Språklärare här? Selektiv mutism
Finns det några andra språklärare här som har/har haft elever med selektiv mutism i språk? Nu handlar det inte om svenska utan engelska och moderna språk. Jag har under åren haft några stycken, men ofta har problemet löst sig själv på något sätt. Ofta har dessa elever hoppat av moderna språk.
Jag tänker att egentligen kan man ta till PYS-paragrafen, eller också så finns det ju egentligen inget betygskriterium för bara "muntligt". Det har ju slagits ihop med "skriva". Jag funderar om det skulle vara korrekt då att bara bedöma det skriftliga? Men det känns egentligen inte rätt. Många elever är bättre på det muntliga, men man räknar ju med dem skriftliga prestationerna ändå. Annars så skulle man ju kunna tänka så också med läsa och hörförståelse, som också slagits ihop, men jag tycker ändå att eleverna måste visa att de kan båda delarna.
Dessutom har man då elever, som pratar på svenska (dock inte mycket, de är tysta ibland) och inte alls pratar på engelska. Och här vet jag också att de kan, dvs. de har ju ordförrådet då de kan skriva. Hur ska man tänka?