• tonton86

    Kan kraftiga skakningar/vibrationer minska chanserna efter insättning (FET)?

    Hej!

    Många av er kommer säkert säga NEJ på direkten. Snälla gör inte det, utan tänk efter innan.

    Det är så att bussen jag åker med varje morgon och eftermiddag, rullar in på en väg som går genom ett område som är under ombyggnad. Denna del av rutten är på ca 5 min. Vägen är väldigt ojämn, och bussen vibrerar/skakar mer eller mindre rejält konstant under dessa 5 min.

    Under min senaste ruvning (efter FET, 6-dagars blastocyst, riktigt fin kvalité enl. läkaren) gjorde det tidvis lite ont i nedre delen av magen när bussen åkte över detta område varje dag. Jag satt dock kvar och väntade in slutstationen. Fick tyvärr i dagarna ett negativt resultat på denna IVF.

    Kan detta ha stört en ev. fästning för embryot? Alternativt skakat loss efter att det fäst sig fast?

    Historik:
    Jag har under mina två första IVF:er (för 2 år sedan) tagit Lutinus som jag fått kraftiga livmoderkramper av. Ingen av de IVF:erna fungerade. Jag hävdade då att det kanske kan vara svårt för ett embryot att fästa om livmodern krampar hela tiden. (Liknelse: som att bygga ett hus på en mark som skakar av en pågående jordbävning... dvs svårt!) Jag fick då ett annat preparat (Crinone) som inte gav mig dessa kramper, och VIPS så fick jag min älskade dotter av min tredje IVF. <3 Jag hävdar då att det var tack vare att det inte var ngn "jordbävning" i livmodern som gjorde att det lyckades. Kan såklart varit under andra omständigheter också som de två första IVF:erna inte fungerade.

    MEN jag tänker att det kan ha varit lite samma sak med detta fjärde IVF-försök, som vid de två första försöken, att det varit svårt att fästa/hålla sig kvar av liknande "jordbävning" i livmodern pga dessa skakningar och vibrationer. 

    Det finns föreskrifter för arbetsmiljöer där det förekommer kraftiga vibrationer och skakningar, att det kan hos gravida kvinnor vara skadligt för foster, och framkalla missfall. Jag är därmed inte helt ute och cyklar här. Även om jag vet att dessa skakningar/vibrationer säkert bedöms som bra mycket kraftigare än vad en buss på en ojämn väg kan framkalla. DOCK vet vi inte var gränsen går...! Plus att jag känner AV dessa skakningar/vibrationer i min mage.

    SÅ! Ska jag undvika buss under denna del av rutten under de första veckorna av nästa IVF-försök? Eller vad säger ni? Finns det ngn kunnig här på Familjeliv?

    Och JA! Jag är säkert urfånig... men INGEN som inte varit tvungen till en eller flertalet IVF:er vet hur det är att genomgå detta månad efter månad, med en ocean av konstgjorda hormoner i kroppen, och svingas mellan HOPP och FÖRTVIVLAN om vartannat. Längtan är SÅ stor!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan kraftiga skakningar/vibrationer minska chanserna efter insättning (FET)?
  • tonton86
    Långbenopluto skrev 2019-10-22 11:20:44 följande:

    Det är ingen fara!

    Jag håller tummarna för dig


    Tack fina du! :)

    Men är det verkligen säkert? Jag känner mig verkligen inte bekväm i detta... :(
    (För er som undrar så är det Slussen-bygget jag menar...)
  • tonton86
    Långbenopluto skrev 2019-10-22 12:33:30 följande:

    Men du, för din egen skull så ska du undvika buss dessa veckor. Ta bilen istället så slipper du oroa dig i onödan.


    Ja, bra idé! Ska nog göra det. Tack för tipset! :)
    Hellre leta parkering i stan, än ev. riskera att busskakningarna ska påverka.
  • Anonym (?)

    Nä det är ingen fara att åka us, det blir ju kraftiga inte vibrationer vid tex gång. Det går inte att ?skaka loss? en graviditet så. Ett alternativ är ju att gå fysisk aktivitet vilket är bra för alla och cykla till jobbet om du oroar dig men det är verkligen inga problem med bussfärden

  • Jag är bara jag

    Jag har åkt ett rätt skakigt tåg i nästan 3 timmar samma dag som insättning 8 gånger och flyg dagen efter och ändå blitt gravid 4 ggr. Men som sagt- du kan ju välja bil för din sinnesfrid ändå.

Svar på tråden Kan kraftiga skakningar/vibrationer minska chanserna efter insättning (FET)?