• Anonym (Funderar)

    Dubbla njutbäcken och barnförsäkring

    Vi väntar barn som visat sig ha dubbla njurbäcken. Vi har förstått att det med största sannolikhet inte ger några problem alls. Det värsta som kan hända är i princip att barnet måste få antibiotika efter förlossningen för att undvika infektion.

    Men, det slog mig - hur funkar det med barnförsäkring? Någon vars barn haft detta som kan berätta om försäkringsbolaget gjort en massa inskränkningar eller dylikt?

  • Svar på tråden Dubbla njutbäcken och barnförsäkring
  • Anonym (16år)

    Min dotter har det. Upptäcktes inte fören hon var flera är gammal. Har dock inte fått någon information om vad det innebär mer än att det kan behöva opereras om hon fortsätter ha återkommande uvi.

    Vi har aldrig nämnt det för försäkrunhsbolaget me man kanske skulle ha gjort det

  • Anonym (Lisa)

    Vår dotter har liknande.inte dubbla njurbäcken men medfödd hydronefros pga förträngning i njurbäcken vilket värderas typ lika sant hos vården och försäkringsbolag. De ett upptäcktes på rutin ultraljud och utfördes flertal ultraljud för att följa upp detta. Pga att de upptäcktes innan hon föddes kunde vi inte få nån barnförsäkring förän hon var ca 2 år. Då hade de gjort tillräckligt många undersökningar för att få fram om de kunde medföra nån fara eller ökad risk för problem osv. Flertal försäkringsbolag nekade oss försäkring helt men efter det sista utlåtandet från läkaren som sa att de inte påverkar hennes och att de inte finns någon fara (den enda faran var lite ökad risk för uvi och eventuell fara för njursvikt OM hon skulle få njurbäcken inflammation) så fick vi till slut en försäkring. Dock med särskilda villkor men det var det bästa vi kunde få. Jag visste att det skulle gå till så då vi läst om alla andra som hade barn med urinvägs/njurbäcken problem och det är i stort sett samma för alla.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-10-22 11:42:15 följande:

    Vår dotter har liknande.inte dubbla njurbäcken men medfödd hydronefros pga förträngning i njurbäcken vilket värderas typ lika sant hos vården och försäkringsbolag. De ett upptäcktes på rutin ultraljud och utfördes flertal ultraljud för att följa upp detta. Pga att de upptäcktes innan hon föddes kunde vi inte få nån barnförsäkring förän hon var ca 2 år. Då hade de gjort tillräckligt många undersökningar för att få fram om de kunde medföra nån fara eller ökad risk för problem osv. Flertal försäkringsbolag nekade oss försäkring helt men efter det sista utlåtandet från läkaren som sa att de inte påverkar hennes och att de inte finns någon fara (den enda faran var lite ökad risk för uvi och eventuell fara för njursvikt OM hon skulle få njurbäcken inflammation) så fick vi till slut en försäkring. Dock med särskilda villkor men det var det bästa vi kunde få. Jag visste att det skulle gå till så då vi läst om alla andra som hade barn med urinvägs/njurbäcken problem och det är i stort sett samma för alla.


    Det var lite det jag misstänkte. I vårt fall var två läkare inne och kollade under rutinultraljudet och båda bedömde det som en "utseendedefekt på insidan", men det är ju ändå uppskrivet i journalen.
Svar på tråden Dubbla njutbäcken och barnförsäkring