• Anonym (Ts)

    Finns det några skolor i Stockholm som förbjuder tekniska prylar för små barn?

    Finns det några skolor här som har liknande tänk som den i texten, eller är enda lösningen att flytta utomlands om man inte vill att ens 6-åringar ska spendera dagarna med en platta?

  • Svar på tråden Finns det några skolor i Stockholm som förbjuder tekniska prylar för små barn?
  • phillipha

    Eftersom digitalisering är inskrivet i den svenska läroplanen så är alla skolor skyldiga att använda just digitala hjälpmedel samt lära barn att använda sådana. Det handlar om att samhället i stort är väldigt digitaliserat.

    Varför vill du inte att ditt barn ska lära sig detta?


  • jeanette02

    Förbud helt är nog svårt och kanske inte bra, men det har ju verkligen gått till överdrift med digitalisering av skolan. Men det är väl billigare än böcker...

    Jag är glad att på mina barns skolor är det iallafall mobilförbud. Så de låses bort på morgonen och hämtas ut när de slutar sista lektionen.

    Sedan hemma kan man ju göra vad man kan för att minska skärmtittandet.

  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-22 02:24:31 följande:

    Finns det några skolor här som har liknande tänk som den i texten, eller är enda lösningen att flytta utomlands om man inte vill att ens 6-åringar ska spendera dagarna med en platta?


    Vilken skola låter barnen spendera hela dagarna med en platta? Det har jag aldrig varit med om och då är jag ändå lärare själv..
  • Limajo

    Waldorfskolor finns ju även i Sverige och har en väldigt strikt syn på användandet av digitala hjälpmedel. Jag hörde på radion om att de har problem med att klara kraven på att lära ut digital kompetens och oroade sig för om de skulle kunna finnas kvar i längden med tanke på hur utvecklingen går.

    Men med det sagt är det ju inte så att skolor bara slänger ut plattor till barnen och låter dem göra vad de vill. Vill du begränsa ditt barns skärmanvändning så är det nog på hemmaplan du ska lägga kraften. Sen är det ju bara dumt med ett totalförbud... men det är en annan fråga.

  • Anonym (som sagt)

    Det finns inskrivet i läroplanen så nej, ingen skola har totalförbud. 

    Däremot så har ingen av de skolor jag arbetat på haft fri tillgång. De flesta har tex 10 plattor per klass så de får dela och använda dem vid behov. 

  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-22 02:24:31 följande:

    Finns det några skolor här som har liknande tänk som den i texten, eller är enda lösningen att flytta utomlands om man inte vill att ens 6-åringar ska spendera dagarna med en platta?


    Alla skolor använder digitala hjälpmedel i viss omfattning. Men det stora användandet hos många barn är inte det som sker via skolan utan det som sker med privata prylar. Vill du minska tiden med platta, mobil odyl så är det i hemmet och privat som det stora förändringen kan göras.


  • Anonym (A)
    phillipha skrev 2019-10-22 02:39:11 följande:

    Eftersom digitalisering är inskrivet i den svenska läroplanen så är alla skolor skyldiga att använda just digitala hjälpmedel samt lära barn att använda sådana. Det handlar om att samhället i stort är väldigt digitaliserat.

    Varför vill du inte att ditt barn ska lära sig detta?


    Varför tror du att man måste lära sig hantera digitala verktyg i skolåldern? Fanns inte när jag var liten, men ändå klarar jag av både dator och smartphone idag.

    Att sätta skärmar i händerna på småbarn för att man är rädd att de ska komma efter i den digitala utvecklingen visar ju bara hur oinsatt man är.
  • Anonym (Waldorf)

    På Waldorf kommer barnen inte nära en skärm innan årskurs 7.

  • phillipha
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 09:16:58 följande:

    Varför tror du att man måste lära sig hantera digitala verktyg i skolåldern? Fanns inte när jag var liten, men ändå klarar jag av både dator och smartphone idag.

    Att sätta skärmar i händerna på småbarn för att man är rädd att de ska komma efter i den digitala utvecklingen visar ju bara hur oinsatt man är.


    Jag syftade bara på att det finns ned i läroplanen där syftet med just digitalisering är att lära barn hantera digitala verktyg.
  • Anonym (LA)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2019-10-22 06:31:14 följande:
    Vilken skola låter barnen spendera hela dagarna med en platta? Det har jag aldrig varit med om och då är jag ändå lärare själv..
    Det stod ju något om Kvibergskolan i Göteborg i nyheterna idag eller om det var igår. De använder sig mest av plattor. Trist, men sant.

    Jag rekommenderar Lilla Akademien i Stockholm, där finns inga förbud, men en mer traditionell undervisning som jag uppfattar det, och det ger utmärkta resultat.

    Jag skyr moderna skolor som pesten. Särskilt de som utgår från metoder som inte har stöd i forskningen eller i erfarenhet. Skolor som fokuserar på kultur, musik, litteratur, konst, matematik med mera är ofta bra. Barnen är för övrigt mer digitaliserade än vi "gamlingar" någonsin kommer att bli, så jag förstår inte riktigt vad det är vi ska lära dem om plattor och datorer. 

    Våra barn behöver lära sig att odla sin kreativitet, det är det enda vi människor verkligen är bra på som inte en dator kan göra bättre. 
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (A) skrev 2019-10-22 09:16:58 följande:
    Varför tror du att man måste lära sig hantera digitala verktyg i skolåldern? Fanns inte när jag var liten, men ändå klarar jag av både dator och smartphone idag.

    Att sätta skärmar i händerna på småbarn för att man är rädd att de ska komma efter i den digitala utvecklingen visar ju bara hur oinsatt man är.
    Men.. varför sätta penna och papper i händerna på dem då? Det kommer de också klara av senare. 
  • MammaTillDansband
    Anonym (Ts) skrev 2019-10-22 02:24:31 följande:

    Finns det några skolor här som har liknande tänk som den i texten, eller är enda lösningen att flytta utomlands om man inte vill att ens 6-åringar ska spendera dagarna med en platta?


    Men du...för det första, hur har du fått in ett inlägg på Familjeliv om du är motståndare till digitalisering, och inte har paddor och andra enheter?

    Och för det andra: Bill Gates är 64 år, och har varit gift med sin antagligen rätt jämnåriga fru Melinda i 25 år. Deras 3 barn är knappast i "grundskoleålder" längre. Mark Zuckerberg är den ende omnämnde personen som faktiskt rimligen har yngre barn. Källkritik, någon?
  • Anonym (LA)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-10-23 03:23:19 följande:
    Men.. varför sätta penna och papper i händerna på dem då? Det kommer de också klara av senare. 
    Det finns många studier som visar att just handskrivning, särskilt skrivstil, påverkar inlärningen positivt. Det är något man måste öva i några år innan det flyter. Just handens olika muskler och rörelser tar upp en stor del av hjärnan och det finns flera anledningar att öva finmotoriken i fingrar och händer. Man minns t ex bättre det man skriver för hand i jämförelse med det man skriver digitalt. 

    På Uppsala universitet har man förbjudit plattor och laptops på en del föreläsningar eftersom det faktiskt inte finns någon forskning som visar att det skulle vara bättre i sammanhanget än penna och papper. Dessutom är det distraherande eftersom många studenter (liksom skolelever på lägre nivåer) gärna pysslar med annat på datorn när intressenivån sjunker. Det är viktigare att fokusera på samtalsämnet istället för på skärmen. 

    Det är ingen risk att barn idag inte blir digitaliserade, så den biten tror jag inte någon behöver vara orolig för. De flesta av oss är redan det, både barn och vuxna. 
Svar på tråden Finns det några skolor i Stockholm som förbjuder tekniska prylar för små barn?