• Anonym (ADHD)
    Tue 22 Oct 2019 19:30
    1823 visningar
    4 svar
    4
    1823

    Omvårdnadsbidrag och merkostnadsbidrag

    Jag har en son med ADHD som jag fått vårdbidrag för under de två senaste åren. Nu är det dags att ansöka på nytt. Men... Det har ju ändrats. Tidigare sökte man vårdbidrag och merkostnader i samma. Nu är det två olika och jag har INGEN aning om hur jag ska utforma ansökan om merkostnader.

    Vad är egentligen merkostnader? Enligt FKs sida är det för slitage, förstörda saker, extra utrustning barnet behöver, resor i samband med barnets funktionsnedsättning och extra tid man lägger bl a. Men jag vet inte vad som är normalt och inte?

    Vad kan man räkna som omkostnader och HUR räknar man detta? Ska man motivera varför t ex kläder slits? Hur slits kläder på ett onormalt sätt? Förstörda grejer? Alla barn förstör väl grejer? Hur ska man veta om det beror på impulsivitet, hyperaktivitet eller normalt beteende?

  • Svar på tråden Omvårdnadsbidrag och merkostnadsbidrag
  • Tue 22 Oct 2019 19:40
    #1

    Skriv upp kostnader så hjälper FK dig vid intervjun att räkna. Har precis haft intervju.

  • Tue 22 Oct 2019 21:09
    #2

    Sen utgår FK från normen, vad som räknas normalt dör barnen. Saker som går sönder i utbrott gjorde kag en uppskattning hur mycket som går sönder.samma med saker som tappas bort.

  • Anonym (ADHD) Trådstartaren
    Fri 25 Oct 2019 20:39
    #3
    mammatill6 skrev 2019-10-22 21:09:22 följande:

    Sen utgår FK från normen, vad som räknas normalt dör barnen. Saker som går sönder i utbrott gjorde kag en uppskattning hur mycket som går sönder.samma med saker som tappas bort.


    Enligt deras nya riktlinjer räknas inte kostnader för saker som går sönder som en merkostnad. Sådana saker ska tas på hemförsäkringen så självrisken kan räknas som merkostnad. Att saker går sönder ska istället ingå i omvårdnadabidraget och ses som extra tillsyn så man som förälder ska lägga extra tid på att se till att inga saker går sönder.
  • Fri 25 Oct 2019 20:45
    #4

    Det var inte den infon jag fick vid ansökan. De flesta saker går ju inte att ta på hemförsäkringen.  Sonen förstör saker dagligen men de är ju inte dyra saker varje gång utan småsaker som spel, klädesplagg, glas......
    Blir totalt kanske 800:- i månaden men det går ju inte att ta på hemförsäkringen. 

Svar på tråden Omvårdnadsbidrag och merkostnadsbidrag