• Rebecca1987

    Vanna!

    Jag är hemma mammaledig till en dotter på 8 veckor. Och har inte fått förskola till syster på 1,5 år förens efter höstlovet som kommer nästa vecka. Men nu har hon skadat sig och ska gå med gips 3 veckor och dessutom hel gips på benet. Så kan det vara något som kan ge min man godkänt att Vanna trots att vårdaren av henne (jag) inte är sjuk men får svårt att bära på båda två samtidigt och svårt att ens komma ut med båda själv under denna tiden?

  • Svar på tråden Vanna!
  • mallalala

    på försäkringskassans hemsida:

    Kan jag vara föräldraledig för ena barnet och den andra föräldern vabba med det andra barnet?

    Nej. Generellt kan den andra föräldern inte vabba om en förälder är hemma och är föräldraledig för annat barn. Om det finns särskilda skäl som gör att båda måste vara hemma får den andra föräldern ange det på ansökan om ersättning för vab. Då gör Försäkringskassan en bedömning i det enskilda fallet

  • Tomelilla15

    En bekant har en 3 åring och tvillingar som är 8 mån. Hon kan såklart inte heller bära alla sina barn men det är inget inget undantag för den familjen. 15 h förskola per vecka bara, resten får hon fixa med alla 3 barn. Tänk dig en familj med ett barn i rullstol, dom har det så jämt som du får nu. Har trots att svårt att se att det ska motivera att båda föräldrar ska kunna vara hemma samtidigt på skattebetalarnas bekostnad när man jämför med sådana andra situationer som inte ger rätt till vab.

    Kan samtidigt tycka att man kräver mycket av föräldrar så jag är nog inte för regelverket som det är idag. Det är ju enormt tufft att vara ensam hemma med 3 små eller ha ett litet barn + ett i rullstol eller skadat eller med särskilda behov.

  • Rebecca1987

    Det var de jag tänker med. Tror inte det är giltig ursäkt ändå. Jag hade nog fått det fungera bra om hon hade fått låna rullstol men de har hon inte. Så hel gips och inte kan annat än bäras i tre veckor. Får inte ens ner henne i vagnen då bygeln framför inte går att ta bort

  • mammatill6

    [quote=79980992][quote-nick]Rebecca1987 skrev 2019-10-22 20:33:15 följande:[/quote-nick]Det var de jag tänker med. Tror inte det är giltig ursäkt ändå. Jag hade nog fått det fungera bra om hon hade fått låna rullstol men de har hon inte. Så hel gips och inte kan annat än bäras i tre veckor. Får inte ens ner henne i vagnen då bygeln framför inte går att ta bort[/

    Bara att ringa hjälpmedelscentralen så får ni låna rullstol.

  • Rebecca1987
    mammatill6 skrev 2019-10-22 20:49:24 följande:

    [quote=79980992][quote-nick]Rebecca1987 skrev 2019-10-22 20:33:15 följande:[/quote-nick]Det var de jag tänker med. Tror inte det är giltig ursäkt ändå. Jag hade nog fått det fungera bra om hon hade fått låna rullstol men de har hon inte. Så hel gips och inte kan annat än bäras i tre veckor. Får inte ens ner henne i vagnen då bygeln framför inte går att ta bort[/

    Bara att ringa hjälpmedelscentralen så får ni låna rullstol.


    Dom tyckte det var onödigt under så kort tid
  • Tomelilla15
    Rebecca1987 skrev 2019-10-22 20:52:24 följande:

    Dom tyckte det var onödigt under så kort tid


    Är det verkligen dom som ska avgöra det?
  • Rebecca1987
    Tomelilla15 skrev 2019-10-22 21:37:02 följande:

    Är det verkligen dom som ska avgöra det?


    Tydligen. Men min man skulle ringa dom i morgon och se hur dom svarar då
  • Tomelilla15
    Rebecca1987 skrev 2019-10-22 21:41:21 följande:

    Tydligen. Men min man skulle ringa dom i morgon och se hur dom svarar då


    Helt orimligt. Hur kan de veta hur er vardag ser ut eller vad ni har för behov? Ni ska se till att få låns de hjälpmedel ni anser att ni behöver.
  • mammatill6
    Tomelilla15 skrev 2019-10-22 21:37:02 följande:

    Är det verkligen dom som ska avgöra det?


    Jättekonstigt. Jag har hämtat för så kort tid utan problem
Svar på tråden Vanna!