• AndreaBD

    Språklärare här? Selektiv mutism

    Finns det några andra språklärare här som har/har haft elever med selektiv mutism i språk? Nu handlar det inte om svenska utan engelska och moderna språk. Jag har under åren haft några stycken, men ofta har problemet löst sig själv på något sätt. Ofta har dessa elever hoppat av moderna språk. 

    Jag tänker att egentligen kan man ta till PYS-paragrafen, eller också så finns det ju egentligen inget betygskriterium för bara "muntligt". Det har ju slagits ihop med "skriva". Jag funderar om det skulle vara korrekt då att bara bedöma det skriftliga? Men det känns egentligen inte rätt. Många elever är bättre på det muntliga, men man räknar ju med dem skriftliga prestationerna ändå. Annars så skulle man ju kunna tänka så också med läsa och hörförståelse, som också slagits ihop, men jag tycker ändå att eleverna måste visa att de kan båda delarna. 

    Dessutom har man då elever, som pratar på svenska (dock inte mycket, de är tysta ibland) och inte alls pratar på engelska. Och här vet jag också att de kan, dvs. de har ju ordförrådet då de kan skriva. Hur ska man tänka? 

  • Svar på tråden Språklärare här? Selektiv mutism
  • pyssel

    Är det betyg till jul, sommar eller både och? Oavsett kan du inte pysa än utan är fortfarande i anpassningar och särskilt stöd. Har arbetat lite grann med selektiv mutism. Har det kartlagts om det finns tillfällen eleven talar på engelska eller vill försöka? Spela in själv på diktafon, tala hemma, ensam med speclärare/ped eller resurs? Ensam med dig?


    #inteensamaldrigglömd
  • Magical
    AndreaBD skrev 2019-10-22 14:45:28 följande:

    Finns det några andra språklärare här som har/har haft elever med selektiv mutism i språk? Nu handlar det inte om svenska utan engelska och moderna språk. Jag har under åren haft några stycken, men ofta har problemet löst sig själv på något sätt. Ofta har dessa elever hoppat av moderna språk. 

    Jag tänker att egentligen kan man ta till PYS-paragrafen, eller också så finns det ju egentligen inget betygskriterium för bara "muntligt". Det har ju slagits ihop med "skriva". Jag funderar om det skulle vara korrekt då att bara bedöma det skriftliga? Men det känns egentligen inte rätt. Många elever är bättre på det muntliga, men man räknar ju med dem skriftliga prestationerna ändå. Annars så skulle man ju kunna tänka så också med läsa och hörförståelse, som också slagits ihop, men jag tycker ändå att eleverna måste visa att de kan båda delarna. 

    Dessutom har man då elever, som pratar på svenska (dock inte mycket, de är tysta ibland) och inte alls pratar på engelska. Och här vet jag också att de kan, dvs. de har ju ordförrådet då de kan skriva. Hur ska man tänka? 


    Just det muntliga är högst tveksamt att man kan pysa i språk. 
    Dessutom ska man ha testat flera gånger med olika anpassningar för att ha kartlagt om det är ett stadigvarande problem, innan man ens får tänka på att använda PYS. 

    Jag har undervisat i engelska och moderna språk i ca 20 år och aldrig stött på en elev med selektiv mutism dock, men det kan väl inte vara så vanligt. Hur har du stött på flera, blir jag nyfiken på :) 

    Om elever kan prata på svenska så kanske de bör kunna säga något på ett annat språk. Har du testat med att de får spela in sig själva, helt ensamma och skicka dig ljudfilen? Kan de prata engelska hemma, i lugn och ro, spela in där? Vad säger föräldrar, tidigare skola vid överlämningen? 

    Har du diskuterat detta med er specialpedagog och er rektor? Man får ju som lärare inte använda PYS på egen hand, så ni behöver tillsammans diskutera det. 
  • FtS70

    Man får visst använda PYS på egen hand, men man kan behöva samråda. Att pysa hela det muntliga inslaget känns väl mycket tveksamt dock. Det är ju knappast enstaka delar av kunskapskraven.

  • AndreaBD
    pyssel skrev 2019-11-04 19:14:31 följande:

    Är det betyg till jul, sommar eller både och? Oavsett kan du inte pysa än utan är fortfarande i anpassningar och särskilt stöd. Har arbetat lite grann med selektiv mutism. Har det kartlagts om det finns tillfällen eleven talar på engelska eller vill försöka? Spela in själv på diktafon, tala hemma, ensam med speclärare/ped eller resurs? Ensam med dig?  


    Eleven har redan enskilt undervisning, så det är ingen annan som hör. Hemma - då är det bara mamma som kan intyga det, och jag har förstås också kollat om han pratar i spel och så på rasterna. Chat i spel - det vore en möjlighet också. Det tycker jag kan jämställas med att prata. 

    Det spelar inte så stor roll om det blir till jul eller till sommaren, det är alltså 9:ans betyg det gäller. Kartlagts? Nja, det är några år som han inte gått i skolan alls och då kan man kanske inte utgå ifrån vad som var innan. 
  • AndreaBD
    Magical skrev 2019-11-04 19:29:12 följande:
    Just det muntliga är högst tveksamt att man kan pysa i språk. 
    Dessutom ska man ha testat flera gånger med olika anpassningar för att ha kartlagt om det är ett stadigvarande problem, innan man ens får tänka på att använda PYS. 

    Jag har undervisat i engelska och moderna språk i ca 20 år och aldrig stött på en elev med selektiv mutism dock, men det kan väl inte vara så vanligt. Hur har du stött på flera, blir jag nyfiken på :) 

    Om elever kan prata på svenska så kanske de bör kunna säga något på ett annat språk. Har du testat med att de får spela in sig själva, helt ensamma och skicka dig ljudfilen? Kan de prata engelska hemma, i lugn och ro, spela in där? Vad säger föräldrar, tidigare skola vid överlämningen? 

    Har du diskuterat detta med er specialpedagog och er rektor? Man får ju som lärare inte använda PYS på egen hand, så ni behöver tillsammans diskutera det.
    Jo, nästan alla mina elever har en diagnos i autismspektrum. Därför har jag träffat flera med selektiv mutism. Det är en specialskola, men jag har faktiskt också träffat en sån elev på en vanlig skola. 

    Specialpedagog och rektor är samma person och han vill gärna att eleven ska få betyg på något sätt. Föräldrar vet att han kan engelska, överlämning finns inte för att eleven inte hade gått i skolan i flera år. Det är fullt möjligt att ha selektiv mutism bara i engelska eller moderna språk. Jag kan ta upp det där med att spela in på utvecklingssamtalet, men jag är rädd att det skulle kunna göra saken värre, att det är extra läskigt alltså. 

    Som sagt, det beror inte på att han inte skulle kunna uttrycka sig, han skriver ganska flytande, nästan utan fel. 
Svar på tråden Språklärare här? Selektiv mutism