• Anonym (Olika tankar)

    Skulle ni kunna lämna er 7 månaders med ett äldre barn?

    Jag skulle vilja höra andra föräldrars åsikter utan att folk hoppar på varandra.

    Jag har ett äldre barn på 9 år han är otroligt självständig. Han har varit själv hemma sen han var ca 7 år i max 2 timmar då han har vägrat fritids. Han kan laga enkel mat och vet exakt vad han ska göra om olyckan är framme, T.ex vid brand osv. Jag är inte det minsta orolig över att lämna honom själv hemma.

    Han har även 2 st små syskon som han älskar att ta hand om han kan byta blöjor, värma välling o ja han kan i princip alla grunder för att sköta ett mindre barn. OBS Detta gör han av fri vilja så det är inget jag ber om hjälp med utan han brukar fråga om han får hjälpa till med vissa saker osv.

    Nu till saken mellan barnet går på förskolan och har sin hämt tid lagom när minsta har sin middags sovning. Vid vissa tillfällen är minsta vaken men det händer inte ofta.

    Vår förskola ligger 2 min med bil ifrån oss så i runda slängar tar det 10 min från att jag åkt hemifrån tills att jag är hemma igen.

    Ca 20 min om man går.

    Skulle ni tycka att det var okej att lämna minsta barnet hemma med 9åringen medans mellan barnet hämtas på förskolan?

    Jag själv tycker inte att det är några problem och är inte alls orolig, 9åringen har telefon osv.

    Jag vet att han är kapabel till att ta hand om syskonen i små stunder då han t.ex leker med dom om jag går ner i tvätt stugan osv.

    Men jag vill veta vad andra tycker?

  • Svar på tråden Skulle ni kunna lämna er 7 månaders med ett äldre barn?
  • Anonym (n)

    Nej, inte på regelbunden basis. Det är vuxnas ansvar att ta hand om sina barn. I längden blir det för betungande för en nioåring att ha denna uppgift. Det är något som du vill införa för din egen bekvämlighet.
    Om något akut händer vid ett enstaka tillfälle så kanske ja.

  • Anonym (Olika tankar)
    Anonym (n) skrev 2019-10-23 09:32:47 följande:

    Nej, inte på regelbunden basis. Det är vuxnas ansvar att ta hand om sina barn. I längden blir det för betungande för en nioåring att ha denna uppgift. Det är något som du vill införa för din egen bekvämlighet.

    Om något akut händer vid ett enstaka tillfälle så kanske ja.


    Vet inte om jag kan påstå att det är för min egna bekvämlighet utan för att minsta ska slippa väckas. Men du får gärna anse att det är så :)

    Det handlar om 4 dagar i månaden så är inte dagligen.

    Självklart har även 9åringen rätt att säga nej också. Det hoppas jag att alla förstår.
  • Anonym (My)

    Jag ser inget som helst fel att lämna småsyskonet hemma med det äldre den korta stunden om det är på frivillig basis och han går med på det själv att syskonet är med han den korta stunden. När jag var 11 år gick jag och hämtade min lillebror då 2.5 år på förskolan och gick hem med honom 3km i vagn och var hemma med honom i 2 timmar tills en förälder kom hem och ibland hade vi då fixat enklare mat till resten av familjen också. Detta 1gång i veckan/varannan vecka. Det var något jag dels själv ville göra för att det var roligt att få det ansvaret och gjorde att vi syskon fick en väldigt nära relation. Men såg ju även hur det underlätta för mina föräldrar så de slapp stressa och det blev lättare att hinna med så min andra syster fick möjlighet att hålla på med den sporten hon älskade.

  • Anonym (Fröken Lind)

    Nej, absolut inte om jag skulle iväg. Gå ned i tvättstugan - ja, ut och slänga sopor - ja - hämta posten i brevlådan utanför huset - ja. Men alltid på "rop-avstånd" från nioåringen.


    Men aldrig aldrig åka iväg, men vet inte vad som kan hända, man kan ju själv råka ut för en trafikolycka, kanske har det hänt något på förskolan som personalen vill  prata om eller liknande, så det kan dröja bra mycket längre tid än 10 min att hämta på förskolan, och en 7 månders är ett alldeles för stort ansvar för en nioåring.

  • Anonym (My)
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2019-10-23 09:44:35 följande:

    Nej, absolut inte om jag skulle iväg. Gå ned i tvättstugan - ja, ut och slänga sopor - ja - hämta posten i brevlådan utanför huset - ja. Men alltid på "rop-avstånd" från nioåringen.

    Men aldrig aldrig åka iväg, men vet inte vad som kan hända, man kan ju själv råka ut för en trafikolycka, kanske har det hänt något på förskolan som personalen vill  prata om eller liknande, så det kan dröja bra mycket längre tid än 10 min att hämta på förskolan, och en 7 månders är ett alldeles för stort ansvar för en nioåring.


    Om det händer en trafikolycka är det väll bara bra att barnet också inte är med i bilen och blir drabbad. Bara barnet vet vem han kan kontakta ifall han inte får kontakt med mamman eller hur han beter sig. Han kan nog också ringa 112 om du nu skulle inträffa något så akut. Just den korta stunden. Går inte att skydda sig mot allting.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Olika tankar) skrev 2019-10-23 09:38:15 följande:
    Vet inte om jag kan påstå att det är för min egna bekvämlighet utan för att minsta ska slippa väckas. Men du får gärna anse att det är så :)

    Det handlar om 4 dagar i månaden så är inte dagligen.

    Självklart har även 9åringen rätt att säga nej också. Det hoppas jag att alla förstår.
    Om det bara är 4 dagar i månaden, så inga problem, tycker jag.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (My) skrev 2019-10-23 09:49:10 följande:
    Om det händer en trafikolycka är det väll bara bra att barnet också inte är med i bilen och blir drabbad. Bara barnet vet vem han kan kontakta ifall han inte får kontakt med mamman eller hur han beter sig. Han kan nog också ringa 112 om du nu skulle inträffa något så akut. Just den korta stunden. Går inte att skydda sig mot allting.
  • Anonym (@)

    Skulle säga att mitt svar är nej, även om det i praktiken fungerar så är känslan fel. För litet barn för det, tycker det låter vettigare att som vuxen skapa rutiner som passar för dagen. Försöka skjuta på dygnsrytmen en bit för att få det att fungera med bebis, eller hämta senare eller tidigare, eller ha som rutin att bebis sover den vilan i bilstol så det bara är att lyfta ut till bilen sovandes. Eller sova i vagnen den gången och göra en promenad av det. Eller hemska tanke, väcka barnet för att förflytta det till bilen/vagnen. Om det är så få gånger du säger bör det ju inte vara ett problem att avvika från någon av alla rutiner för att du ska kunna ta hand om barnet själv.

  • Elin2014

    Skulle absolut inte tycka att det var något problem. Det enda jag skulle tänka på är att inte lägga för mycket ansvar på nioåringen för ofta. Det är nyttigt för barn att få ta ansvar, så länge de får vara barn också.

Svar på tråden Skulle ni kunna lämna er 7 månaders med ett äldre barn?