• Anonym (Orolig)

    Förundersökning sexuellt övergrepp barn

    Hej!

    Min pojkvän blev för 1,5 månad sen anklagad för sexuellt övergrepp mot sin 5-åriga dotter, som har sagt något på förskolan som i sin tur blivit anmält. Vi vet inte vad hon sagt, endast att han utreds för sexuellt övergrepp mot barn. Dottern och båda föräldrarna har blivit förhörda. Sen har vi inte hört någonting. Själv tror och hoppas jag att det rör sig om ett missförstånd, något som tolkats fel av förskolan. Hursomhelst, någon som vet hur lång tid det brukar ta tills man får svar? Vad händer om de går vidare med utredningen? Någon som varit med om liknande? Enligt mamman får han varken träffa eller prata med barnen på telefon innan utredningen är klar, så det är otroligt jobbigt att det tar sån tid.

    Mitt i samma veva har han fått sålt han och mammans gemensamma hus, som de har försökt sälja länge. Tanken var att han skulle flytta hit, men eftersom jag också har barn går ju inte det medan han är under utredning och jag vet inte var han ska ta vägen då. Så mycket tankar som snurrar i huvudet nu. Vill som sagt höra om någon har liknande erfarenheter eller kunskap om ämnet, utan att bli dömd över själva situationen.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Förundersökning sexuellt övergrepp barn
  • Anonym (M)

    Utredningen får ta max tre månader, men tar ibland längre tid.

    Din pojkvän måste ju ha fått reda på vad dottern sagt, han har väl delgivits misstanke? Så han borde veta om det rör sig om ett missförstånd eller om hon berättat något allvarligt.

    Hur som helst brukar dessa brott vara väldigt svåra att bevisa, särskilt när målsägande bara är 5 år, så sannolikt blir det nedlagt.

  • Anonym (Orolig)

    Enligt honom, mamman och soc vet han inget mer. Enligt soc får han inte veta detaljer förrän förundersökningen är färdig. Usch, är så orolig över hela grejen och trots att jag känner mig säker på att han är oskyldig kommer jag ju aldrig kunna bevisa något oavsett vad utredningen visar.

  • Anonym (M)

    Fast i förhöret måste han ha fått reda på vad han är misstänkt för; sexuellt övergrepp genom att ha gjort det och det och det på sin dotter.

    Sen exakt vad barnet har sagt och vad vittnen sagt får han veta först när förundersökningen är klar, om åklagaren bestämmer sig för att åtala. Läggs ärendet ner får han aldrig veta.

    Vad tror hans advokat om ärendet?

  • Anonym (Orolig)

    Ja han vet att han är misstänkt för sexuellt övergrepp mot barn. Han har ingen advokat i dagsläget, utan väntar och ser vad de kommer fram till på förundersökningen. Bör man ha advokat redan i det här stadiet? Varken jag eller han har någonsin varit med om något rättsligt innan och vet inte riktigt hur det fungerar.

    Jag låter givetvis inte honom vara ensam med barnen förrän utredning och allt är klar.

  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-23 19:01:24 följande:

    Ja han vet att han är misstänkt för sexuellt övergrepp mot barn. Han har ingen advokat i dagsläget, utan väntar och ser vad de kommer fram till på förundersökningen. Bör man ha advokat redan i det här stadiet? Varken jag eller han har någonsin varit med om något rättsligt innan och vet inte riktigt hur det fungerar.

    Jag låter givetvis inte honom vara ensam med barnen förrän utredning och allt är klar.


    Han har rätt till och borde haft advokat närvarande redan vid första förhöret. Läggs ärendet ner behöver han såklart ingen advokat men om han ska slutdelges så ska han kräva att han får en advokat till det.
  • Anonym (nja)

    Han ljuger för dig. Vid första förhöret fick han reda på exakt vad han anklagas för. Jag skulle tro att han finns med i misstankeregistret där vem som helst kan beställa utdrag, så det kan du roa dig med att göra.

    Från förhör till beslut om det går vidare till åtal eller ej kan det ta rätt lång tid, men standard verkar vara kring 4 månader. Att det tar max 3 månader är när det är soc som utreder. Är det polisen så kan det ta åratal.
    Advokat borde varit med vid första förhöret.
    Vem har sagt att han inte får träffa eller prata med barnen under utredningen pågår? Det är inte självklart att det stämmer. Bara att han inte bör träffa dem ensam.

  • Anonym (M)
    Anonym (nja) skrev 2019-10-23 19:49:07 följande:

    Han ljuger för dig. Vid första förhöret fick han reda på exakt vad han anklagas för. Jag skulle tro att han finns med i misstankeregistret där vem som helst kan beställa utdrag, så det kan du roa dig med att göra.

    Från förhör till beslut om det går vidare till åtal eller ej kan det ta rätt lång tid, men standard verkar vara kring 4 månader. Att det tar max 3 månader är när det är soc som utreder. Är det polisen så kan det ta åratal.

    Advokat borde varit med vid första förhöret.

    Vem har sagt att han inte får träffa eller prata med barnen under utredningen pågår? Det är inte självklart att det stämmer. Bara att han inte bör träffa dem ensam.


    Soc har 4 månader på sig i sina barnavårdsutredningar. Polisen har tre månader på sig när det gäller brott mot barn, tre månader från skälig misstanke, så räkna tre månader från att han kallades på förhör.

    Brukar vara soc som säger att misstänkt (som inte är frihetsberövad) inte får träffa sina barn när utredning pågår.
  • Anonym (nja)
    Anonym (M) skrev 2019-10-23 19:59:25 följande:
    Soc har 4 månader på sig i sina barnavårdsutredningar. Polisen har tre månader på sig när det gäller brott mot barn, tre månader från skälig misstanke, så räkna tre månader från att han kallades på förhör.

    Brukar vara soc som säger att misstänkt (som inte är frihetsberövad) inte får träffa sina barn när utredning pågår.
    Nej, polisen har den tid på sig som de behöver. Min man blev anklagad för sexuellt övergrepp mot barn. Från förhör till att fallet lades ner tog det ca 4 månader, men vi hade fått höra att det kan ta mycket längre tid en så. De behövde gå igenom telefon och dator, vilket tog sin lilla tid.

    Soc kan rekommendera att barnet inte är ensamt med den misstänkte, men de har inget lagstöd i att förbjuda detta. De sade till mig att jag inte borde lämna barnen med min man, men när jag sade att jag jobbar natt, och inte har minsta misstanke om att han förgripit sig på dem, och ingen misstanke om att han utgör någon risk för dem, så sade de att "ja, kan du garantera deras säkerhet så kan vi inte tvinga dig att avstå från jobb och stanna hemma".
  • Anonym (M)
    Anonym (nja) skrev 2019-10-23 20:22:54 följande:

    Nej, polisen har den tid på sig som de behöver. Min man blev anklagad för sexuellt övergrepp mot barn. Från förhör till att fallet lades ner tog det ca 4 månader, men vi hade fått höra att det kan ta mycket längre tid en så. De behövde gå igenom telefon och dator, vilket tog sin lilla tid.

    Soc kan rekommendera att barnet inte är ensamt med den misstänkte, men de har inget lagstöd i att förbjuda detta. De sade till mig att jag inte borde lämna barnen med min man, men när jag sade att jag jobbar natt, och inte har minsta misstanke om att han förgripit sig på dem, och ingen misstanke om att han utgör någon risk för dem, så sade de att "ja, kan du garantera deras säkerhet så kan vi inte tvinga dig att avstå från jobb och stanna hemma".


    Jo, det finns alltså en tidsfrist enligt lag (Fuk) när det gäller brott mot barn, förundersökningen SKA vara avslutad inom tre månader. Tidsfristen får endast överskridas pga ärendets beskaffenhet, tex väldigt stort och komplicerat ärende, eller andra särskilda omständigheter.

    Att polisen överskrider sina tidsfrister beror främst på resursbrist. Det händer ofta att tidsfristen överskrids, men det är inte rätt.
Svar på tråden Förundersökning sexuellt övergrepp barn