• Wed 23 Oct 2019 16:25
    305 visningar
    2 svar
    2
    305

    Stanna eller lämna sin partner

    Hej!

    Jag är 18 år & har varit tillsammans med min kille sedan mer än 3 år tillbaka, han är snart 20 år. Han är min första kärlek & jag älskar verkligen honom. Som alla par så har vi våra bråk men överlag så är han helt fantastisk. På ett sätt så kan man säga att vi har vuxit upp med varandra, vi har gått igenom varandras faser & det finns ingen som känner mig så bra som han gör och tvärtom. Vi är väldigt nära varandras familjer & har ett sunt förhållande. Vi pratar ibland om framtiden nu när lägenhetsköp osv inte längre är så långt bort. Problemet är att jag ibland kan gå i tankarna om att vilja vara singel. Jag vill uppleva det som många av mina kompisar gör & på ett sätt så känns det som min tid springer ifrån mig, att jag ska missa dedär med att leva ut sin ungdom. Dessutom så ska jag ut & resa med min vän under en lång tid, & han är inte alls intresserad av den livsstilen. Jag är ju endast 18 år & inser själv att det är ganska ungt, behöver inte stressa över det egentligen. Den ena sidan av mig anser att det kanske är bäst att göra slut om jag tänker i dessa banor. Den andra delen av mig vet att jag kan skapa en fin framtid med honom om jag väljer att stanna. Jag vet inte om jag är kär eller om jag bara är för trygg & bekväm. Skrämmer livet ur mig bara jag tänker tanken på att förlora min bästa vän som har varit med mig genom allt. Har någon av er känt likadant i min ålder, & vad gjorde ni? Ångrar ni ert val?

  • Svar på tråden Stanna eller lämna sin partner
  • Anonym (Anna)
    Mon 28 Oct 2019 02:29
    #1

    Jag kan säga att jag ångrar aldrig att jag valde att leva mitt liv som jag ville. Jag fokuserade främst på att plugga och ha kul, hade killar emellanåt men så fort de ville bli seriösa så backade jag och förhållandena tog slut. Väntade tills 30+ innan jag valde att binda mig riktigt seriöst med någon, dvs giftermål och barn. Känns som att jag fått ut allt jag vill ha ut av livet och lite till, har ett jobb som är bra betalt (tack vare min utbildning) och som jag trivs med, bor i huset jag älskar och har en man som älskar mig, respekterar mig och vi bråkar väldigt sällan för vi förstår varandra så bra. Vi gjorde en otroligt fin dotter också som ibland gör en tokig men det är precis som det ska vara. Jag är otroligt lycklig och känner mig väldigt lyckligt lottad över det jag har.

    Vuxen blir man ändå till slut så varför ha så bråttom?

  • Anonym (Här är jag)
    Sat 16 Nov 2019 23:35
    #2

    Jag förstår dig och kan relatera läskigt mycket. Jag är en sån som tror på att allt händer av en mening och att allt blir som det borde bli, därför försöker jag inte grubbla för mycket. Jag är också 18 år och lycklig med min pojkvän (som är min första pojkvän dessutom). Jag älskar honom och får ut allt jag vill ha från ett förhållande, dvs, jag ser honom inte bara som vän. Jag tycker inte att man behöver ?leva livet? å hålla på med en massa killar om man har det bra som man har det. Jag och min kille har riktigt roligt tillsammans, och det borde räcka.

    Jag tänker lika som du gör ibland, men sen tänker jag om. Allas liv är olika, så länge jag är kär i min kille så borde jag vars tillsammans med honom. Det spelar ingen roll om mina vänner leker runt. Sen om det är meningen att jag ska träffa någon annan så kommer det att ske. Jag skulle aldrig göra slut med min kille som jag är kär i bara för att kunna strula runt med flera andra som jag inte känner något alls för. Kärlek är mycket större. Sen är vi ju bara 18 år. Det är inte bråttom att hinna leka av sig. Mina vänner blir erfarenheter rikare med att strula runt, men jag blir egna erfarenheter rikare.

    Känner du att det bara är vänskapliga känslor du har bör du kanske inte vara tillsammans med honom längre, men om det bara är stress för att hinna vara med andra så rycker jag att du borde tänk lite extra. Vad tycker du är viktigast? Är det värt det? Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Stanna eller lämna sin partner