• Anonym (Kaffedraken)

    Exet hörde av sig

    Jag var i ett dåligt förhållande i flera år. Visst hade vi kul ibland och fina minnen från resor etc men allt präglades av min pojkväns dåliga lynne. Han blev arg jämt och för ingenting. Om han fick för sig att det var på väg att ta slut hotade han med självmord. Det gick absolut inte att ha ett samtal utan att han höjde rösten och började bråka så fort man tyckte olika. Jag var fast eftersom det inte gick att prata med honom.

    I efterhand har jag förstått att det han utsatte mig för var psykisk misshandel. När jag var inne i det trodde jag på allvar att det jag gjorde faktiskt kunde göra skillnad för vårt förhållande och bråken, men så var det ju aldrig.

    Det som hjälpte mig att ta mig därifrån var att jag träffade en annan och vi blev blixtkära. Hade mitt ex varit en fysisk misshandlare hade han väl dödat mig: nu började han istället plötsligt bete sig lugnt och rimligt. För första gången i förhållandet gick det att föra allvarliga samtal! Helt bisarrt. Iallafall, vi separerade och jag bor ihop med min nya och har det fantastiskt.

    Det sista jag hörde från mitt ex var i vintras när han bland annat skrev att jag var en ond människa. Då bröt jag kontakten. Varför ska jag skriva med någon som tycker jag är ond? Och varför ska han skriva med någon som han tycker är ond? Verkar onödigt tycker jag...

    Så, vi har inte hörts förrän igår när han skrev ett mail. Han bad om ursäkt för det där med ond, men han verkar inte kommit till insikt med något annat han gjort. Han verkar fortfarande tro att anledningen till att vi gjorde slut var att jag ?kärade ner mig i X? när sanningen är att hur lycklig jag än är att jag har min nuvarande, så är jag ÄNNU lyckligare att det är slut med mitt ex.

    Så, hur bör jag förhålla mig till att min före detta vill vara brevvän? Han skrev lite ditt och datt om vad han gjort sedan sist och undrar om en sak som vi fick från hans föräldrar finns kvar.

    Ska jag bara strunta i att svara?

    Ska jag (vilket jag har god lust med) svara på hans mail och tala om exakt hur bra jag har det nu och hur illa han (exet) betett sig?

    Det enda jag såklart inte ska är att svara snällt, glatt och intresserat på hans mail. Att han ens tror det visar såklart att han inte fattat...

  • Svar på tråden Exet hörde av sig
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du har ingen skyldighet att svara.

    Han vill fortfarande ha kontroll över dig. Absolut inte svara honom.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl inte ditt problem. Lägg ingen energi på det. Risken är att han fortsätter maila om du svarar en gång. Jag skulle ignorera. Förr eller senare tröttnar han.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Svara absolut inte! Da drar det hela igang igen. Ni har inte haft kontakt sen i vintras, sa ateruppta inte kontakten nu bara for att "vara snall". Du ar inte intresserad av att ha honom i ditt liv igen, sa bjud inte in till samtal/kommunikation genom att svara. IGNORERA och fortsatt IGNORERA. Endast sa kan du bli av med denna person som uppenbarligen inte har slappt dig och FORTFARANDE vill ha kontakt med dig (och kanske gar i villfarelsen att det till slut ska bli ni igen).

  • Anonym (Kaffedraken)

    Som övriga säger, svara inte. Han har inte och kommer inte att tillföra något som helst positivt i ditt liv. Men jag förstår din tvekan, vi kvinnor har ju fått lära oss att vara vänliga, omhändertagande och snälla. Det är bra egenskaper men ibland ställer det till det för oss. 


    Svara inte, inte ens med besked att du inte vill ha någon kontakt med honom, behandla hans mail som skräppost. Radera och glöm. Lägg inte mera energi på honom. Om han skulle ringa dig så säg bara att du inte är intresserad av någon kontakt, lite så där oengagerat och nonchalant. 


    Om du skriver och berättar om hur du upplevde er relation och hur illa han behandlade dig så visar du honom att han betyder något och ger honom anledning till att förklara sig och vilja vara vänner i alla fall.


    Lycka till i livet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tusen tack för svar och omtanke! Ni har såklart rätt.

    Liksom, varför skulle han ta till sig något nu när han inte gjort det tidigare under alla år?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-22 07:27:53 följande:

    Tusen tack för svar och omtanke! Ni har såklart rätt.

    Liksom, varför skulle han ta till sig något nu när han inte gjort det tidigare under alla år?


    Och jag vill poangtera ytterligare, om han blir desperat och forsoker kontakta dig pa annat satt (efter att du ignorerar hans mail) sa inbjud ALDRIG till forstatt konversation. Om han t ex. ringer dig sa sager du bara kort: - "Jaha, ar det du. Var snall och sluta kontakta mig!" och sa lagger du pa. Ge honom INGEN chans att utveckla ett samtal eller forsoka forklara sig. Hor han att du forsoker vara "snall" sa kommer han inte att ge upp. Sa, INGA SAMTAL med honom. Svara kort och lagg pa. Jag vet att det later kallt och hart, men detta ar enda sattet att fa ett slut pa det. Ger du honom minsta lilla hopp (leende, snallt ord, en minuts konversation) sa ar det hela igang igen. Vill du det?
     
    Och, om han forsoker kontakta dig igen borde du informera din sambo (om du inte redan gjort det). Sant har ska man inte halla hemligt. Det kan bita dig i baken sen och din sambo (som du ar lycklig med) kan tro att du doljer nagot for honom, for varfor hemligholl du annars mail och eventuella samtal med ditt ex for honom? Aven om du vet att du absolut inte ar intresserad av exet sa kan ju din nuvarande sambo inte vara 100% saker pa det, om du hemlighaller detta. Battre att han vet redan nu och att han kanske ar den som svarar i din mobil om exet far for sig att ringa.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Svara ABSOLUT INTE!) skrev 2019-10-22 07:43:41 följande:

    Och jag vill poangtera ytterligare, om han blir desperat och forsoker kontakta dig pa annat satt (efter att du ignorerar hans mail) sa inbjud ALDRIG till forstatt konversation. Om han t ex. ringer dig sa sager du bara kort: - "Jaha, ar det du. Var snall och sluta kontakta mig!" och sa lagger du pa. Ge honom INGEN chans att utveckla ett samtal eller forsoka forklara sig. Hor han att du forsoker vara "snall" sa kommer han inte att ge upp. Sa, INGA SAMTAL med honom. Svara kort och lagg pa. Jag vet att det later kallt och hart, men detta ar enda sattet att fa ett slut pa det. Ger du honom minsta lilla hopp (leende, snallt ord, en minuts konversation) sa ar det hela igang igen. Vill du det?

     

    Och, om han forsoker kontakta dig igen borde du informera din sambo (om du inte redan gjort det). Sant har ska man inte halla hemligt. Det kan bita dig i baken sen och din sambo (som du ar lycklig med) kan tro att du doljer nagot for honom, for varfor hemligholl du annars mail och eventuella samtal med ditt ex for honom? Aven om du vet att du absolut inte ar intresserad av exet sa kan ju din nuvarande sambo inte vara 100% saker pa det, om du hemlighaller detta. Battre att han vet redan nu och att han kanske ar den som svarar i din mobil om exet far for sig att ringa.


    Tack! Ja, jag talade om det för min sambo. Han vet ju lite men jag har väl aldrig riktigt berättat omfattningen av exets ruttenhet. Jag berättade om min fundering att svara med hur dumt exet betett sig och han tyckte väl att det lät rimligt men nu tycker jag istället att ni här i tråden har rätt:

    Varför ska jag ha kontakt med någon jag inte vill ha kontakt med (retorisk fråga)

    Varför skulle jag lägga tid på att försöka förklara sånt han inte fattade under våra år tillsammans (också retorisk fråga)

    SÅ tacksam för ni som svarat i denna tråd! ??
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför ska du inte svara på hans mail?

    1. För att du vill skada honom?

    2. För att du tror att det kommer leda till att han skadar dig?

    Jag får intrycket att du vill hämnas på honom för att du tycker att han har betett sig dåligt. Du har väl också ett ansvar för er dåliga relation? Du skriver att han inte har förstått, det innebär väl också att du inte har varit tydlig nog?

    Om du hjälper honom så hjälper du också dig själv och kanske andra.

Svar på tråden Exet hörde av sig