• picktory

    min dotters klasskompis är elak

    hej! Min dotter 7år har haft lätt att få vänner. när hon började i skolan så gick det bra och hon hamnade i ett litet gäng på några barn(mest tjejer) men så efter förskoleklassen flyttade hennes bästa vän och började på en ny skola, de andra i gänget två andra tjejer blev bästisar och kvar var min dotter och den här tjejen som inte är snäll. Hon säger elaka saker, hon vill bestämma alla lekar och hon säger åt min dotter att om hon leker med något annat barn så kommer hon bli jätte arg och skrika. Det har gjort att andra barn kommit i kläm, vår dotters andra kompis har sagt att hon blivit ledsen för att hon inte får vara med för den här tjejen. Vi har försökt att prata om att alla ska få vara med. Att det inte är snällt att säga eller bete sig som vännen. Men vår dotter är så rädd för henne, hon vågar inte säga ifrån. Ibland när vi tar upp det får hon tryck över bröstet och får nästan svårt att andas. vi tror inte att den elaka tjejen mår så bra, kanske för att hennes föräldrar drillar henne hårt, med träning utanför skolan till sent på kvällen privatlektioner och andra krav. Vi har reagerat på att hon alltid är så allvarlig och arg. Hon leker mest arga lekar och ser aldrig glad ut. Har ni tipps hur vi ska få vår dotter att våga säga ifrån? Ska vi ta upp det med läraren? Vi tror det blir värre för vår dotter om vi pratar med hennes föräldrar eftersom min make överhörde hur pappan en dag stod och skrek på skolans. personal. vi vill inte att han ska bli arg och skrika på vår dotter. Eller ska vi prata med föräldrarna?

  • Svar på tråden min dotters klasskompis är elak
  • Monstermamman

    Leker de bara på skoltid? I så fall hade jag direkt pratat med skolan.

  • erikaABC

    Nej ni ska inte prata med föräldrarna.
    Men prata däremot med er lärare. Det är skolan som har ansvar för barnen när de är i skolan. Berätta om vad er dotter sagt och hur det får henne att må. Säg att er dotter behöver stöd i detta.
    Vår dotter hade liknande problem. En tjejkompis cirklade runt henne som en svartsjuk och kontrollerande pojkvän. Vi pratade med skolan och det blev bättre.

  • Monstermamman

    Sonen har haft problem med en klasskompis, skolan har gjort mkt och nu fungerar det bättre. De har sett till att de inte sitter bredvid varandra, hamnar aldrig i samma grupp vid arbeten osv.

Svar på tråden min dotters klasskompis är elak