skulle för allt i världen inte byta bort det.

    Utbildning: Automations ingenjör.

    Klimatet på jobbet... ja det är industri så.. jag trivs.

    Lön åter speglar dina kunskaper samt din vilja att flytta dit dom betalar bättre men 28-85tusen.

    Negativt: arbetar man inom tung industri är buller och smuts aldrig långt bort.
Svar på tråden Alla som arbetar med programmering!