• Amidina

    Kroppen beter sig inte som den brukar, negativt test

    Den eviga väntan.. Sitter själv mitt i den och blir tokig (34år och inga barn...än!).


    Mitt svar blir hemskt och tråkigt: ingen aning. Det kan vara en graviditet, men det kan också vara kroppen som fortfarande återställer sig efter p-pillerna. Det senare kan ju ibland ta rätt lång tid, bli bra, och sen dyka upp och strula igen. För min del var jag inte på banan helt igen förrän efter ett år när jag slutade med mina vid 23.

    Har du några andra symptom som du inte brukar ha? Tempar du?

  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-10-24 15:35:01 följande:

    Nu får jag nog ändå tolka min kropp som att jag fått den riktiga mensen eftersom koppen var full efter att ha suttit i 11h (sov sista 6h). Gjorde ett test och det visade ju såklart meganegativt även det. Så blev väl ingen bäbu denna gången då..


    Ajdå, ett helt år vill jag ju inte vänta tills det fäster. Klart jag vet att det inte kan göras på beställning riktigt utan gå det så går det. Blir så avis för min vän hade p-plåster som hon tog bort, hade mens, och nästa mens var bara nidblödning för då var hon gravid. Hon är i v27 idag. Man vill ju att det ska vara så lätt för en själv liksom. En annan vän, som var 40 när det skedde, tog ut hormonspiral och blev även hon befruktad första månaden utan skydd. Helt ofattbart nästan ju. Hennes son är idag exakt 6mån gammal.

    Jag blir så tokig på att kroppen ger mig signaler då och då så jag blir lite villrådig och önskar det bästa. Augusti var jag typ skengravid, hade allt möjligt av symptom som hungrig ofta och pangpå och cravings från absolut ingenstans och inbillade mig att jag behövde kissa mer än vanligt. Men det var väl bara omställningen från p-piller till inga p-piller gissar jag. Jag trampar inte nej.

    En till fråga. Jag vet att jag har haft sånt där man kallar ägglossningssekret några gånger. Innebär det att det verkligen lossnar ett ägg, eller kan man ha det ändå?!
    Nä, den här sidan är lite muppig ibland, man får kontakta admins om man vill radera nåt.

    Iaf, ja du kan absolut ha sånt sekret utan att sen få ägglossning, det kommer för att östrogenet och follikelstimulerande hormon ökar och förbereder för att bland annat spermierna ska kunna överleva. :)
    Mitt bästa tips är att börja hålla koll på sekret och tempa, tar du även med äl-test så är det i princip omöjligt att missa ägglossningen när den väl kommer. Äl-test visar vilken dag ägglossningen bör komma, sekretet visar perioden där spermierna kan överleva (äggvite, väldigt vattnigt eller generellt sett bara den där hala känslan när man torkar sig), och tempen visar att ägget faktiskt har lossat (progesteron bildas efter att ägget har släppt och gör att tempen går upp mellan 0,2-0,5 grader nåt och håller sig uppe fram till mens eller bebis kommer)!

    Förstår helt och håller frustrationen när det dröjer, vi har försökt i 2,5år nu och alla bara springer om oss känns det som. Jag är 34 och har inga barn sen tidigare så det är sådär kul när alla får sina andra och tredje och fjärde ungar runt mig nu.

    Men som sagt, börja tempa så fort du kan/har lust, och hör bara av dig om du har några frågor, jag har hunnit samla på mig lite för mycket info och älskar att dela med mig så andra också får bättre chans till knodd! Solig
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-10-24 16:11:23 följande:

    Ja, jag tog faktiskt ÄL-tester denna månad då jag haft sånt där sekret, i fem dagar efteråt men aldrig positivt. Jag ska börja tempa så jag har lite koll då. Måste man tempa nån särskild tid på dagen eller har det ingen som helst betydelse om det är morgon/kväll/precis efter man vaknat osv? Jobbar ju som sagt natt så vissa dygn ser olika ut jämfört mot andra hehe. Tack för input <3


    Alltid direkt när du vaknat, oavsett när på dygnet du sover. Iom att du inte har samma rutin varje dag kan det skifta lite, men man brukar se väldigt tydligt på det stora hela när man har vant sig, och känner igen vilka temperaturer man brukar ligga på före vs efter äl. :) Det är optimalt om man sovit minst 3-5 timmar innan man tempar!
    De där äl-testerna kan vara lite vanskliga ibland, jag har väldigt sällan fått helt positivt på såna, men har en väldigt regelbunden äl och koll med tempen så jag vet ju att den kommer. :) 
    Ingen fara, jag tycker allt med fertilitet är skitkul och spännande! {#emotions_dlg.flower}

    Medan jag kommer ihåg det, tänk på att det ibland är simmarna som strular! ;) Vi upptäckte det först efter 1,5år när vi fick komma in och testa min mans, de var kraftigt nedsatta och de ville sätta oss på IVF. Men jag gav mig inte, och nu ett halvår senare med massa hälsoförbättringar för honom och nya tester så klassas han som normal igen. Solig
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-10-24 21:52:43 följande:
    Okej, kanon, då ska jag börja mäta direkt imorrn när jag vaknar efter nattjobbet då! Har laddat ner Menskollen också, i syfte att se om jag ens har nån ägglossning över huvud taget till att börja med. Och det där med att det kan vara fel på den andra parten är jag mycket väl medveten om. Han brukar skämtsamt säga såna saker som att han inte har några spermier eller att dom är dåliga och så. Men det får vi ju inte ta reda på än vad jag förstått, får väl gå till läkaren först efter ett år va?! Eller åtminstone inte direkt nu i försökstagen i alla fall. Vi får se, hoppas på ägglossning först. Tack igen! :D
    Spännande! Hoppas du dyker upp i plustrådarna snart då! ;)
    Själv använder jag en engelsk app som heter OvuView, men de flesta såna appar brukar funka till att hålla koll idag. Dock rekommenderar jag att du inte litar på var appen sätter ut ÄL och fertila dagar, för ofta går de på historik och det blir lätt helt åt skogen då eftersom inte alla följer samma exakta schema månad efter månad. :P Utan håll koll på din temp och sekretet så ska det nog lösa sig. Fasen mellan ÄL och mens är i princip alltid lika många dagar lång, förutsatt att man är frisk och mår bra. Normalt ligger den mellan 12-16 dagar och man gå +-1-2 dagar per cykel om man mår dåligt eller är sjuk eller nåt hänt, men annars ligger den alltid still så vet man när man då haft ÄL är det lätt att räkna fram till beräknad mens.

    Ja precis, när man försökt ett år får man komma in. Men har man någon sjukdom eller liknande som kan påverka (typ endometrios, myom eller liknande), eller om man är över 35 (tror jag), så brukar man kunna få tid efter 6 månaders försökande istället. :)
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-10-28 02:30:09 följande:
    Det visar sig. Även om jag börjar baka bebis är det ju inte säkert att jag kommer vara aktiv här. Men känner jag mig själv rätt så gillar jag att prata med folk och få lite feedback från likasinnade/samma sits. Nä jag ska inte lita helt på appen men den ger ju ändå ett ganska rättvist schema tycker jag. Blir spännande att se denna kommande tvåveckorsperiod nu efter att mensen har slutat om jag ser något tecken på ägglossning. Fråga angående det förresten. Kan ett ägglossningstest visa "falskt positivt"? Alltså att det slår ut och visar som att jag har ägglossning men så i själva verket är det inget ägg som lossar? Eller kan man förlita sig helt på såna teststickor? (Dom jag har hemma är från Testlagret)
    Äl-testerna visar att ett ägg håller på att mogna, men inte mycket mer än så tyvärr. Vissa månader så går nåt snett och ägget lossar inte till sist, men man har ändå fått positivt på testet innan ju.
    Men som sagt, lossar ägget så går tempen upp, så då vet man att det finns en chans att det kan ta sig! :) Själv kör jag på de från billiga tester/babyplan, funkar kalas än så länge och nu väntar jag bara på att få göra gravtesten istället. :D
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-10-29 01:57:53 följande:
    Aha okej jag förstår. Märks det tydligt när tempen stiger? Har en fråga angående det också förresten. Ibland händer det ju att man vaknar till under sömnen och sen somnar om. Tex när jag jobbat natt kan jag vakna mellan 13-14 men vilja sova vidare. Ska jag då ta temp första gången jag vaknar om jag sovit mer än 3h eller kan jag vänta tills jag ska kliva upp liksom? Det jag undrar helt enkelt är diffar tempen "för mycket" om man vaknat till i några minuter för att sen sova nån timme till innan man tempar? Jösses så rörigt det blir förlåt men jag tycker du verkar ha huvudet på skaft så du förstår nog högst sannolikt ändå :D

    Haha, tack! Är själv lite rörig så kanske mer därför jag hänger med. ;P


    Det brukar märkas rätt tydligt efter några dagar, drar man ett horisontellt streck mellan temperaturerna så hamnar allt före äl under strecket och allt efter över det. :) Ska se om jag kan hitta en bra bild att lägga in!


    Det beror lite på det där med när man kan vänta med att tempa om man somnar om. Jag brukar ibland vakna vid 4-5 men tempar sällan då utan väntar tills jag vaknar igen vid 6-7, men jag är så van vid vilka temperaturer jag brukar ha på morgonen så jag känner igen eventuella avvikelser och vet vad de kan bero på (tex för lite sömn).
    Generellt sett borde det vara helt okej att vänta tills du ska stiga upp under förutsättning att du då fått sova några bra timmar. :) Det absolut viktigaste är egentligen att vara konsekvent, så att man tempar under i princip samma förhållanden varje dag.
    Lite rörigt svar kanske, sorry! Men du verkar klipsk du med så hoppas du hänger med på vad jag menar!
    Bildresultat för bbt celsius"
    Här ser du att runt dag 14 blev det en dipp och all temp efter det är betydligt högre än innan. :) Rekommenderar varmt att tempa vaginalt om man känner sig bekväm med det! Lika säkert som rektalt (förutsatt att man inte druckit något kallt innan), och mycket säkrare än i munnen eftersom man ibland kan råka sova med öppen mun och det kan påverka.

  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-11-02 09:50:39 följande:
    Haha kanske är därför då ;)

    Jag har tempat varje dag nu i en vecka ungefär, såg en tydlig dipp ända ner till 36,1 igår och idag var det 36,6. Men vet inte om det kanske beror på att jag hann ligga halvvaken i nån timme innan jag mätte. Jag tar faktiskt i munnen, känner mig trygg med det eftersom jag vet med all garanterad säkerhet att jag aldrig sover med munnen öppen :) men tack för dina rekommendationer i alla fall! Ska bli spännande nu kommande veckan att se om det blir nån ägglossning hära....
    Vilken cykeldag är du på? Jag sov själv med stängd mun så tempade där innan också, men av nån jäkla anledning har jag helt plötsligt börjat sova med munnen öppen nu så det är en av anledningarna till att jag bytte. :)
    Håller tummarna för tydliga mönster! Solig
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-11-02 21:46:08 följande:
    Cykeldag 11 just nu. Första dagen av fertila fönstret enligt appen så att säga. Har märkt under dagen att det vätskar mer i underlivet om man säger så. Jag gjorde även ägglossningstest nu på kvällen och det var första stickan som jag faktiskt ens kunde skymta teststrecket på, så nu vet jag att stickorna inte är helt odugliga haha!
    Ooh, spännande! Då är det ju verkligen i dagarna, snittet ligger ju på runt dag 13-16 för väldigt många. :) Själv brukar jag få positivt på testen dag 12-13 och sen temphöjning 2 dagar senare. 
    Och mer vätska (alltså, ordvalet är ju guld) är ett gott tecken, så hoppas det blir en riktigt fin ÄL för dig! ;) 
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-11-05 10:14:31 följande:

    Okej nu blev det lite knasigt hära.. jag skrev in tempen igår och då tyckte appen jag hade ägglossning dagen innan dvs i söndags. Nu skrev jag in tempen för idag och då säger den igen att jag SKA ha den 7e. ÄL-test jag tog nu på morgonen (inte med nattkiss) är betydligt svagare än vad båda var igår (det jag tog på kvällen var lika starkt som vid 16). Ska jag tolka det som att jag faktiskt hade ägglossning i söndags då? Då var jag på cykeldag 12. Blev lite fundersam då eftersom du sagtatt tempen kan diffa mycket om man sover dåligt. Det dygnet tedde sig så att jag gick upp 7 söndag, var vaken till halv tio på kvällen, halvsov då i nästan 2h sen jobbade jag hela natten, gick och la mig på måndag morgon runt halv nio. Dvs jag dygnade ju i princip. Så därav jag tänkte att den höga tempen kunde bero på dålig sömn det dygnet. Eller går tempen ner vid dålig sömn?! Ojoj nu blev det lite rörigt igen. Hoppas du kan svara och komma med dina teser, jag litar blint på dig nu så var snäll mot mig i dina uttalanden Amidina :'D


    Haha, vilket ansvar jag fick här.. Oskyldig Jag ska göra mitt bästa!
    Tempen är högre om du sover för lite/för dåligt, så det är fullt möjligt att det var det som gav en högre temp. Det brukar dock synas i längden på tempkartan, för går den ner igen dagarna efter om du sover bättre då så har ingen äl passerat.

    Det första och andra äl-testet såg deffo positivt ut! Med tanke på testen skulle jag gissa på ÄL på dag 14, dvs idag (eventuellt igår, men då måste vi jämföra med test tagna i söndags). LH stiger inte igen efter ÄL, så söndags är uteslutet i mitt tycke. Frågan är ju hur tempen (och sekretet) matchar dem. :)
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-11-06 13:02:36 följande:

    Nu du, kan jag nästan med garanti säga att jag HAR HAFT ÄGGLOSSNING :'D jag tänker tolka testen som att det varit positivt om jag tog natten till tisdag, dvs att det skulle lossa ett ägg igår/inatt som var. Tempen var rätt betydligt högre än vad som varit vanligt, när jag mätte nu, både när jag vaknade för att mannen åkte till jobbet och när jag vaknade efter att ha sovit ut några timmar till så jag orkar jobba inatt. 36,8 respektive 36,9. Vanligt har den legat runt 36,3. Vad säger du, proffset? Vi har legat både i fredags, måndags och tisdag. Satsar på att få till det även idag, sen ska det bli SÅ SJUKT SPÄNNANDE att se om det fäster redan nu. Jag skulle DÖ av lycka om det gör det. Åh hoppas hoppas hoppas HOPPAAAAS <3


    WOOPWOOP! Skål Det låter som att någon släppt ett ägg, ja! ;) Hur ser tempen ut idag? Håller tummar och tår att det blir en liten bebis av det! Gravid

    Vad gäller att lita på testerna efter att de torkat är det ett nej, det bör man inte göra. Men i min erfarenhet så brukar man kunna tolka dem iaf lite okej inom typ 1-2h efter att man gjort dem, så mycket förändras de inte under den tiden (i mitt tycke som sagt). Men det är ju generellt lite känsligare när det gäller graviditetstest, där vill man inte få ett falskt positivt liksom.

    Du gör för övrigt helt rätt med sekretet, man ska kolla det som kommer ut av sig självt/känslan i nederregionerna. Skulle man kolla av med fingrarna är det lätt att förvirra sekretet med flytningar (hel jäkla djungel det där ibland), så det är bättre att gå efter toapappret eller trosorna. ;)
  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-11-08 21:23:10 följande:
    JAAAA :D tempen är fortsatt högre än normalt, idag efter nattjobb sovit genom ganska exakt 3h hade jag 36,8. Mätte igen när jag vaknade 1½h senare då låg den ända uppe på 37,0. Har dessutom ömma bröstvårtor och har haft känningar i både livmodern och på sidorna framförallt höger så jag antar höger äggstock?! Sen i onsdags, kommer och går lite. Läst att vissa känner av sånt efter ägglossning men för mig är det liksom nytt så jag googlar ju typ allt haha.... hoppas på ett stick om några dagar, eller nidis, kanske både och, eller ingenting och isåfall satsar jag på gravtest runt den 20e. Iiiih kan knappt vänta asså :'D tack för hållna tummar och tår<3 har saknat din input nu sen senast :( men förstår ju att livet kommer emellan och alla inte har samma fria typ ständiga möjlighet till att kika in här och skriva hehe.. att jag inte ska lita på torkade tester förstår jag nog ändå, finns ju en anledning till att det står begränsad avläsningstid liksom :) åh tack för det med sekret, jag är nämligen inget fan av att gräva i mig själv och därav har jag begränsat mig själv till det, att bara känna av vid torkning, eller det som hamnar i trosan. Kan nog bli bebis ändå utan att gräva och kolla brobyggningen :D tack vare dig och din hjälp så tolkar jag min kropp väldigt lätt enbart på tempen. Fortsätt hålla kontakt med mig pleeasee :')

    Så himla kul, det låter som en riktigt lyckad ägglossning dessutom. Solig Brukar också känna av lite extra på den sida som troligast släppt ägget, finns teorier om att det är vätskan från äggblåsan som irriterar vävnaden runtomkring och det låter ju inte helt orimligt. 
    Det där med att googla förstår jag helt, hade vad jag tror är ett väldigt tidigt missfall (hann aldrig plussa, men jisses vad nya symptom) förra cykeln och jag googlade ju på ALLT. :P 


    Aaw, ja livet är ju som det är ibland, men du kan både skriva här eller i PM om du vill det, jag tycker det är kul att hålla kontakten när man väl hittar nån här som är trevlig! :) Älskar att följa bebisresor och blir så glad när man lär sig mer om sin ändå rätt så häftiga kropp. :D Men mest bebisar. Flört

  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-11-10 23:51:59 följande:
    Ja det känns så! :D jo visst att känna i äggstockarna är ju en sak men jag (kanske inbillat mig men) kände ju nåt i själva livmodern, flera tillfällen i flera dagar. Fick nå pytteliten känning nu på kvällen i bilen före jobbet igen efter att inte haft nåt under helgen.. hoppas innerligt<3 fy så jobbigt med misstänkt missfall :'( hoppas det bara var nån slags skengraviditet :( men jo som sagt man gör ju tyvärr så googlar på minsta lilla skitsak haha!

    Åh, ja jag kanske drar iväg ett PM här då, om nu inte du skulle hinna före dvs ;) så kul, tack för inbjudan :D<3

    Slänger iväg ett svar här först iaf. ;) 
    Vet du hur din livmoder ligger? Oavsett så är det ju vanligt att man får känningar där med, hon växer ju och förbereder och när progesteronet sen sätter in efter äl så slutar ju tillväxten och hon bara ligger och mognar och gottar sig. :) Är man (som jag) lite känslig för vissa hormoner och hormonförändringar så känner man av massvis till och från. Sen finns det ju teorier om att vissa kan känna av befruktningen med, men den sker ju inom ungefär 24h efter att ägget släppt. 


    Jag tror det var en misslyckad implantation, alternativt en väldigt ilsken endometrios.. Oavsett så tar vi vila den här cykeln, och hoppar sen på nästa med lite mediciner jag fått av gyn. Ett litet plus till jul hade ju suttit fint liksom. Solig

  • Amidina
    Le0nora skrev 2019-11-11 22:19:30 följande:
    Inte den blekaste hur den ligger eller nånting sånt. Det där med att känna av befruktningen vettefan om jag tror på men att känna när ägget fäster däremot, det har jag hört av säker källa att det hänt. Och nidis på det sen med. Hon hade bådeoch. Är i v32 nu tror jag. Längtar så mycket efter deras grabb men längtar ännu mer till jag själv får börja baka en egen såklart. Men hon är som en syster för mig trots att vi bara känt varann drygt ett år. Ska jag känna av att ägget fäster är det isåfall typ nu när som helst inatt/kommande dagarna. Nidis i slutet av veckan. Men vet ju att man kan vara gravid även om man Inte känner nåt såklart. Så framförallt siktar jag på gravtest om nio dagar ungefär :D

    Åh, ajdå. Hoppas på det senare, vet inte med andra men om jag ska se till mig själv så hade ju jag blivit mycket mer ledsen över en misslyckad fästning/missfall i ett senare skede än att befruktning inte lyckas alls. Men du kan ju det där nu, och låter klokt att vila. (Kanske just då det blir bebis vem vet ;)).... på't sen igen ba :)<3
    Nä, det låter ju tämligen orimligt, men man vet aldrig. Någon slags reaktion blir det ju när ägget sluter sig igen om en spermie kommit in, men sen å andra sidan så sluter det sig oavsett om nån tagit sig in eller inte så då borde man känna av det varje gång. :P
    Ja, när det fäster kan det ju kännas och märkas av jättetydligt, men som du säger är det inte alla som får det så det är nog klokt att inte lägga för mycket vikt vid sånt utan satsa på att testa runt/efter BIM istället. :)
    Åh, har också en vän som har en liten pojke nu efter att de kämpade i några år, alltså han är så oförskämt söt och gullig, och det rycker ju inte så lite i äggstockarna när man ser ungen! XD

    Jag hoppas på det första faktiskt. Hellre att det halvtog sig än att den jäkla sjukdomen påminner mig om att den lever och frodas. :P Jag tänker som så att ifall det ändå lyckas fästa (men sen släpper) så är det en liten bit på vägen. Det är otroligt bittert att det aldrig händer något, inte ett enda plus, trots att allt "ser bra ut". Det är då man börjar svära över ödet och undra varför alla andra får men inte en själv. Jag är så praktiskt lagd så om det blir missfall är det iaf ett konkret problem jag kan försöka lösa. Cool
    Har ÄL typ idag, och är sååååååååå sugen på att bara köra en sväng, bara för att inte missa ett bra ägg. XD Får väl se hur det där går..

    Hoppas dessa 9 dagar går snabbt som attans! PlusPlusPlus
Svar på tråden Kroppen beter sig inte som den brukar, negativt test