• Anonym (Sur)

    Otrevlig sjuksköterska

    Det pratas om att sjuksköterskor ska ha högre löner med mera men varför då? Blir ofta otrevligt bemött på diverse vårdcentraler och akutmottagningar. Igår bad jag om en akuttid på vårdcentralen jag är skriven på då min chef krävde läkarintyg efter jag varit sjuk, annars skulle jag få en varning. Sjuksköterskan snäste av mig att akuttiderna är minsann inte till för att skriva intyg. Men hur ska jag göra då för att få ett intyg? På ?min? vårdcentral har de inte tider förrän flera veckor framåt, om det inte var akut. Detta är akut enligt mig. Varför detta otrevliga bemötandet? Jag bad bara om en tid för att få ett läkarintyg. Måste man förstora problemet gånger 1000 eller vad är det frågan om? Nej, med den attityden tycker inte jag att man har gjort sig förtjänt av högre löner. Och dessutom, ingår inte det att skriva intyg i arbetsuppgifterna för läkare/sjuksköterskor?

  • Svar på tråden Otrevlig sjuksköterska
  • Anonym (BertIdoff)

    Tagga ned nu TS, och hälsa din chef att hen minsann får vänta på intyget, sjukvården har viktigare saker för sig än att hantera din privatekonomi.

  • Anonym (Sur)
    Anonym (BertIdoff) skrev 2019-10-23 07:57:03 följande:

    Tagga ned nu TS, och hälsa din chef att hen minsann får vänta på intyget, sjukvården har viktigare saker för sig än att hantera din privatekonomi.


    Sjuksköterskor ska bemöta patienter på ett proffesionellt sätt. Det gjorde inte hon jag pratade med. Att det är stressigt är inte mitt fel.
  • Anonym (Berg)
    Anonym (BertIdoff) skrev 2019-10-23 07:57:03 följande:

    Tagga ned nu TS, och hälsa din chef att hen minsann får vänta på intyget, sjukvården har viktigare saker för sig än att hantera din privatekonomi.


    Fast problemet är ju att chefen har laglig rätt till det och hur fan gör man då om sjukvården vägrar?
  • Anonym (BertIdoff)
    Anonym (Berg) skrev 2019-10-23 08:06:27 följande:
    Fast problemet är ju att chefen har laglig rätt till det och hur fan gör man då om sjukvården vägrar?
    Säger till chefen att hen får kontakta vården om hen har tid med det?
  • Anonym (Sur)
    Anonym (BertIdoff) skrev 2019-10-23 08:07:42 följande:

    Säger till chefen att hen får kontakta vården om hen har tid med det?


    Har försökt förklara för chefen men denne säger till mig att jag vet vilka regler som gäller vid sjukdom och att det är mitt ansvar att jag har intyg rätt dag. Men det är inte lätt så länge sjukvården vägrar samarbeta.
  • Anonym (My)

    Kan sjuksköterskan ha fått intrycket att det handlade om ett förstadagsintyg? Sådana ska man nämligen få via företagshälsovården, inte vårdcentralen.

  • Anonym (Sur)
    Anonym (My) skrev 2019-10-23 08:17:25 följande:

    Kan sjuksköterskan ha fått intrycket att det handlade om ett förstadagsintyg? Sådana ska man nämligen få via företagshälsovården, inte vårdcentralen.


    Jag förklarade för sjuksköterskan att jag varit sjuk i mer än en vecka nu så nej, hon förstod att det var ett ?vanligt? intyg jag skulle ha. Ändå snäste hon av mig och var väldigt otrevlig. Och får jag inget intyg ligger jag risigt till.
  • Drottningen1970
    Anonym (Berg) skrev 2019-10-23 08:06:27 följande:

    Fast problemet är ju att chefen har laglig rätt till det och hur fan gör man då om sjukvården vägrar?


    Fast chefen har ingen sådan rätt. Det krävs särskilda skäl för att kräva förstadagsintyg och då är det företaget som ska lösa det via företagshälsovården.
  • Anonym (Berg)
    Anonym (BertIdoff) skrev 2019-10-23 08:07:42 följande:

    Säger till chefen att hen får kontakta vården om hen har tid med det?


    Jo men det funkar ju säkert om man är rädd om sitt jobb...Chefen har inte gjort fel här, iaf inte enl lagen.

    [quote=79981749][quote-nick]Drottningen1970 skrev 2019-10-23 08:22:39 följande:[/quote-nick]Fast chefen har ingen sådan rätt. Det krävs särskilda skäl för att kräva förstadagsintyg och då är det företaget som ska lösa det via företagshälsovården.[/

    Det gällde inte förstadagsintyg.
  • Anonym (A)
    Anonym (Sur) skrev 2019-10-23 07:49:07 följande:

    Det pratas om att sjuksköterskor ska ha högre löner med mera men varför då? Blir ofta otrevligt bemött på diverse vårdcentraler och akutmottagningar. Igår bad jag om en akuttid på vårdcentralen jag är skriven på då min chef krävde läkarintyg efter jag varit sjuk, annars skulle jag få en varning. Sjuksköterskan snäste av mig att akuttiderna är minsann inte till för att skriva intyg. Men hur ska jag göra då för att få ett intyg? På ?min? vårdcentral har de inte tider förrän flera veckor framåt, om det inte var akut. Detta är akut enligt mig. Varför detta otrevliga bemötandet? Jag bad bara om en tid för att få ett läkarintyg. Måste man förstora problemet gånger 1000 eller vad är det frågan om? Nej, med den attityden tycker inte jag att man har gjort sig förtjänt av högre löner. Och dessutom, ingår inte det att skriva intyg i arbetsuppgifterna för läkare/sjuksköterskor?


    Vilken logisk förmåga du har...

    Med denna logik borde ingen få lönehöjning, för vet du vad? Det finns otrevliga människor inom alla yrken.
Svar på tråden Otrevlig sjuksköterska